Szlovákia
A fővárosban a Dopravný podnik Bratislava az ottani BKK, mi viszont a kérdéseinket az aktivisták által működtetett imhd.sk-nak küldtük el, ők ugyanis nemcsak a fővárosról, de több szlovák nagyvárosról szolgáltatnak közlekedési információkat. Kiderült, Szlovákiában törvényben rögzítették, hogy a büntetés maximális mértéke a vonaljegy értékének százszorosa lehet – ettől csak lefelé lehet eltérni. A helyzetet bonyolítja, hogy többféle jegy létezik,
de a helyszínen csak 50 eurót (~15.117 forint) kell fizetni, plusz a jegy árát. Szintén százas szorzó van Kassán, Besztercebányán és Zsolnán, míg Eperjesen „csak” 83,2-es.
Németország
Megkerestük a Berliner Verkehrsbetriebét (BVG) is, a válaszukból kiderült, hogy a német fővárosban jelenleg 2,8 euróba (~850 forintba) kerül egy vonaljegy, és nincs különbség, hogy azt előre váltották vagy a járművezetőnél vásárolja meg valaki. A pótdíjazási rendszer kereteit itt is törvényi szabályozás adja, így azokat sem a BVG, sem más közlekedési szerv nem állapíthatja meg önkényesen.
Portugália
A portugál CARRIS-nál kétféle jegy létezik:
- a 7 Colinas and Viva Vagem, amivel a metrót is lehet használni és egy út 1,45 euróba (~440 forintba) kerül, illetve
- a zapping, amivel egy út 1,3 euró (~394 forint).
Itt is törvénybe foglalták a pótdíj mértékét, ami a jegyáron felül egy 100-150-es szorzót takar. Hogy mit jelent ez?
Ausztria
Bécsben egy jegy 2,2 euró (660 forint) és elég pechesnek kell lenni ahhoz, hogy valakit elkapjanak, ugyanis a Wiener Linien előre közli a honlapján, hogy melyik napokon hol ellenőrzik az utasok jegyeit és bérleteit.
Később ez az összeg csak nagyobb lesz.
Csehország
Prágából a DPP válaszolt és kiderült, egy normál, 90 percig érvényes vonaljegy 32 koronába (~370 forintba) kerül, ami nagyjából megegyezik a budapestivel. Pótdíjak közül több is van:
- 1500 korona (17 ezer forint): ezt kell fizetnie annak, aki jegy vagy bérlet nélkül utazik. Az összeg 800 koronára (9300 forintra) csökken, ha ott helyben vagy 15 napon belül az ügyfélközpontban befizetik.
- 200 korona (2300 forint): ezt az fizeti, aki a megengedettől eltérő méretű csomagot, illetve kutyát szállít külön jegy nélkül. (Az összeg itt is feleződhet.)
- 50 korona (581 forint): ezt pedig az fizeti, aki otthon felejtette a bérletét.
Lengyelország
A Varsóból kapott válaszlevélből kiderült, hogy a vonaljegy a lengyel fővárosban 4,4 zlotyiba, azaz 312 forintba kerül. A pótdíj (a jegyáron felül) 266 zlotyi, ami nagyjából 19 ezer forint. Itt „éri meg” a legjobban bliccelni, ugyanis
Dánia és Norvégia
Koppenhágában elképesztően drága a vonaljegy: a kétzónás 24 dán koronába, azaz csaknem ezer forintba kerül, de ha minden zónára érvényeset szeretnénk venni, akkor 108 koronát, 4400 forintot kell kifizetni. A Visitcopenhagen oldal szerint a büntetés akár 750 koronára, azaz
A norvég fővárosban, Oslóban az előre váltott vonaljegy 33 norvég korona (1075 forint), ha valaki a sofőrnél veszi, akkor 55 koronát (1800 forintot) kérnek érte, írja a VisitOslo. A büntetés 1150 korona (38 ezer forint), de ha valaki a helyszínen rendezi, spórol 200 koronát, így csak 31 ezret kell fizetnie.
Fejléckép: MTI/Máthé Zoltán