Kultúra

Influenszer-szatíra nyerte az Arany Pálmát Cannes-ban

ARTE
ARTE
Manökenek, gazdagok, csúnyák, szegények, a hatalmi visszaélésekre mindegyik hajlamos. Megvannak a cannes-i filmfesztivál nyertesei.

A szomorúság háromszöge című svéd vígjátéknak, Ruben Östlund rendezésének ítélte az Arany Pálmát szombat este a 75. cannes-i fesztiválon a Vincent Lindon francia színész által vezetett nemzetközi zsűri.

Östund nem először nyer Cannes-ban: előző filmjével, a művészvilágon ironizáló A négyzet című tragikomédiával 2017-ben már elhozta a fődíjat. Most ismét egy kortárs társadalmi szatírát forgatott, amelyben a nyugati fogyasztói társadalmat figurázza ki.

Az egész zsűrit nagyon ledöbbentette ez a film

– indokolta a zsűrielnök a döntést, és a rendező nyilatkozatából kiderül, pont ez volt a célja: olyan filmet készíteni, amely a provokáció által gondolkodtat el.

A vígjáték helyszíne egy luxusjacht, amelyre meghívást kap az influenszer és manöken Yaya és barátja, a szintén manöken Carl. Együtt utaznak dúsgazdag emberekkel, köztük egy alkoholista orosz oligarchával és egy brit nyugdíjas házaspárral, akik taposóaknák és kézigránátok eladásából gazdagodtak meg, valamint az állandóan részeg, marxista amerikai kapitánnyal. Egy viharban a hajó felborul, és a katasztrófa túlélői egy görög szigeten kötnek ki, ahol az emberek közötti korábbi viszonyrendszerek az ellentétükbe fordulnak, s a tragikomédia ennek minden változatát kiaknázza: a szegények és gazdagok, a nők és férfiak, a fekete és fehér bőrűek közötti konfliktusokat. A gyengék pedig ugyanolyan kegyetlenekké és középszerűvé válnak a hatalom által, és ugyanúgy visszaélnek a megszerzett hatalmukkal, mint korábban az erősebbek. A filmet szeptember 8-án mutatják be a magyar mozikban, cannes-i tudósítónk itt írt róla:

Kapcsolódó
Cannes 2022: Addig tart a kéjutazás, amíg a szupergazdagok össze nem hányják a fedélzetet
Nagyívű társadalmi gúnyrajz két jobb sorsra érdemes influenszerrel a főszerepben, és egy lenyűgöző nevelődési történet nincstelen indiánokról. A szomorúság háromszöge és War Pony a cannes-i filmfesztiválon.

A zsűri a második legjelentősebb díjat, a nagydíjat megosztva ítélte oda egy belga és egy francia filmnek. A belga nyertest, a Close című filmet az a Lukas Dhont rendezte, aki négy évvel ezelőtt a megrendítő Girl című filmjével már elnyerte Cannes-ban a legjobb elsőfilmnek járó Arany Kamera-díjat. A most díjazott Close két tizenhárom éves fiú életre-halálra szóló barátságának a története. A másik díjazott a francia Claire Denis angolul forgatott Stars at Noon című, Nicaraguában játszódó romantikus thrillere, amely Denis Johnson azonos című regénye alapján készült.

A legjobb rendezés díját a dél-koreai Pak Csan Voknak ítélte a zsűri Decision to leave című filmjéért. Az 58 éves rendező 2004-ben lett nemzetközileg ismert, amikor az Old Boy című bosszúdrámával elnyerte a cannes-i fesztivál nagydíját. Ezúttal egy hitchcocki krimivel érkezett a fesztiválra, amely egy sziklafalról lezuhant gazdag férfi halála ügyében folytatott nyomozásról mesél, melyben a nyomozást végző rendőr és a megölt férfi özvegye keveredik manipulatív csábítási játékba.

A fesztivál hetvenötödik évfordulójára létrehozott különdíjat a zsűri a kétszeres Arany Pálma-díjas belga Luc és Jean-Pierre Dardenne-nek ítélte oda a Tori és Lokita című filmjükért, amely két, kísérő nélkül Európába érkezett guineai illegális bevándorló gyerek története.

A zsűri díját megosztva kapta Charlotte Vandermeersch és Felix van Groeningen belga rendezőpáros Nyolc hegy című filmje, valamint a lengyel Jerzy Skolimowski című  kíséreti filmje, amely a Vétlen Balthazár című kultfilm kortárs feldolgozása egy cirkuszi szamárról, akit állatvédők szervezetek nyomására a hatóságok elvesznek tulajdonosaitól.

A legjobb forgatókönyv díját Tarik Saleh vehette át legújabb filmje, a Boy from Heaven történetéért Abdel-Fattáh esz-Szíszi egyiptomi elnök rendszerének vallással kapcsolatos visszaéléseiről. A legjobb férfi alakítás díját a dél-koreai Kang-ho Song érdemelte ki Koreeda Hirokazu japán rendező Broker című filmjében nyújtott alakításáért. Zar Amir Ebrahimi Párizsban élő iráni színésznő kapta a legjobb női alakítás díját Ali Abbasi iráni származású dán rendező Holy Spider című alkotásában nyújtott alakításért.

A fesztivál hivatalos és párhuzamos szekcióiba beválogatott elsőfilmek közül a legjobbnak járó Arany Kamera-díjat Riley Keough és Gina Gammell amerikai rendezők War Pony című filmje kapta, amelyet az Un certain regard szekcióban mutattak be, míg különdíjjal jutalmazták az ugyanebben a szekcióban versenyző Plan 75 című alkotást, a japán Hajakava Csie rendezésében.

Kapcsolódó
Cannes 2022: Nincs elég hely az időseknek, és ettől a fiatalok is szenvednek
Mihez kezdjünk azokkal a szeretteinkkel, akik képtelenné váltak gondoskodni magukról? Erről a témáról két érzékeny filmet is láttunk az idei cannes-i filmfesztiválon.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik