Magyar idő szerint hétfő hajnalban kiosztották a 91. Oscar-gálán a legjobbaknak járó szobrokat, de idén nem sikerült semmi maradandót letenni az asztalra, már ami a show-t illeti. A nyertesek bár nem alakultak végig a papírforma szerint, azért nem emelkedett túl magasra a pulzusunk, és az se valószínű, hogy az Akadémia most tudta megszólítani a fiatalabb generációt. A Roma, a Fekete Párduc és a Bohém rapszódia alkotói örülhetnek, ők lettek az este legnagyobb nyertesei a Zöld könyv mellett. A Netflix szintén dörzsölheti a tenyerét, még akkor is, ha a fő kategóriáról lemaradtak.
2019-ben tényleg mindent elkövetett az Oscar, hogy már jó előre összezavarodjunk, és éppen fordítva sült el minden tervük. Ott volt mondjuk a blockbustereket elkülönítő kategória, amiből egyelőre nem lett semmi, vagy hogy négy kevésbé menő részleget a reklámszünetre száműztek volna. A szakma persze tiltakozott, és végül az Akadémia is visszatáncolt, pedig csak annyit akartak elérni, hogy a fiatalok visszatérjenek a képernyő elé. A tavalyi gála Jimmy Kimmellel az élen negatív rekordot döntött a nézőknél, úgyhogy valamivel fel kellett rázni az amúgy is bicegő tévés érdeklődést. Na, és sikerült? Messze nem. A legizgalmasabb pillanatot talán Lady Gagának és Bradley Coopernek köszönhetjük, akik előadták a már Oscar-díjas Shallow című számukat, a Csillag születikből.
Az se jelentett különösebb izgalmat, hogy a gála végül tényleg házigazda nélkül maradt. Legelőször Dwayne Johnsonra gondoltak, aztán Kevin Hart lett a befutó, aki villámgyorsan lemondott a a lehetőségről, mikor előkerült pár régi beszólása a melegekről. A bukta után és minden pletyka ellenére valóban csak a díjkiosztók konferáltak a szünetekben. Lehet, hogy Tina Fey, Amy Poehler és Maya Rudolph úgy léptek a színpadra, mintha rájuk maradt volna a feladat, végül egy rövid beszéddel leszögezték, hogy eszünkbe se jusson ilyesmi. De ez a kis idő legalább elég volt arra, hogy politizáljanak, kiröhögjék a botrányba fulladt Fyre fesztivált, és felhívják a figyelmet a Netflixre, hogy mit keres az Oscar közelében. Összességében alig tűnt fel, hogy nem pattog sehol egy host, az Akadémia meg legalább spórolt az adásidővel.
A show valóban feszesre és közepesre sikerült, viszont a javára változott. Amíg sokáig a fehér Hollywood miatt kritizálták a filmes elitet, addig most kifejezetten ügyeltek a fekete meghívottak, díjátadók és jelöltek arányára, és azt se felejtsük el, hogy a Csuklyások, valamint a Fekete Párduc is ott volt a legjobbak között.
A Netflix nyert is, meg nem is
A Fekete Párduc szereplése óriási fordulatot jelenthet az Oscar jövőjében. Szuperhősös filmet még soha nem jelöltek, most pedig Ryan Cooglerék három szobrot vihettek haza, és a Netflix mellett a blockbusterek kaptak lehetőséget a nagyok között. A legfontosabb esélyes egyértelműen Alfonso Cuarón Roma című filmje volt a maga tíz jelölésével. A Netflix elképesztő összegeket tolt a kampányba, minden követ és dollármilliót megmozgattak a győzelem érdekében, és ha nem is vitték el a legjobb film szobrát, legalább bebizonyították, hogy van helye a streaming szolgáltatónak a mozik között.
A Roma végül három Oscart nyert a tízből és ezzel a Fekete Párduccal fej fej mellett zárták az estét épphogy lemaradva a négy szoborral távozó Bohém rapszódia után. A gála sokáig követte az előre megjósolható sorrendet, és csak a végén csavart egyet a nyerteseken. Az egyik legnagyobb meglepetés Olivia Colman (A kedvenc) volt, aki úgy csodálkozott a saját neve hallatán, hogy a legmeghatóbb beszéddel vonult le a színpadról. A legjobb filmnél szintén váratlan fordulat jött, és a Roma helyett a Zöld könyv tarolt.
A legjobb film
Zöld könyv – Útmutató az élethez, Jim Burke, Charles B. Wessler, Brian Currie, Peter Farrelly és Nick Vallelonga
A legjobb rendező
Alfonso Cuarón, Roma
A legjobb női főszereplő
Olivia Colman, A kedvenc
A legjobb férfi főszereplő
Rami Malek, Bohém rapszódia
A legjobb eredeti betétdal
Shallow, a Csillag születik című filmből, Lady Gaga, Mark Ronson, Anthony Rossomando és Andrew Wyatt
A legjobb eredeti filmzene
Fekete Párduc, Ludwig Göransson
A legjobb adaptált forgatókönyv
Csuklyások – BlacKkKlansman, Charlie Wachtel és David Rabinowitz, valamint Kevin Willmott és Spike Lee, Ron Stallworth Csuklyások – BLACKkKLANSMAN c. memoárkötete alapján.
A legjobb eredeti forgatókönyv
Zöld könyv – Útmutató az élethez, Nick Vallelonga, Brian Currie, és Peter Farrelly
A legjobb élőszereplős rövidfilm
Skin, Guy Nattiv és Jaime Ray Newman
A legjobb vizuális effektek
Az első ember, Paul Lambert, Ian Hunter, Tristan Myles és J. D. Schwalm
A legjobb rövid dokumentumfilm
Period. End of Sentence – Rayka Zehtabchi
A legjobb animációs rövidfilm
Bao, Domee Shi és Becky Neiman-Cobb
A legjobb animációs film
Pókember: Irány a Pókverzum!, Bob Persichetti, Peter Ramsey, Rodney Rothman, Phil Lord és Christopher Miller
A legjobb férfi mellékszereplő
Mahershala Ali, Zöld könyv – Útmutató az élethez
A legjobb vágás
Bohém rapszódia, John Ottman,
A legjobb idegen nyelvű film
Roma, Alfonso Cuarón,
A legjobb hangkeverés
Bohém rapszódia, Paul Massey, Tim Cavagin és John Casali
A legjobb hangvágás
Bohém rapszódia, John Warhurst és Nina Hartstone
A legjobb operatőr
Alfonso Cuarón, Roma
A legjobb látványtervezés
Fekete Párduc, Hannah Beachler (látvány), Jay Hart (díszlet)
A legjobb jelmez
Fekete Párduc, Ruth E. Carter
A legjobb smink és maszk
Alelnök, Greg Cannom, Kate Biscoe és Patricia Dehaney
A legjobb dokumentumfilm
Free Solo, Elizabeth Chai Vasarhelyi, Jimmy Chin, Evan Hayes és Shannon Dill
A legjobb női mellékszereplő
Regina King, If Beale Street Could Talk
(Kiemelt kép: Frazer Harrison/Getty Images)