Bajban a Marvel. Idei filmjei, A Hangya és Darázs: Kvantumánia és A galaxis őrzői 3 a szokásosnál is halványabban sikerültek, és ami a stúdió vezetőit jobban izgatja: a bevételeik is szerényebbek voltak az elvártnál. Ez persze nem jelenti azt, hogy A galaxis őrzői 3 ne keresett volna irtózatosan sok pénzt (világszerte közel 850 millió dollárt), de a hangyás kaland lényegesen rosszabbul teljesített, és az összkép mintha arra mutatna, hogy a közönség kezd ráunni a Marvelre, vagy általában véve a szuperhősfilmekre.
De ne szaladjunk ennyire előre. A kasszírozott dollárszázmilliók erősen relatívvá teszik a „baj” kifejezést. Ráadásul a mozifilmek mellett elszaporodtak a Disney+ streamingcsatornára érkező Marvel-sorozatok, amelyek lendületben tartanák és továbbépítenék az eseményjellegű filmek történetét. Aki szeretne képben lenni, nézzen meg minden Marvel-mozgóképet! Nincs ennek a képregényekből átemelt dramaturgiai fogásnak szebb példája, mint az új Marvelek, amely egyszerre folytatja a 2019-es Marvel Kapitányt és a tavalyi Ms. Marvel sorozatot.
A névegyezés nem véletlen, a tinédzser Kamala Khan ugyanis Marvel Kapitány rajongója. Amikor természetfeletti képességekre tesz szert – képes lesz szilárd tárgyakká átalakítani a fényt –, példaképe hőstettein felbuzdulva esküszik fel szűkebb pátriája, Jersey City védelmére. És mit is csinált Marvel Kapitány, ami ennyire inspirálja a fiatalokat? Nem emlékszünk rá, de rémlik, hogy a Bosszúállók nélküle nem tudták volna legyőzni Thanost nyolc vagy tíz Marvel-filmmel ezelőtt.
Majdnem mindent sikerül eszünkbe juttatniuk, kivéve azt, kicsoda Monica Rambeau, a címbe foglalt, frissen alakuló hőscsapat harmadik tagja. Neki még szuperhősneve sincs, Kamala Khan visszatérő poénja, hogy megpróbálja őt elnevezni. (A képregényolvasók ellenben tudhatják, hogy Fotonnak hívják, és talán képes fénnyé válni? Mindenesetre erős.)
A három hősnő a Marvelek elején rájön, hogy különleges kapcsolat fűzi össze őket: ha használják szuperképességüket, helyet cserélnek egymással, a galaxis akármelyik pontján is tartózkodjon a másik. Így köt ki Marvel Kapitány egy New Jersey-i lányszobában, Ms. Marvel pedig két földönkívüli faj, a kree-k és a skrullok háborúskodásának kellős közepén. De mit keres ebben az egész intergalaktikus felfordulásban Nick Fury?
Nos, Nick Fury, a fél szemmel is sokat látott kémfőnök az egyetlen szereplő, aki pont annyira fáradtnak és megviseltnek látszik, mint a Marvel-filmek közönsége, emiatt máris szimpatikus. Samuel L. Jackson rég megkereste már a nyugdíjra valót ezzel a szereppel, most már csak azért van itt, mert munkamániás.
Mire a Marvelek hősnői tisztázzák, ki kicsoda és miért van ott, ahol, továbbá felveszik a harcot a raktár mélyéről előhúzott, naftalinszagú ellenséggel – egy kree királynővel, aki pusztulófélben lévő bolygóját pofozná helyre máshonnan odaszipkázott levegővel és egyébb erőforrásokkal –, le is pörög a két óra alatti játékidő.
Félreértés ne essék: örülünk, hogy hamar vége. Inkább a forgatókönyv gyengeségét jelzi, hogy egyszer sem válik világossá, melyik szereplőnek mi a célja, és miért fontos azt elérnie. Ms. Marvel jár a legjobban, mert Kamala Khan legalább beéri azzal, hogy együtt lóghat a példaképével. Az ő karaktere illik leginkább ahhoz a hangnemhez, amelyet DaCosta követni igyekszik: a parodisztikus jelenetektől sem visszariadó, önironikus és laza viccelődéshez. Viccek nélkül azonban ezt a tónust bajosan lehet eltalálni. Eddig jobbára csak animációs szuperhősfilmeknek sikerült, A hihetetlen családnak vagy a Pókember: A pókverzumon át-nak. Amikor élőszereplős Marvel-filmek próbálkoznak vele, leginkább erőltetett lesz a végeredmény, erről Taika Waititi két Thor-filmje és A galaxis őrzői 3 tanúskodik.
A Marvelekben ez egy lenyűgözően kínos közjáték egy olyan bolygón, amelynek lakói csak dalolva kommunikálnak, Marvel Kapitányt pedig hercegnőjükként tisztelik. Az Oscar-díjas Brie Larson így pörgős szoknyát ölthet és táncra perdülhet, mint elődei a Disney-hercegnők sorában, Hófehérkétől a Jégvarázs Elzájáig.
A Marvelek simára koptatott sablonjai miatt ránk ereszkedett apátiánk ennél a jelenetnél átadta a helyét egy másik érzésnek, ami sokkal izgalmasabb mozis tapasztalat: az őszinte megrökönyödésnek.
Marvelek (The Marvels), 2023, 105 perc. 24.hu: 4/10.