Kultúra

Az angol királynő fekete, akárcsak Sztálin kultuszminisztere – tényleg jó, ha Hollywood színvakká válik?

LIAM DANIEL / NETFLIX
LIAM DANIEL / NETFLIX
Most épp az Egy úr Moszkvában című sorozat ürügyén zajlanak viták arról, hogy tényleg bármilyen szerepet rá lehet bízni színes bőrű színészekre, vagy igenis van jelentősége annak, hogy fehér vagy más bőrszínű színész alakít egy karaktert. Mik a „színvak” és a „színtudatos” szereposztás koncepciói közötti különbségek és mi a lehetséges kiút, ami nélkül a filmipar is eljuthat az etnikailag sokszínű nácikig, mint a Google nemrég?

Az elismert amerikai regényíró, Amor Towles A Gentleman in Moscow című regénye nyolc évvel ezelőtt jelent meg. Igazi világsiker lett, számos nyelvre lefordították, köztük magyarra is, Egy úr Moszkvában címmel. A regény különleges nézőpontból mutatja be a Szovjetunió első három évtizedének történelmét, mivel főhőse egy orosz arisztokrata, Rosztov gróf, akit a bolsevik hatalom egy moszkvai szállodába „száműz”. A régi rend gyűlölt képviselőjét az menti meg a kivégzéstől, hogy megjelentetett egy forradalmi hangvételű verset a háború előtt, ennek köszönhetően az életét meghagyják ugyan, de haláláig nem teheti ki a lábát a Metropol hotelből, ahol addig is lakott. Luxus lakosztályából kirakják, és egy szegényes padlásszobába költöztetik, ő pedig a szállóban éli túl a sztálini terror és a második világháború éveit, miközben az évek folyamán seregnyi érdekes alakkal és élettörténettel találkozik.

Rasztafrizurás afrooroszok a Szovjetunióban

Idén a Paramount+ készített a regényből sorozatot, amely nálunk a SkyShowtime műsorán látható. Rosztov szerepét Ewan McGregor kapta, sorozatbeli szerelmét pedig az a Mary Elizabeth Winstead játssza, aki a való életben McGregor felesége. Ben Vanstone sorozata nyolc részben meséli el Rosztov gróf történetét, mely három évtizedet ölel fel, és központi szerepe van benne a látványnak, különösen a patinás Metropol épületének, amely a sorozat egyik főszereplőjévé válik. Az Egy úr Moszkvában már-már Wes Andersont idéző látványvilága miatt már nem is az első idei sorozat, amely konkrétan a Grand Budapest Hotelt idézi meg, de itt a szállodás érintettség miatt még egyértelműbb a hasonlat. Az alkotók láthatóan odafigyelnek a korhű jelmezekre és díszletekre, a vöröskatonák egyenruhájától kezdve a pincérekig és a szállodavendégekig.

Aztán feltűnik Rosztov legjobb barátja, Miska, aki ugyan nem arisztokrata, sőt, az alsóbb néposztályból származik, ám ez a barátságukon nem ejt foltot. A sorozat alkotói azonban Miska szerepét egy fekete színészre, Fehinti Balogunra bízták, azt viszont egy szóval nem magyarázzák meg, hogy miért fekete, hanem el kell fogadnunk, hogy az 1920-as évek Oroszországában szép számmal éltek orosz anyanyelvű feketék is, annál is inkább, mert messze nem Miska az egyetlen színes bőrű szereplő – mintha csak ma játszódna egy nyugat-európai városban, olyannyira, hogy még a szovjet kulturális minisztert is fekete színész alakítja. Sőt, Miska ráadásként még modern raszta-frizurát is visel, amilyen aztán végképp nem volt senkinek az 1920-as években Európában sem, nemhogy Moszkvában – mintha az lett volna a cél, hogy semennyire ne lehessen komolyan venni ezt a karaktert.

Tim P. Whitby / Getty Image Dee Ahluwalia, Fehinti Balogun és Johnny Harris részt vesznek az „Egy úriember Moszkvában” című film exkluzív vetítésén a Ham Yard Hotelben 2024. március 7-én, Londonban.

Nyilvánvaló, hogy – mint ahogy a korabeli Magyarországon is hatalmas feltűnést keltett volna egy magyarul beszélő fekete bőrű férfi – Oroszországban nem élt számottevő fekete lakosság az 1920-as években (mint ahogy egyébként még most sem), és ugyan az arisztokráciában előfordultak afrikai születésű emberek (lásd Abram Petrovics Gannibalt, Puskin dédapját), ők voltak a kivételek, hiszen Kelet-Európában száz éve maximum turnézó jazz-zenészek vagy táncosok voltak feketék, a korabeli migrációs minták pedig Európa nyugatabbra fekvő régiói felé irányultak, főleg azokba az országokba, amelyek tengerentúli gyarmatokkal rendelkeztek.

(Nem teljesen ide tartozik ugyan, de a specifikus országban játszódó produkciók esetén egyre gyakoribb, hogy az ország vagy régió a szereplőgárdában is képviselteti magát, és maximum a főszerepet bízzák angolszász színészre, az Egy úr Moszkvában azonban kizárólag angolszász, esetleg egyéb nyugat-európai színészek részvételével készült, akik mind angolul beszélnek, McGregor brit akcentusával pedig az arisztokrata mivoltát jelzik. Sőt, a sorozatot még csak nem is Kelet-Európában forgatták, hanem teljes egészében Angliában.)

Nem a bőrszín, a tehetség a fontos

Az Egy úr Moszkvában aránylag kedvező kritikákat kapott, noha leginkább McGregor alakítását dicsérték, és többen is megjegyezték, hogy nem feltétlenül volt nyolc epizódra való ebben a történetben. Az IMDb kritikákban és egyéb fórumokon azonban nyilvánvalóan a colorblind casting (magyarul leginkább színvak szereposztásnak fordítható) jelentette a nézők legnagyobb problémáját a sorozattal. A színvak szereposztás ugyanis elég népszerű trend napjainkban, és rendszerint felkorbácsolja az indulatokat: sokan már azt sem bírják elviselni, ha egy képregényalakot vagy egy mesehőst nem fehér színész alakít, de ezekben az esetekben azért abszolút érthető, ha egy stúdió a sarkára áll, és azt mondja, több lehetőséget kell adni a fekete vagy ázsiai színészeknek.

Nagy vitákat váltott ki A Bridgerton család című Netflix-sorozat is, melyben a 19. század eleji londoni arisztokráciának egy jól látható része fekete, sőt, Sarolta királynő személyében egy fekete uralkodó ül a brit trónon is. Ez nyilvánvalóan nem a valóság, viszont a Bridgerton szándékoltan egy sosemvolt, mesebeli múltban, ha úgy tetszik, alternatív valóságban játszódik, ahol Billie Eilish-slágerekre táncol az úri közönség, és az egész történet egy rózsaszínű mese habbal, amely egy pillanatig sem veszi komolyan magát. Ebben az esetben talán túlzásnak tűnik, hogy még a magyar nyilvánosságban is ádáz viták zajlottak a „történelemhamisító” sorozatról – kész csoda, hogy a fekete Kis hableányból nem lett közéleti ügy nálunk. A Bridgerton koncepciója érthetően megosztó, de mivel nem pozicionálja történelmi sorozatként magát, ebben az esetben még vannak érvek a colorblind casting mellett.

A teljes cikket előfizetőink olvashatják el.
Már csatlakoztál hozzánk? Akkor a folytatáshoz!
Ha még nem vagy a 24 Extra előfizetője, ismerheted meg a csomagokat.

Már előfizető vagyok,

Ajánlott videó

Olvasói sztorik