Kultúra

Nem az idén ötvenéves Libegő megszüntetése lenne Tarlós legjobb ötlete

A néhány napja napvilágra került levélben megfogalmazott ötlete nem csak a Libegővel, de a Fogaskerekűvel is végezne, eltüntetve a főváros közlekedéstörténetének két érdekes színfoltját.

A budapesti főpolgármesterből az országos közlekedési és közszolgáltatási infrastruktúra fejlesztéséért felelős miniszterelnöki megbízottá vált Tarlós István által a miniszterelnöknek írt, május közepén napvilágra került levél tizenkilenc pontban foglalta össze a koronavírus-járvány idején meghozható döntéseket.

Tarlós a MÁV és a Volán összevonását ajánlja Orbánnak
A volt főpolgármester 19 pontos javaslatcsomagot küldött a kormányfőnek. 

A listában a MÁV szárnyvonalak buszokkal való pótlása, az ingyenes parkolás átmeneti bevezetése (ez már megtörtént) és a kettes metró gödöllői HÉV-vel való összekötésének elhagyása mellett két, a budai hegyeket érintő ötlet is felbukkant. A pályáját mélyépítő mérnökként kezdő egykori városvezető a Libegő és a Fogaskerekű megújításának elhagyását, sőt, a bezárásukat javasolta, hiszen előbbi iránt megszűnőben az érdeklődés, utóbbinak pedig kicsi az utasforgalma, nosztalgikus időutazásnak tekinthető, és autóbusszal egyébként is könnyen kiváltható.

Az átadási ünnepség egy pillanata. Fotó: Fortepan / UVATERV

Egyébként is, nem kell folyton a kötött pályát preferálni

zárta a gondolatmenetet, ami a Libegő felújítására irányuló tervek fényében kissé kései reakciónak tűnik.

2019. márciusában kiderült, hogy a Normafa Park rehabilitációja keretében a XII. kerületi önkormányzat 3,8 milliárdot irányzott elő a Libegő felújítására, ami magában foglalja a kötélpálya, a székek, az épületek és a teljes műszaki rendszer megújítását, így 2021-től négyüléses, kerékpárszállításra is alkalmas felvonók várják majd az utasokat.

Vadonatújra cserélik a Zugligeti Libegőt
Majdnem négymilliárd forintot költenek rá, ami rekord a hasonló beruházások közt.

A Tarlós-levél szerint a kormány a közel teljes összeggel támogatta volna a munkálatokat, ezek azonban máig sem kezdődtek meg, noha a felújításról először beszámoló Menedzsment Fórum szerint azoknak ideális esetben 2019 utolsó negyedévében el kellett volna indulniuk. Ennek oka első látásra nehezen érthető, hiszen 2019 tavaszán már csak a tervek engedélyeztetése volt hátra, hogy az idén ötven éve, furcsa ötletek ezrei után végül Jánoshegyi Légpálya néven létrejött vonal végre újjászülethessen.

Puszivasút, Fennleng és Űrbusz – így is hívhatták volna a Libegőt
A zugligeti drókötélpálya névpályázatára több mint tízezer ötlet érkezett, köztük néhányat a magyar abszurd humor zászlóvivői is megirigyelhetnének.

A közel négy évtizeden át dédelgetett projekt azóta két felújítást (1991, 2010) élt meg, ám az első tíz év sikere után, az újdonság varázsának megkopásával az utaslétszám nyilvánvalóan csökkenni kezdett. Azért egy meleg napon ma is sokan utaznak rajta.

Megszüntetése ezért sem lenne jó ötlet, de a nosztalgiafaktor, illetve a Magyarországon érthető okokból ritkán előforduló székes drótkötélpályás felvonók alacsony száma miatt már önmagában megérdemelné, hogy az 1040 méter hosszú pálya a következő évtizedekben is helyén maradjon, akár a nyitvatartási idő szűkítése, vagy a gyorsabb megtérülés érdekében történő jegydrágítás mellett.

A 2019-ben még 3,8, a 2020-as költségvetés szerint azonban már csak 2,35 milliárdos – a vonal mellett a két végállomás épületének modernizálására szánt – felújítási összeg persze csillagászatinak tűnik, hiszen az elmúlt évek hasonló építkezései ennek kevesebb, mint ötödébe kerültek. A Sátoraljaújhelyen működő, ezer méter hosszú, a Libegővel tehát közel azonos hosszúságú felvonó például hatszázöt, a mátraszentiváni négyüléses sílift pedig – a kapcsolódó fejlesztésekkel együtt – hatszáz millióból valósult meg.

Fotó: Paulius Malinovskis

A zugligeti munkákra 2020 áprilisában írtak ki közbeszerzési pályázatot – vette észre a HVG. Eszerint a győztes cégnek

nem csak a korszerűbb és nagyobb kapacitású ülőlift építését, de a bontást is el kell végeznie. A nyolcvan, négyszemélyes függőszék egymástól harminc méterre szállítja majd az utasokat, mindezt pedig kilenc új, 16-19 méter magasságú, acélszerkezetű oszlop teszi majd lehetővé

– írják.

Az ajánlatokat a XII. kerületi Önkormányzat júniusig várja, így a projekt 2020 végéig aligha indulhat el – ha egyáltalán elindul, hiszen az állam még nem bólintott rá újra a költségek teljes egészének átvállalására.

Kiemelt kép: Fortepan/UVATERV, 1970

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik