Kultúra

Miért éri meg Rolexbe fektetni a válság idején?

Budrul Chukrut / SOPA Images / LightRocket / Getty Images
Budrul Chukrut / SOPA Images / LightRocket / Getty Images
Több oka is van, de a legfontosabb, hogy a klasszikus karórák mára olyan szűkös erőforrások lettek, mint a nemesfémek. A Rolex pedig egyike a különösen biztonságos befektetési óráknak

Egy nagy gazdasági válság közepén a világ legfölöslegesebb dolgának tűnik karórákat vásárolni. Kivéve akkor, ha ki is számoltuk, mennyire fog megtérülni.

A koronavírus-járvány okozta gazdasági válság ismét megmutatta, hogy a klasszikus karórák gyakorlatilag olyan befektetési eszközzé váltak, mint a nemesfémek, és válság idején az emberek szeretnek pénzt menekíteni az óráikba.
Ennek több oka is van. Az egyik, hogy a nemesfémekhez hasonlóan a klasszikus vagy antik karórák szűkös erőforrások. Ugyanúgy, ahogy nem lehet aranyat sem csinálni (illetve lehet, de többnyire drágábban, mint az arany ára), nem tudunk új antik karórákat sem készíteni. Az új karórák piaca teljesen más mint a klasszikusoké, és gyakran idő kell ahhoz, hogy egy modell ára emelkedni kezdjen.

A másik, hogy a mechanikus karórák gyűjtése egyre elterjedtebb szenvedély és hobbi, amihez lassan többen értenek, mint a tőzsdéhez és a befektetésekhez. Órát gyűjteni nem egyszerű dolog, idő és energia kell hozzá, hogy megtanuljuk, minek van értéke, és mi lesz drágább évek múlva, de még mindig egyszerűbb, mint kitanulni a vállalatelemzést és értékalapú elemzéseket készíteni nagy cégek részvényeiről.

Miért pont Rolex?

A kifejezetten jó megtérülési mutatókkal rendelkező klasszikus karórák között talán Rolexbe fektetni a legbiztonságosabb.

Több oka van annak, hogy a Rolex jó befektetés.
Az első maga a brand. A Rolex a siker általános szinonimája, magát a márkát még azok is ismerik, akik semmit nem értenek az órákhoz. Sőt, azok, akik keveset értenek az órákhoz, gyakran még drágábbnak tartják a Rolexeket, mint amilyenek valójában. Ennek az általános népszerűségnek köszönhetően nem nagyon van olyan Rolex óra, ami az idő elteltével kevésbé keresett darab lenne.

Vegyük példának mondjuk a kék-fekete Rolex GMT II Batmant, amelynek az ára az elmúlt egy évben negyedével esett vissza. Ehhez képest a viszonylag új óra még mindig a bolti ára majd másfélszereséért megy el használtan átlagosan. A Rolexek még akkor is jó befektetésnek számítanak, ha éppen a kevésbé népszerű modellek közé tartoznak.

Ennek a másik fontos oka a hiány. A Rolex egyszerűen nem gyárt annyi órát, amennyit az emberek meg szeretnének vásárolni. A népszerű modellekre sokszor évekig tartó várólista van, ezért szinte azonnal többet érnek a bolti árnál. Az pedig nagyon ritka, hogy valaminek az értéke azonnal magasabb legyen, amint elhagyjuk vele a boltot.

A Rolex brand eddigi teljesítménye alapján ez messze a kevésbé kockázatos óramárkák közé tartozik. Mivel annyira klasszikus modellekkel dolgozik, attól sem igazán kell tartanunk, hogy esetleg kimennek a divatból, pedig ez az, ami az órapiacot időnként különösen volatilissé teszi. A Rolex két évtized múlva is Rolex marad.

Szponzorált tartalom

A cikk a BÁV támogatásával készült.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik