A játszma – 60-as évek az Újlipótban
A sztori titkos, de annyit tudunk, hogy Fazakas Péter A játszma című filmje 1963-ban játszódik, és a tíz éve bemutatott A vizsga központi figurái térnek benne vissza Hámori Gabriella, Nagy Zsolt és Kulka János alakításában. A decemberben mozikba kerülő filmet jelentős részben az Újlipótvárosban forgatják, ahol látvány szempontból a fő feladat a mai utcaelemek eltüntetése, illetve a többségében 30-as, 40-es években épült házak köré minél több olyan tárgy elhelyezése, ami azt támogatja, hogy egy 60-as éveket idéző közeg jöjjön létre.
Vinnai Petra, a film látványtervezője vezet végig a munkafolyamat főbb lépésein: „Az utcajelenetekhez a kutatómunka kezdetén végig néztünk rengeteg korabeli fotót. A Fortepanon lehet olyan kulcsszavakat használni, mint például »újságosbódé«, »telefonfülke« vagy »postaláda«, ilyenekre konkrétan rákerestünk, hogy ötleteket merítsünk.”
![Így tolják a vászonra a korhűséget – archív fotók segítik a történelmi filmek készítőit 1](https://s.24.hu/app/uploads/2021/02/fortepan1-1-1024x738.png)
Balra: Telefonfülke az Erzsébet (Lenin) körúton a Madách Színház felől a Király (Majakovszkij) utca felé nézve az 1960-as években. Jobbra: Staub Viktória színésznő és Fazakas Péter rendező A játszma című film forgatásán.
![Így tolják a vászonra a korhűséget – archív fotók segítik a történelmi filmek készítőit 2](https://s.24.hu/app/uploads/2021/02/a0f10eeb-3d1d-4e94-9c4c-addcc23544e0-1024x682.jpg)
Így találták meg a filmben látható telefonfülke eredetijét is. „Ha nincs gyártmányterv, akkor nehezebb reprodukálni egy tárgyat, ilyenkor segít, ha minél több jó fotó van róla. Ezek alapján a rajzoló gyártmánytervet készít, az építészet pedig előállítja.” Persze egy telefonfülkénél nem kell az utolsó szögig mindennek autentikusnak lennie, nyilván a praktikum és az ár is fontos szempont. „A telefonfülkét fémből és fából építettük meg, de üveg helyett plexit használtunk, mert a hajlított elemeket abból egyszerűbb elkészíteni.” Több részleg működik együtt az összhatás eléréséhez: a végén a berendezők korabeli telefont és telefonkönyvet helyeztek el a fülkében, a technikusok pedig világítást szereltek bele.
Petra tapasztalata szerint meglepően részletes információkkal tud szolgálni a fotóarchívum: „Az utcai jelenetekhez sok kis üzletet berendeztünk, köztük fodrászt, csemegeboltot, cipőboltot, és ezek megjelenéséhez, cégéreihez is használtuk a Fortepant. Megdöbbentő volt, hogy még a kirakatok berendezéséhez is tudtunk onnan anyagot gyűjteni.”
![Így tolják a vászonra a korhűséget – archív fotók segítik a történelmi filmek készítőit 3](https://s.24.hu/app/uploads/2021/02/5038388a-4d2a-45b9-8ed7-80956baacefc-1024x768.jpg)
![Így tolják a vászonra a korhűséget – archív fotók segítik a történelmi filmek készítőit 4](https://s.24.hu/app/uploads/2021/02/fe83dc40-ef77-4c4f-848e-549befd31335-1024x827.jpg)
A film egyik jelenetéhez újra a helyszínre kellett varázsolniuk egy ma már nem létező, nagy méretű szobrot, Steinmetz Miklós szovjet százados emlékművét, ami a rendszerváltásig Budapest és Vecsés határán állt. Petra és munkatársai ehhez is segítségül hívták a Fortepant: „Nem tudtuk megszerezni a szobor eredeti terveit, ezért a méretét, elhelyezkedését és a környezetét is korabeli fotók alapján rekonstruáltuk. Ezekből kiindulva megépítettük az alapzatot, de a szobrot majd az utómunkában, számítógépes grafikával »építik rá«.”
![Így tolják a vászonra a korhűséget – archív fotók segítik a történelmi filmek készítőit 5](https://s.24.hu/app/uploads/2021/02/504dd33d-03fc-435b-a6a4-363052f184af-1024x426.jpg)
![Így tolják a vászonra a korhűséget – archív fotók segítik a történelmi filmek készítőit 6](https://s.24.hu/app/uploads/2021/02/e1ced5fc-048a-4b08-a8b9-eb61d8625bbe-1024x840.jpg)
Budapest Noir – kávéházi hangulat és fasiszta fenyegetés
Az 1936-ban játszódó Budapest Noir hírlapíró főhősének, Gordon Zsigmondnak (Kolovratnik Krisztián) az Abbázia kávéház a törzshelye, ami valójában az Oktogonon volt, de Gárdos Éva filmjében a Ferenciek teréhez közeli Centrál Kávéházban teremtették újra. A főhőst többször látjuk a kávéházba bemenni és onnan távozni, így nemcsak a homlokzatot kellett az egykori Abbáziáéhoz hasonlóvá alakítani, hanem a mai utcai elemek elfedése is elengedhetetlen volt.
![Így tolják a vászonra a korhűséget – archív fotók segítik a történelmi filmek készítőit 7](https://s.24.hu/app/uploads/2021/02/bfc41e99-fca0-43e9-a3bc-77982f31fde9-1024x550.jpg)
A film látványtervezője, Pater Sparrow meséli: „A Centrál oldalában, a Cukor utca sarkán áll egy fémoszlop térfigyelő kamerával, oda kifejezetten azért gyártottunk egy megfelelő magasságú hengeres hirdetőoszlopot, hogy azt eltakarjuk. A Demszky-karókat elvileg ki lehet szedni és vissza lehet tenni, de ez sok pénzbe kerül, így azokat is inkább eltakartuk kőhatású oszlopokkal. Az eltüntetést így lehet összekötni a korábrázolás erősítésével.”
![Így tolják a vászonra a korhűséget – archív fotók segítik a történelmi filmek készítőit 8](https://s.24.hu/app/uploads/2021/02/33f99703-98fd-4b1a-b6e5-d4b4ff597398-718x1024.jpg)
![Így tolják a vászonra a korhűséget – archív fotók segítik a történelmi filmek készítőit 9](https://s.24.hu/app/uploads/2021/02/8c558496-b515-4e34-9ba6-5a943f35d95b-1024x550.jpg)
![Így tolják a vászonra a korhűséget – archív fotók segítik a történelmi filmek készítőit 10](https://s.24.hu/app/uploads/2021/02/196bef0b-1597-44a9-bff8-03b57d31c3e2-1024x712.jpg)
Elárulja, hogy az utcaszinttől jellemzően 2,5 méter magasságig tartott a felségterülete: „Ha valami a föld szintjén van és a színész mozog előtte, mint a hirdetőoszlop esetében, akkor általában olcsóbb, ha ténylegesen odateszünk valamit. Ha magasan van, nehezen megközelíthető helyen, vagy nagy felületről van szó, akkor általában inkább VFX-et, digitális vizuális trükköt használunk.”
Részben fortepanos fotókra támaszkodtak akkor is, amikor meg kellett tervezni Gordon munkahelyének, Az Est című – akkoriban valóban létező – lap szerkesztőségének homlokzatát, és a belülről megvilágított hirdetőoszlopok reprodukálásához, a hatszögletű újságosbódékhoz, a több helyszínen felbukkanó telefonfülkékhez és utcai jelzőtáblákhoz is archív fotókat vettek alapul.
![Így tolják a vászonra a korhűséget – archív fotók segítik a történelmi filmek készítőit 11](https://s.24.hu/app/uploads/2021/02/e867519f-9dcd-4209-b685-67ca45cb0ea0-1024x725.jpg)
![Így tolják a vászonra a korhűséget – archív fotók segítik a történelmi filmek készítőit 12](https://s.24.hu/app/uploads/2021/02/7ab510db-5852-43d5-838a-5d22c0ef3baf-746x1024.jpg)
![Így tolják a vászonra a korhűséget – archív fotók segítik a történelmi filmek készítőit 13](https://s.24.hu/app/uploads/2021/02/6f4f5f1d-8df1-49cc-ba4e-328e010eb1f3-1024x553.jpg)
![Így tolják a vászonra a korhűséget – archív fotók segítik a történelmi filmek készítőit 14](https://s.24.hu/app/uploads/2021/02/7747745b-7994-4c94-8b4a-fb0ddd85c112-1024x691.jpg)
Az 1936-os évhez nem mindig ragaszkodtak mereven: „Az adott évnél korábbi elemek általában bekerülhetnek a filmbe, későbbiek nyilván nem nagyon. De előfordult, hogy csaltunk egy kicsit, a Kodály Köröndöt valójában csak ’38-ban nevezték át Hitler térré, de nálunk a földalatti megállóját már így hívják, mert a rendező dramaturgiailag ezt tartotta jobbnak.” Hozzáteszi, hogy „a Fortepant a berendezők, kellékesek is használták. Tenki Réka fotóst játszik a filmben, az ő fényképezőgépének kiválasztásához, a sötétszoba tárgyi környezetének kialakításához is nagyon hasznos volt.”
![Így tolják a vászonra a korhűséget – archív fotók segítik a történelmi filmek készítőit 15](https://s.24.hu/app/uploads/2021/02/9ff69a4e-deb5-4d58-9354-19de735a2e44-737x1024.jpg)
![Így tolják a vászonra a korhűséget – archív fotók segítik a történelmi filmek készítőit 16](https://s.24.hu/app/uploads/2021/02/179482b1-b850-4065-9af5-89254241b5db-1024x548.jpg)
![Így tolják a vászonra a korhűséget – archív fotók segítik a történelmi filmek készítőit 17](https://s.24.hu/app/uploads/2021/02/ab473bb5-485f-4bf0-b691-ccf7bed70b0d-1024x726.jpg)
Most Szász János Utas és holdvilág-adaptációjának előkészítésén dolgozik. „Mindig a Fortepant nézem meg először, mert évszámok és címkék szerint kereshető, ami nem minden fotóadatbázisról mondható el, és ott találni a legtöbb magyar referenciát. De külföldi fotók is vannak fent, ezért még a nagyobbrészt Olaszországban játszódó Utas és holdvilághoz is találtam képeket.”
![Így tolják a vászonra a korhűséget – archív fotók segítik a történelmi filmek készítőit 18](https://s.24.hu/app/uploads/2021/02/60dfe1d4-03f4-48f0-896e-c24bff7b4ef2-1024x723.jpg)
![Így tolják a vászonra a korhűséget – archív fotók segítik a történelmi filmek készítőit 19](https://s.24.hu/app/uploads/2021/02/202202b9-2ec2-4966-8138-f0baa75e0284-1024x552.jpg)
![Így tolják a vászonra a korhűséget – archív fotók segítik a történelmi filmek készítőit 20](https://s.24.hu/app/uploads/2021/02/f7503123-422b-4f51-90d3-554c9c4097fe-745x1024.jpg)
Drakulics elvtárs – szocialista vámpírok
Ágh Márton látványtervező azt állítja, hogy igazi „Fortepan fan”, nagyon gyakran böngészi az archívumot akár szórakozásból is, és a Drakulics elvtárshoz különösen sokat merített belőle, mert a film a 70-es években játszódik, ami gazdagon dokumentált korszak a fotótárban. Bodzsár Márk vámpíros kémvígjátéka értelemszerűen sok ponton elszakad a valóságtól, de az alkotóknak épp ezért kiemelten fontos volt, hogy hiteles történelmi közegbe ágyazzák a fantasztikus elemeket.
Mint Márton mondja, „a filmben nagyon sok helyszínt fortepanos fotók inspiráltak. Néha csak hangulatfotóként használtuk őket, mondjuk, hogy milyen volt egy egykori téesz-ünnepség, máskor viszont egészen konkrét elemeket is átvettünk a fotókról.” A presszódíszletben például, ahol a film elején a kémek gyakorolják a megfigyelést, a fali tapéta mintáját a dombóvári Vörös Csillag étteremben készült Fortepan-fotóról másolták, a kémfőnököt alakító Thuróczy Szabolcs irodájában pedig látható egy kissé nevetséges virág-, telefon- és ventilátorállvány, ami meglepő módon szintén egy valós tárgy alapján készült.
![Így tolják a vászonra a korhűséget – archív fotók segítik a történelmi filmek készítőit 21](https://s.24.hu/app/uploads/2021/02/2aea97e1-8262-4fe9-a475-a2dd242254f1-1024x430.jpg)
![Így tolják a vászonra a korhűséget – archív fotók segítik a történelmi filmek készítőit 22](https://s.24.hu/app/uploads/2021/02/30b200d3-1e54-4e04-a2d0-e935be206c55-1024x643.jpg)
![Így tolják a vászonra a korhűséget – archív fotók segítik a történelmi filmek készítőit 23](https://s.24.hu/app/uploads/2021/02/2d045b9e-d180-4508-83f8-70daa7a430da-1024x428.jpg)
![Így tolják a vászonra a korhűséget – archív fotók segítik a történelmi filmek készítőit 24](https://s.24.hu/app/uploads/2021/02/b6eb7680-9072-4c43-b6bd-89cedcd090bb-748x1024.jpg)
A film több kulcsjelenete a Gellért Szállóban játszódik, ahol azt a lakosztályt, amelyben Nagy Zsolt figurája száll meg, majdnem ugyanolyan állapotban őrizték meg, ahogyan a 70-es években kinézett, amikor Ruttkai Éva és Latinovits Zoltán is laktak benne. A fal borítása és a beépített bútorok is ugyanazok, a filmeseknek csak kisebb módosításokat kellett végrehajtaniuk, például lecserélték a mai villanykapcsolókat retrósabbakra.
![Így tolják a vászonra a korhűséget – archív fotók segítik a történelmi filmek készítőit 25](https://s.24.hu/app/uploads/2021/02/81668d0d-b9c1-40e8-81a0-6e93b032c50e-1024x430.jpg)
![Így tolják a vászonra a korhűséget – archív fotók segítik a történelmi filmek készítőit 26](https://s.24.hu/app/uploads/2021/02/9f2ec3e6-e55d-4cdf-895b-b4d556ad5880-1024x683.jpg)
Egy fortepanos fotó konkrétan szerepel is a Drakulics elvtársban: Thuróczy kivetíti a Gellért szálló épületéről készült képet a kémeinek (Nagy Ervin és Walters Lili), azon mutatja meg nekik, hogy a szálloda melyik helyiségeiben, hogyan zajlik majd a bevetés.
![Így tolják a vászonra a korhűséget – archív fotók segítik a történelmi filmek készítőit 27](https://s.24.hu/app/uploads/2021/02/26d958d1-cd8b-48f5-869d-898ff9ff6376-1024x647.jpg)
![Így tolják a vászonra a korhűséget – archív fotók segítik a történelmi filmek készítőit 28](https://s.24.hu/app/uploads/2021/02/d571da26-881e-4298-ac78-501670a2f7a7-1024x430.jpg)
Nem egyedi eset, hogy fortepanos fotó bekerül egy filmbe. A fiatal jelmez- és látványtervező, Torma Mária elmeséli, hogy már egy SZFE-s vizsgafilmhez is az archívumban talált egy családi fotót, amire aztán rámontírozta a film főszereplőjét is. Mostanában pedig Fazekas Máté Kilakoltatás című filmjéhez használta az adatbázist. A még bemutatás előtt álló filmről nem sokat árulhat el, de annyit igen, hogy „a filmben szereplő néni nappalijában vannak kitéve régi, bekeretezett családi fotók, amiket a háttérben látunk. Ezek közül többet a Fortepanról töltöttem le.”
![Így tolják a vászonra a korhűséget – archív fotók segítik a történelmi filmek készítőit 29](https://s.24.hu/app/uploads/2021/02/54919f42-f20d-419a-aff9-ae7f0a924908-1024x555.jpg)
![Így tolják a vászonra a korhűséget – archív fotók segítik a történelmi filmek készítőit 30](https://s.24.hu/app/uploads/2021/02/fortepan2-1-1024x742.png)
Természetes fény – katonák a sárban
Ágh Márton legutóbb látvány- és jelmeztervezőként dolgozott Nagy Dénes Természetes fény című, második világháborús filmjén, amit a márciusi berlini filmfesztivál versenyprogramjában mutatnak be. A Szovjetunióban, 1942 körül játszódó filmhez használta a Fortepant és külföldi fotóadatbázisokat is. „Csomó képen láttunk elhagyatott járműveket, amik sok-sok évig ott hevertek különböző helyszíneken. Sőt, apámnak is volt ilyen emléke egy kilőtt orosz tankról, ami a falujuk határában állt a Bakonyban, és minden vasgyűjtéskor elvittek róla valami alkatrészt, így szép lassan elfogyott.” A Márton fotóján látható autó egy korabeli BMW, amit roncsállapotban vásárolt meg a filmhez, majd a megfelelő kinézet elérése érdekében még fel is gyújtották.
![Így tolják a vászonra a korhűséget – archív fotók segítik a történelmi filmek készítőit 31](https://s.24.hu/app/uploads/2021/02/fd2c20e8-ba3a-4f61-9313-72a7306f350d-1024x683.jpg)
![Így tolják a vászonra a korhűséget – archív fotók segítik a történelmi filmek készítőit 32](https://s.24.hu/app/uploads/2021/02/c40f6b63-ba70-4ca8-aa60-997214031677-1024x768.jpg)
![Így tolják a vászonra a korhűséget – archív fotók segítik a történelmi filmek készítőit 33](https://s.24.hu/app/uploads/2021/02/9fdad82f-1fce-4772-a32c-30d293a6ba9e-768x1024.jpg)
A korabeli fotókon és hadi beszámolókban rendszeresen visszaköszönnek sárban küszködő katonák is, akik szekeret, autót vagy lovat próbálnak húzni-tolni a kiépítetlen utakon. „Rengeteg kép van elsüllyedt járművekről és fekvő lovakról, amiket a katonák nem tudnak kihúzni a sárból. Ahhoz, hogy a filmbéli ló szügyig elmerülhessen a sárban, az erdei útban medencét alakítottunk ki, amit még fel is melegítettünk, hogy ne fázzon meg.”
![Így tolják a vászonra a korhűséget – archív fotók segítik a történelmi filmek készítőit 34](https://s.24.hu/app/uploads/2021/02/a9f6a07a-d405-4e44-86de-49211685f797-1024x671.jpg)
![Így tolják a vászonra a korhűséget – archív fotók segítik a történelmi filmek készítőit 35](https://s.24.hu/app/uploads/2021/02/9c236d71-d39d-4c76-be98-a839cdc12461-1024x768.jpg)
Írta: Bujdosó Bori | Képszerkesztő: Virágvölgyi István
A Heti Fortepan sorozat további cikkeit a hetifortepan.capacenter.hu címen találja. A blog a Fortepan és a Capa Központ szakmai együttműködésében valósul meg.