Közélet

A kormányszóvivő férje a kaszinók után a dunakeszi járműjavítóba is beszállt, máris nyertek 32 milliárdot

32 milliárd forintos keretszerződést írt alá a múlt héten a Dunakeszi Járműjavító Kft. a MÁV-Start Zrt.-vel. A közbeszerzésre még állami tulajdonú társaságként pályázott a járműjavító, a nyereményt azonban már a kft. új tulajdonosai, az orosz állami Transmashholding Csoport és Szalay-Bobrovniczky Kristóf zsebelhetik be. Az egykori Századvég-potentát, majd londoni nagykövet, a kormányszóvivő férjeként is ismert Szalay-Bobrovniczky nemrég az egyik legjövedelmezőbb bizniszbe kapott bebocsátást, Garancsi Istvánnal közösen átvehette a néhai Andy Vajna fővárosi kaszinóüzletét.

Ha nem is ilyen látványos, de nyereséggel kecsegtető üzletnek néz ki újabb szerzeménye is, az elmúlt öt esztendőben legalábbis nem volt még egy olyan jó éve a Dunakeszi Járműjavító Kft.-nek, mint a tavalyi. A májusban még főtulajdonos Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. megszavazhatott 101 millió forint osztalékkivétet, így is maradt pénz a nyereségből, több mint 200 milliót betehettek az eredménytartalékba. (Az osztalék alighanem már az új tulajokat gazdagította, a taggyűlés nélküli határozat ugyanis június 30-ai kifizetést írt elő azzal, hogy „az osztalék jogosultjai azok a tagok, akik az osztalékfizetés esedékességének időpontjában a társaság tagjai”. Az új tulajdonosokat pedig június elején jegyezte be a cégbíróság.) Ez látványos eredményjavulás ahhoz képest, hogy 2015 óta 8 és 68 millió forint között ingadozott a nyereség. Idén januárban a dolgozók még úgy vázolták lapunknak a dunakeszi cég helyzetét, hogy megrendelést főként az állami vasúttársaságtól várhat, az azonban legatyásodott, ezért nem reménykedtek a járműjavító felvirágzásában.

A MÁV-Start megrendelésére készülő nagy kapacitású, emeletes KISS-motorvonatok a Dunakeszi Járműjavító Kft. gyártócsarnokában 2019 júliusában. Fotó: Máthé Zoltán /MTI

Nagyot fordult azonban azóta a világ, a múlt héten hatalmas megrendelésről írhattak alá szerződést a MÁV-csoport személyszállító cégével. Összesen nettó 32 milliárd forint a megrendelés keretösszege, igaz, a keret 48 hónapra szól, és az összegnek „csak” a 70 százaléka biztos, ennyi pénz elköltésére vállalt kötelezettséget a MÁV-Start, durván 10 milliárd forint lehívása opcionális. De még a 22 milliárd forint is óriási tétel a Dunakeszi Járműjavító életében, hiszen az előző öt évben a cég árbevétele nem érte el a 10 milliárd forintot: 2015-ben 5,4 milliárdnál tartott, tavaly mutatott ki a legtöbb forgalmat, de az is csak 9,4 milliárd forint volt.

A feladat a MÁV-Start által üzemeltetett, belföldi és nemzetközi forgalomban lévő vasúti személykocsik fővizsgája, ellenőrzése, javítása. Minderre előleget is kap a Dunakeszi Járműjavító, a szerződés szerint három havonta a belföldi kocsikra 206 millió, a nemzetközi forgalomban futó személykocsikra 175 millió forintot, csak igényelnie kell.

Nyílt közbeszerzést írt ki a MÁV-Start áprilisban, így elméletileg az egész Európai Unió területéről jelentkezhettek volna a munkára, de a bontási jegyzőkönyv szerint csak a dunakeszi cég adott be ajánlatot. A dokumentumok alapján az áron nem kellett huzakodni,

az ajánlattevő fillére annyi vállalkozói díjat írt be, amennyit a MÁV-Start a kiírásban becsült.

Habony Árpád és Hernádi Zsolt emberei a Magyar Vagonban

Június 4-éig kellett beadni a MÁV-Startnak a közbeszerzési ajánlatot, a cégnyilvántartásban négy nappal később jegyezték be a járműjavító cég új tulajdonosát, a TMH Hungary Invest Zrt.-t. Utóbbi a Transmashholding a svájci adóparadicsomban, Zug-ban bejegyzett cégének és Szalay-Bobrovniczky Magyar Vagon Befektetési Vagyonkezelő Zrt.-jének közös érdekeltsége. Szalay-Bobrovniczky egyszemélyes tulajdonosként van feltüntetve a Magyar Vagon cégpapírjaiban, de a háttérben felsejlik Habony Árpád informális miniszterelnöki tanácsadó és Hernádi Zsolt Mol-vezér sziluettje is.

 

Az igazgatóság elnöke Szalay-Bobrovniczky, a vezetőtestületben helyet kapott Halkó Gabriella, akit Habony bizalmasának tartanak, és Szalay-Bobrovniczky kaszinós cégében is az igazgatóság tagja. Ugyancsak a Magyar Vagon igazgatósági tagja Bacsa György, ő karrierjét a 2000-es évek elején a Molnál jogtanácsosként kezdte, majd a Mol-INA integrációs projektben az INA igazgatósági elnökének tanácsadói pozícióját töltötte be. Később a Mol egyik ügyvezető igazgatói pozíciójáig emelkedett. Befért a gázkereskedő cég, a MET Holding AG igazgatóságába is. A Direkt36 ugyanakkor az összeférhetetlenséget súroló kapcsolatra hívta fel a figyelmet Hernádi Zsolt Mol-vezérrel: arról cikkeztek, hogy Hernádi tőkealapkezelője, a start-upok között uniós pénzeket szétosztó Gran Private Equity megtolta Bacsa érdekeltségét, miközben Bacsa és Hernádi rokonok (Bacsa a Mol-vezér unokatestvérének a fia). Eközben Brüsszel finoman szólva sem volt elégedett a magyarországi Jeremie-programokkal. Bacsa Györgyöt aztán 2019 decemberében az alapkezelője igazgatóságába is beemelte Hernádi.

Az új tulajdonosok már jelezték az MTI-nek adott nyilatkozatukban, hogy komoly terveik vannak a Dunakeszi Járműjavítóval: több tíz millió eurós beruházással modernizálnák, a magyar, majd a közép-európai piacon vezető járműipari gyártó vállalattá fejlesztenék. Hogy pontosan mit fognak gyártani, a megrendelésektől függ, de biztos pontnak látszik a tulajok szerint, hogy a TMH Hungary Kft. (tulajdonosai azonosak a hasonló nevű zrt. tulajdonosaival) több mint 1 milliárd euró értékben 1300 személyszállító vasúti kocsit szállít az ENR egyiptomi vasúttársaságnak, és ebből 680-at, négy év alatt Dunakeszin fognak legyártani.

Kiemelt kép: Soós Lajos /MTI

Ajánlott videó

Olvasói sztorik