Díszes vízköpőket jó eséllyel már mindenki látott: az ókori birodalmak, így az etruszkok, az egyiptomiak, a rómaiak és a görögök épületein is feltűntek már állatokat formázó, a tetőkre kerülő esővizet az épületek falától minél messzebbre irányító, üreges szobrok, leggyakrabban azonban középkori templomokon tűntek fel.
A szerzeteseket, ördögalakot, egzotikus, vagy épp jól ismert állatokat mintázó alakok szép lassan aztán kikoptak az építészet fősodrából, noha a historizmus jegyeit magukon viselő épületeken – így az amerikai felhőkarcolók ezrein, vagy épp funkció nélkül az épp most megújuló Párisi udvar homlokzati tornyain – még a XX. században is feltűntek.
Alkalmazásukra Magyarországon is találunk példákat, azt azonban jó eséllyel kevesen gondolnák, hogy
Pedig így történt: a Magyar Autóklub a nyüzsgő Margit körúttól néhány lépésnyire, a Rómer Flóris utca aljában álló egykori székházán egyenesen kettővel is találkozhatunk. Ismeretlen Budapest sorozatunk mai epizódjában velük ismerkedünk meg.
Az 1963-1964-ben a washingtoni Magyar Nagykövetséget is tervező Mányoki László és az Almássy téri Szabadidőközpont megszületésében részt vett Jakab Zoltán (KÖZTI) tervei szerint megvalósult, három épületből álló irodaházegyüttes A jelű épületének oldalhomlokzatán lévő szörnyek Kiss Kovács Gyula (1922-1984) szobrászművész munkái:
A hatvanas évek hangulatát műmárvánnyal és szürkemárvánnyal burkolt belső terével tökéletesen hozó, egykor világító fehér épületek négy évvel ezelőtti eladása és felújítása óta a NIPÜF Nemzeti Ipari Park Üzemeltető és Fejlesztő Zrt. központjának adnak otthont, a Magyar Autóklub pedig egy, az autó, illetve az autóklub szóra utaló, A betűt idéző toronyba költözött.
A vízköpők pedig felújítás nélkül ugyan, de szerencsére maradtak a helyükön, továbbra is érdekes színfoltot jelentve a Rózsadomb aljában.