Az Iszlám Állammal szemben aratott katonai sikerek jelentősen csökkentették a propaganda-aktivitását is:
Az ISIS harcosait nemrég üldözték el Dabik falujából, az Iszlám Állam apokaliptikus szimbólumainak talán legfontosabb városából.
Koránban nagyon kevés szó esik a végítéletről, az erre vonatkozó jövendölések elsődleges alapja a Hádisz. Az Iszlám Állam pedig mindent elkövetett annak érdekében, hogy a Hádiszban lévő jövendöléseket szó szerint tudja értelmezni és felhasználni propagandacélokra. Nem véletlenül foglalták el jelentős véráldozatok árán a szíriai jelentéktelen mezővárost Dabikot és nevezték el az angol és arab nyelvű propagandalapjukat utána. A Hádisz egyik gyűjtője ugyanis, Sáhih Muslim azt jegyezte fel a végítéletről, hogy „Az utolsó óra el nem jövend, míg a rómaiak Á-Mákban vagy Dábikban partraszállhatnak.”
Szimbolikus gesztus volt az Iszlám Államtól Dábik elfoglalása, a többi pedig értelmezés és megfeleltetés kérdése. A hitetlen rómaiaknak az Egyesült Államokat feleltetik meg, nem véletlenül itt végezték ki amerikai túszukat, Peter Kassigot.
Az Iszlám Állam legerősebb erődje is ostrom alatt áll, a kurd, iraki és amerikai erők egyre szorítják a hurkot Moszul körül.
A West Point-i terrorellenes központ (West Point’s Combatting Terrorism Center) új jelentésében (“Communication’s Breakdown: Unraveling the Islamic State’s Media Efforts”) részletesen leírja, hogy az egyre gyakoribb katonai beavatkozások milyen módon hatottak az ISIS által vívott ideológiai háborúra.
A folyamatos bombázások megsemmisítették az ideológiai csatározásokhoz szükséges infrastruktúra nagy részét, a filmstúdiókat, számítógépeket, az ISIS internet-szolgáltatását biztosító épületeket. Legtermékenyebb időszakában, 2015 augusztusában, az ISIS hivatalos csatornáin mintegy 700 propagandaanyagot tett közzé havonta, egy évnyi légicsapás és más támadás után azonban már csak 200 darabot.
Az Egyesült Államok Külügyminisztériuma szerint a közösségi médiumokon is csökkent az ISIS-tagok aktivitása, így az amerikai kormány ISIS-ellenes posztjai kerülhetnek előtérbe. A Külügyminisztérium helyettes államtitkára, Rick Stengel a múlt héten azt nyilatkozta a Chicago-i Egyetem lapjának, a The Chicago Maroon-nak, hogy az ISIS propaganda- és toborzási teljesítményének gyengülése a Külügyminisztérium új diplomáciai stratégiájának köszönhető, bár ezt jelenleg semmilyen bizonyítékkal nem tudta alátámasztani.
Az amerikai Külügyminisztérium új stratégiája abból áll, hogy az iszlamista propagandát cáfoló posztok írásával bízza meg közel-keleti muszlim szövetségeseit.
A Rand cooperation által készített friss tanulmány („Examining ISIS Support and Opposition Networks on Twitter”) 10 hónap Twitter-bejegyzését vizsgálta 2014 júliusa és 2015 májusa között és arra jutott, hogy az Iszlám Állam akkori, dicsőséges korszakában sem dominálta a Twitter-univerzumot, üzenetei mégis nagyobb hatással bírtak, mint az azokat cáfoló tweetek.
Az Iszlám Állam propagandáját vizsgáló elemzések közül a West Point tanulmánya tűnik a legmeggyőzőbbnek.Ideológiai háborút vívni az ISIS-szel a közösségi médiumokon ugyanis nem csak bonyolult, de az is megtörténhet, hogy a remélttel ellentétest hatást vált ki. Az Egyesült Államok, a kurdok és az iraki kormány úgy tudta a kezébe venni az irányítást, hogy egyik katonai vereséget mérte a másik után az ISIS-re, és ez az, ami igazán hatással van a Iszlám Állam propaganda-tevékenységére is.
Már májusban egyre nyilvánvalóbb lett, hogy az Iszlám Állam nem lesz képes megtartani a 2014-ben megszerzett területeit, ezzel a Kalifátus vezérkara is tisztában volt. Abu Mohamed Al-Adnáni, a szervezet időközben bombázás közben meghalt szóvivője, már májusban pedzegetni kezdte – a szervezet hivatalos apokalipszis doktrínájával szembemenve-, hogy a területvesztés valójában nem bukás, a visszavonulás pedig nem árulás.
A visszavonulás és a gerilla-harcok előtérbe hozása propaganda fronton pedig azt jelenti, hogy az Iszlám Állam felkészül arra az időszakra, hogy újra az Al-Kaidához hasonló bujkáló, decentralizált terrorszervezet legyen, ha minden területét elveszíti.