A világot lassan megfojtják az óceánon úszó szemétszigetek, számtalan országnak pedig egyre nagyobb szeméthegyekkel kell szembenéznie, melyek jó részét műanyagpalackok adják. A folyamatosan aprózódó hulladék évről évre egyre több mikroműanyaggal szennyezi a világot, melyet mi is belélegzünk, vagy elfogyasztunk a csapvízzel, illetve a különböző az ételekkel – így például a kagylókkal és rákfélékkel.
Egyre sürgetőbb tehát, hogy felszámoljuk ezt a lassan mindent elnyelő hulladékmennyiséget, a harcban pedig minden apró ötlet óriási segítséget jelenthet.
Így gondolkodott a skót Toby McCartney is, akinek elege lett az évezredek alatt lebomló palackokból, csomagolóanyagokból és szívószálakból, az egyik indiai útja során a kátyúkba öntött, majd benzinnel felgyújtott hulladék útjavító képességét látva úgy döntött, hazatérve céget alapít, az eljárást finomítva pedig autóutakat fog építeni.
Így született meg 2016-ban a két barátjával alapított MacRebur, ami negyven százalékban háztartási, hatvan százalékban pedig különböző cégektől beszerzett hulladékból készít a jórészt bitumenből és kőzúzalékból megszülető hagyományos megoldásnál
háromszor erősebb burkolatot.
A folyamat első lépéseként a szemetet öt milliméternél kisebb szemekből álló granulátummá alakítják, majd azt egy speciális keverékkel öntik össze, hogy ezzel pótolják a szükséges bitumenmennyiség egy részét.
Az ötletnek köszönhetően az utakhoz a megszokottnál jóval kevesebb kőolajra van szükség, így a száznyolcvan helyett mindössze annak kétharmadát, százhúsz fokot igénylő építési folyamat nem csak a szemét, de a lassan kimerülő fosszilis energiahordozó-tartalékok terén is segít, sőt, többségében
a nehezen újrahasznosítható fekete műanyagot használják fel.
A teljes folyamat a BBC riportjában látható:
Kiemelt kép: MacRebur