Kultúra koronavírus

A filmforgalmazók minden reménye az erős őszben van

Március 16. óta zárva tartanak a mozik, színházak és egyéb zárt szórakozó egységek. Május 18-án Budapesten is feloldották a kijárási korlátozásokat, tele van a város az otthonukból kiszabadult emberekkel. A teraszos helyiségek már nyitva állnak, és szűk másfél héten belül elvileg már a zárt helyek is megnyithatnak, két héttel követve vidéki társaikat. Hogy mi van a mozikkal, arról néhány napja ebben a cikkben írtunk részletesen, most a forgalmazókat kérdeztük, ők hogy látják a helyzetet.

Nem lehet mást tenni, mint várakozni

Mivel a mozik több mint két hónapja zárva tartanak, így a forgalmazók is vetítendő filmek nélkül maradtak, a járványhelyzet több premier időpontját is érintette. A legfontosabb, amit most a forgalmazó végek tenni tudnak, hogy a többi ország híreit és intézkedéseit figyelik.

A UIP Duna Film jelenlegi tervei szerint első új bemutatóját (Spongyabob: Spongya szökésben) augusztus 13-án tervezi, ezt követné a Hang nélkül 2. szeptember 4-én. Elmondásuk szerint pár nagy filmjük tervezett bemutatója későbbre tolódott, és a márciusban bemutatott filmek sem tudták megcsinálni a tervezett bevételt, de egyelőre nehéz lenne megmondani, mekkora veszteséget okozott a járvány anyagilag, ehhez látniuk kell, mikor és milyen feltételek mellett indulhat újra a mozizás.

Figyelve a környező országok híreit, reméljük, hogy hamarosan kiderül, milyen ütemezésben tervezi a kormány feloldani a zárlatot, és milyen intézkedéseket kell hozni a moziknak a biztonságos újra nyitás érdekében. Amennyiben a járványhelyzet további enyhülése és a kormányzati intézkedések lehetővé teszik a kertmozik vagy egyéb szabadtéri mozik nyitását, akkor ezekben a mozikban tervezünk filmeket bemutatni. Ezek elsősorban az idén márciusig bemutatott filmek lesznek (Emma, Mint egy főnök, A láthatatlan ember), illetve esetleg az előző évek nagy sikereit újra forgalmaznánk

– mondta el Vajda Erzsébet ügyvezető igazgató megkeresésünkre.

Az Oscar-díjas Saul fiát is forgalmazó Mozinet reménykedő állásponton van. Bár a járványhelyzet több premieridőpontjukat is érintette (Az első áruló című film egyetlen napig volt műsoron a mozikban a bezárás előtt), a nézők visszajelzése alapján úgy tapasztalják, már lenne igény a mozizásra.

Az artmozik szempontjából a nyár a jó idő és vele együtt a sok szabadtéri programlehetőség miatt sosem számított különösebben erős időszaknak. Ugyanakkor a visszajelzések alapján a nézők nagyon várják már, hogy moziban ülhessenek, és biztos vagyok benne, hogy a mozik minden szükséges és lehetséges lépést megtesznek majd, hogy ez a lehető legnagyobb biztonsággal történhessen meg

– mondja Szalóky Bálint.

Fotó: Farkas Norbert /24.hu

Nagy veszteség, kisebb remény

A Mozinet becslése szerint az eltolt premiereken túl az Oscar-díjas Élősködőknek még lett volna további 15.000-20.000 nézője a mozikban, ha nem szól közbe a járvány. A kieső nézőszámot és bevételt az online vetítések nem pótolják, mondja Szalóky Bálint, támogatást pedig nem kaptak.

A Nemzeti Kulturális Alapnál megjelent pályázaton egymillió forint forgalmazóként a maximális igényelhető összeg. Reméljük, hogy pozitívan bírálják el a pályázatunkat, ugyanakkor azt látni kell, hogy a veszteségünk sokszorosa az itt elnyerhető összegnek, hiszen a cég fenntartása a mostani, „hibernálás közeli” állapotban is jóval többe kerül havonta

– tette hozzá.

Nyilván a dátumtól is függ, de a forgalmazó szívesen ünnepelné meg egy fesztivál keretében az újranyitást, októberben pedig – ha nem is a hagyományos keretek között – mindenképpen szeretnék megrendezni a 10. Mozinet Filmnapokat.

Hajnal Dániel, a Big Bang Media ügyvezető igazgatója szerint egy filmforgalmazó három megoldás közül választhatott a járvány következtében kialakult helyzetben: vagy elhalasztotta az elmúlt pár hónapra betervezett bemutatóit egy későbbi dátumra, vagy törölte a film bemutatóját, esetleg alternatív csatornákon mutatta be.

Az összes forgalmazó közül talán mi léptünk elsőnek, és a két, áprilisra tervezett filmünket (A képeslap gyilkosságok és a Norm, az északi 3.) egyaránt VOD-n (Video on Demand) mutattuk be, a nagy hazai szolgáltatók kínálatában már megtalálhatóak. A hazai helyzetet, illetve a környező országok folyamatait elnézve szerintem legkésőbb június végén újra kinyithatnak a mozik. Az első egy-két hétben várhatóan szinte csak már korábban bemutatott filmek lesznek műsoron, de július közepétől sorban érkeznek majd az új filmek. Számukra semmilyen változással nem jár ez a helyzet, a lényeg, hogy fel legyenek készülve a mozik kinyitására

– fogalmazott.

Mivel a Big Bang Mediának a mozis bevételeken kívül egyéb forrásokból, elsősorban az eladott DVD-, TV- és VOD-jogokból is van bevétele, a mostani helyzet nem érintette őket annyira élesen, mint egy kizárólag moziforgalmazással foglalkozó vállalatot. Szalóky Bálinthoz hasonlóan Hajnal Dániel szerint is nehéz kalkulálni konkrét veszteséget,

ugyanis, ha egy filmünk mondjuk idén április helyett októberben kerül mozikba, az lehet, hogy még plusz haszonnal is jár.

Az ADS Service ezzel szemben jelentős veszteséggel néz szembe. Pokol Márton marketing és sajtóreferense azt mondja, a mozikban vetített filmjeik éves szinten a bevételük 30-40 százalékát is kiteszi. Bár több területen értékesítenek filmes tartalmakat, a moziforgalmazás az ADS Service-nél kiemelt terület, a járvány miatt viszont ez az értékesítési csatorna teljesen megszűnt az utóbbi két hónapban.

Nagy az igény a mozizásra

Abban a Big Bang Media ügyvezető igazgatója is optimista, hogy nagy igény van a mozizásra, és legfeljebb rövid távon veti vissza a nézők számát az óvatosság.

Természetesen az első pár hétben óvatosabbak lesznek az emberek, de szerintem már annyira ki akarnak szabadulni, a lakásukon kívül is szórakozni, hogyha az egészségügyi helyzet követi a jelenlegi trendeket, akkor a mozik látogatottsága pár hónap alatt vissza fog állni a korábbi szintre. Főleg, hogy a tavaszról későbbre időzített filmeket mindenki be akarja valamikor mutatni, és idén ősszel és jövő tavasszal az átlagosnál várhatóan sokkal erősebb lesz a kínálat, lesz miből válogatni.

Figeczki Annamária, az Intercom kommunikációs menedzsere is hasonló véleményen van, rámutatva a világszerte végzett felmérések, közvélemény-kutatások eredményeire, melyek azt igazolják, hogy a nézők nagyon várják, hogy visszatérhessenek a mozikba.

A felmérésekben résztvevők magas százaléka úgy nyilatkozott, hogy amennyiben a vetítőtermek betartják a vírus elleni védekezés miatti biztonsági előírásokat, szívesen ülnek majd be újra a filmekre. Bízunk benne, hogy a magyar mozik megnyitása után is ezt tapasztalhatjuk majd és a közönség a két hónapos karantén után örömmel tér vissza a megfelelő körülményekkel rendelkező mozikba

– mondta, majd hozzátette, a látogatottság mértéke nagyban függ majd attól is, persze, hogy hazánkban milyen szabályokat hoznak a mozikkal kapcsolatban (mikor nyithatnak ki, hányan lehetnek majd egy teremben, kötelező-e a maszkhasználat).

Az ADS Service már nem ennyire bizakodó, jelentős visszaesésre számítanak a mozik látogatottságát tekintve, ami csak lassan áll majd vissza, ha egyáltalán visszaáll. Pokol Márton szerint emellett jelentős mennyiségű film torlódott fel az elmúlt időszakban, amelyek majd mind egyszerre akarnak a mozikba kerülni,

de a megfelelő járványügyi intézkedésekkel reméljük, olyan körülményeket teremtenek majd, ahol az emberek biztonságban filmezhetnek és így talán a kellő óvatosság mellett is viszonylag gyorsan megtöltik majd az érdeklődők a termeket.

Kiemelt kép: Mónus Márton /MTI

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik