Kezdésnek jöjjön egy tipikus dokucsatornás műsor: a Feldarabolt óriások sorozatban egy Volvo FH12 nyilván rendkívül sokakat érintő és érdeklő feldarabolását nézhetjük végig a messzi Svédországban. Ne ítéljünk azonban elsőre, vegyük észre, hogy a tudományos csatornák bioritmusának egy szakaszának lehetünk tanúi. Mi is tölti meg egy ilyen csatorna 24 órás programját? 1, “Így készült”, lássuk, hogy rakják össze a gyárban a kis elektronikus orrszőrfestő gépet. 2, “Itt készül”, bemutatjuk az orrszőrfestő gép üzemcsarnokát. 3, balesetek és katasztrófák az orrszőrfestőgép helytelen használatának következtében 4, “Túléltem az orrszőrfestő gépet” – drámai vallomásásorozat 5, “És akkor Hans átnyújtotta nekem a terveket” összeesküvés-elméletek az orrszőrfestő körül. 6. Az igazság az o.f.g. körül – tisztázó beszélgetés és műsor 7, Így darabolják fel a használatból kivont o.f.g.-et 8, Új találmányok, forradalmian hasznos lelemények, majd lásd 1. állomás. A folyamat egyik állomásába 20:00-kor kapcsolódhatunk be a National Geographicon.
Hollywood még csak kóstolgatta, nyalogatta a régiónkat a 70-es évek végén, a 80-as évek elején, Woody Allen pl. itt forgatta a Szerelem és halál című remek vígjátékát Budapesten (“szürke város volt, este nem lehetett semmit csinálni, úgyhogy kiolvastam a Moby Dicket” – emlékezett vissza később), és többek közt Barbra Streisand is a közelben, Csehszlovákiában forgatta a Yentl című filmjét. A szocialista blokk leginkább a kosztumös filmeknek kedvezett, mivel díszletépítés nélkül lehetett felidézni a 20. század elejét, a nyomort (az olcsóság is legendás volt, de nem mindig igaz). És végül képzett szakemberek dolgoztak a forgatásokon, és alkalmasint jelentettek a belügynek (idehaza). A Yentl története megkapó: a címszereplő lány tanulni szeretne a századelőn, de ez a szigorú zsidó hagyományok értelmében nem lehetséges. Ezért fiúnak álcázza magát, majd jól beleszeret egy osztálytársába, akinek viszont menyasszonya van. Ez utóbbi mellett az a kérdés is elrendezésre vár, hogy Yentlről mindenki azt hiszi, fiú… Isaac Bashevis Singer könyvéből többek közt a főszereplő-rendező írt forgatókönyvet, azaz Streisand nem fogta vissza magát a produkció kapcsán. Lepusztult cseh helyszínek szerelmesei, 21:00-kor irány a Filmmúzeum.
A rendszerváltás előtt tiltott Márai Sándor elegyes irodalmi munkásságának feldolgozása szerencsésen elkezdődött az 1990 után hullámokban érkező Márai-reneszánsszal. (Megérne egy misét, hogy pl. az összetett és változtó személyiségképekkel dolgozó Béke Ithakában miért nem került bele a szórásba, s miért inkább a sokkal egyneműbb, de hamisabb, kicsit tanítói elbeszélői attitűddel morális problémákat tárgyaló regények. A Napló méltó feldolgozása pedig várat magára.) Sipos József az egyik éllovasa ennek a feldolgozási folyamatnak, és a közönség mindig hálásan is fogadja a filmjeit. Most pedig eljuthat az igazán széles rétegekhez is: a 2008-as Eszter hagyatéka 21:00-tól a Duna TV-ben lesz látható Nagy-Kálózy Eszterrel, Cserhalmi Györggyel, Törőcsik Marival, Eperjes Károllyal.
Krimiszintű izgalmakat tartogat közélet iránt érdeklődőknek Tóth Péter Pál 2005-ös dokumentumfilmjének első epizódja. A Számvetés Perczel Tamás utolsó vallomását rögzíti, amit egy agydaganat tett sajnálatosan aktuálissá. A halálos ágyon elmondott vallomás rendszerváltásról, az átmenet zűrös ügyeiről egyfelől nagyon őszinte, másfelől kérdés, mi az, amit nem akart vagy nem tudott (nem úgy akart) elmondani a szerepét a helyzetéhez képest valamennyire élvező volt pszichológus, befektetési tanácsadó, a meggyilkolt Fenyő János bizalmasa. Az izgalmas múltvallomás 22:00-kor kezdődik a Duna II Autonómián (egyszer már nagy port kavart), egy részt itt meg lehet nézni belőle.
Végül a TV2 közszolgálati kötelezettségeit teljesítendő, levetíti Dúló Károly dokumentumfilmjét a szecesszióról. A századforduló izgalmas és sokszínű áramlatának eklektikáját a cím is mutatja: Sokszínű egység. A másorral annyi probléma van, hogy hajnal 1:00-kor adják le, a denevérek műveltésének fontos feladatának szem előtt tartásával.