Pénteken hivatalosan is megkezdődött a brit EU-tagságról szóló, június 23-ra kiírt népszavazás tízhetes kampányidőszaka.
A hivatalos kampánykezdet jelentőségét az adja, hogy a brit választási törvények alapján a hivatalos kampánycsoporttá nyilvánított szervezetek költségvetési juttatásokra jogosultak, a televíziókban ingyen teszik közzé politikai hirdetéseiket, és ingyen postázzák kampányanyagaikat.
Két hivatalos kampányszervezet jött létre: az EU-tagságot pártoló „Britain Stronger in Europe” (Britannia erősebb Európában) és a „Vote Leave” (Szavazz a távozásra) koalíció. Mindkét szervezet 230 millió forintnyi állami költségtérítést kap, és 2,7 milliárd forintnyi összeget költhet kampánycélokra.
A népszavazást David Cameron miniszterelnök kezdeményezte. A kormány azt az álláspontot képviseli, hogy Nagy-Britannia maradjon a megreformált Európai Unió tagja, a kabinettagok azonban szabadon dönthetnek arról, hogy a kampányidőszakban milyen személyes álláspontot képviselnek.
Az igazságügyi, a kulturális, az északír-ügyi miniszter, valamint az alsóház vezetője már jelezte, hogy a Brexitet fogja támogatni. Ugyanígy foglalt állást Boris Johnson, London konzervatív polgármestere, akit David Cameron legesélyesebb utódjaként tartanak számon.
A bennmaradást pártoló kampánycsoport legfőbb szövetségese az üzleti szféra. A Brit Iparszövetség szerint 40 ezer milliárd forintnyi veszteséggel járhat a kilépés az évtized végéig. (MTI)