Az idézett kérdéssel Balog Zoltán miniszter figyelmét akarta Oláh Lajos felhívni arra az abszurd helyzetre, hogy nem jár az úgynevezett csecsemőgondozási díj annak a nőnek, aki önkormányzati képviselő. Az ugyanis keresőtevékenységnek számít.
Ennek ismeretében egy önkormányzati képviselőnek két lehetősége marad. A szülést követően gyakorlatilag azonnal munkába áll és folytatja minden jogviszonyában a keresőtevékenységet.
A Demokratikus Koalíció független képviselője szerint nem ideális az a hatóságok által javasolt megoldás sem, hogy a nők függesszék fel keresőtevékenységeiket, hogy jogosultak legyenek a juttatásra.
Valószínűleg egy ilyen jellegű ajánlást csak az tudott tenni, aki a képviselői munka sajátosságait nem ismerte, hiszen ez szintén egy szokatlan helyzetet teremtene.
Oláh Lajos kérte a kialakult helyzet soron kívüli felülvizsgálatát, ha kell, a vonatkozó jogszabályok módosítását. Írásbeli kérdésére Balog miniszter államtitkára válaszolt. Hosszan, mert elmagyarázta, miért nem kell változtatni.
Abban az esetben, ha csecsemőgondozási díj mellett keresőtevékenységből származó jövedelmet lehetne realizálni, az a csecsemőgondozási díj alaptermészetével és jövedelempótló voltával ellentétes lenne.
Rétvári Bence szerint az ellenzéki képviselő felvetése, hogy az önkormányzati képviselők tiszteletdíja ne számítson keresőtevékenységből származó jövedelemnek, és az a csecsemőgondozási díj mellett is folyósítható lehessen, hátrányosan érintené a máshol dolgozó édesanyákat.
Az önkormányzati képviselők a választópolgárok többségének bizalmát élvezve nyerik el megbízatásukat, s a döntéshozatalban való részvétel mellett a döntések előkészítésében és végrehajtásában is közreműködnek.
Az államtitkár szerint a helyi önkormányzatokról szóló törvény nem tiltja, hogy egy képviselőnő a csecsemőgondozási díj igénybevétele mellett dolgozzon, csak tiszteletdíj elfogadása nélkül. Ha az nem éri el a minimálbér 30 százalékát, még azt is megtarthatja, utána a gyermekgondozási díjnál már lehetősége van a keresőtevékenységre is.
Rétvári ezek alapján végül arra jut, hogy gyermekek után járó pénzbeli egészségbiztosítási ellátások nem kényszerítik az édesanyákat döntési kényszer elé.