A város utcáin sétálva mindig érdemes megállni a lassan pusztuló klinkertéglás házaknál, falaknál, vagy épp kerítéseknél, hiszen mindig találkozhatunk rajtuk a graffitik őseinek tekinthető téglakarcokkal, melyek közt neveket és rövid üzeneteket, novellába illő megcsalási történetet, vagy épp egy megvárakoztatott szerelmes panaszát (“Józsi nem jötél el“) is megtalálhatjuk.
A jórészt a XX. század első feléből származó feliratok mellett találkozhatunk azonban a szocializmus lenyomataival is – így például a beatkorszak, illetve a nyolcvanas évek legnagyobb magyar zenekarainak nevével is, melyeket a közeli iskolákból hazafelé tartó, vagy épp a környéken élő fiatalok karcoltak fáradságos munkával a kemény téglákba.
A legjobb darabok egyikével a párizsi körgyűrűrendszer mintájára kigondolt, röpke százhúsz év alatt megvalósult Hungária körgyűrű középső szakaszán, a Puskás Ferenc Stadiontól mindössze néhány lépésnyre találkozhatunk, hiszen itt magasodnak az eredetileg a Magyar Királyi Állami Bakteriológiai Intézet, illetve az Oltóanyag Termelő Intézet számára épült, környezetéből Zsolnay-épületkerámiákkal még jobban kiemelt épületek:
A ma az MTA Állatorvos-tudományi Intézetének, illetve az ÁOTE Járványtani és Mikrobiológiai Tanszékének otthont adó, 1899-ben átadott klinkertéglás tömbök, melyek kapuzatain valósággal hemzsegnek az évtizedekkel ezelőtt felvésett nevek, évszámok, monogramok, illetve furcsa feliratok (“Marcsi szereti a sulit“).
Egyikük azonban szinte világít a többi között:
A logó alá vésett halovány “FÚJ!!!!” felirat ma már alig látszik, de a zenekar nevét felíró rajongónak egykor biztosan sok bosszúságot okozott / Fotó: Vincze Miklós/24.hu
A hóviharban, méterekről is felismerhető, minden bizonnyal egy túlbuzgó rajongó által felvésett logó legkorábban a nyolcvanas évek derekán kerülhetett a téglába, hiszen az 1982-ben, a csillaghegyi strandon alakult Első Emeletet ekkorra már mindenki ismerte – köszönhetően annak, hogy a teljesen ismeretlen zenekar 1983-ban az R-GO előzenekaraként mutatkozott be, majd a következő évben az Év ígérete díj megszerzése után a nagy sikerű bemutatkozó album is aranylemezzé vált.
A Geszti Péter által írt dalokkal hét albumot is megtöltő Első Emelet számos tagcserét élt meg, a rendszerváltás után pedig az élő koncertek is lassan elmaradtak. Az Első Emelet végül 1992 nyarán feloszlott, tagjai pedig megkezdték szólókarrierjüket, vagy épp új zenekarokat alapítottak. A következő másfél évtizedben többször is összeálltak egy-egy koncert erejéig, de az újrakezdésről végül csak 2009 őszén döntöttek. 2010-ben új lemezt adtak ki, melyen három új dal is helyet kapott, három évvel később azonban az együttes végleg feloszlott.
Az Állj, vagy jövök, amit az 1986-os Tessék Választani! című, a Kongresszusi Központban rendezett fesztiválon csak Állj mert jövök címmel engedtek bemutatni
Nem a fenti Első Emelet-karc azonban az egyetlen emléke a kor leghíresebb magyar zenészeinek, hiszen az 1974-ben, az Acélvárosban született Eddára, valamint a beatkorszak állócsillagára, a családi zenekarként 1957-ben alapított Illés-együttesre is a város számos pontján emlékeztetnek hasonló feliratok. Közülük a legfurcsább talán az Amerikai út és az Erzsébet királyné útja találkozásánál álló háromemeletes ház hátsó homlokzatán lévő ILLLÉS felirat, melynek festője merő véletlenségből (vagy épp szándékosan?) három l-lel írta a zenekar nevét: