Vadai Ágnes a nemzetgazdasági minisztert kérdezte volna arról, mi számít a kormánynál túlárazásnak, ha az M4-es autópálya építését a horribilis költségek miatt (fajlagos kilométerköltsége 3,8 milliárd forint) leállíttatta, miközben a debreceni kiskörút 2. üteménél ugyanez csaknem 4,3 milliárd forint.
A független politikus arra is kíváncsi volt, mi történhetett, ami miatt „a pályázatot elnyerő ajánlat 2,1 milliárdos fajlagos költsége kétszeresére emelkedett? Hol van, illetve van-e a túlárazásnak elfogadható határa a kormány és az EU szerint?”
Így kezdte válaszát a Varga Mihály helyett válaszoló Tállai András. A miniszterhelyettes közölte, az elfogadható árszint meghatározása mindig egyedileg történik.
A túlárazás semmilyen mértékben nem elfogadható, minden esetben azt szükséges mérlegelni, hogy egy projekt adott bekerülési költsége a műszaki tartalom és a körülmények (pl. terepviszonyok, domborzati adottságok, alkalmazott technológia, építési időtartam és időszak, stb.) ismeretében alátámasztható vagy sem.
Tállai András egyrészt jelezte, hogy a kormánynak a becsült ár alapján indított közbeszerzési eljárásra nincs ráhatása, másrészt azt is, hogy – szerinte – a debreceni beruházásnál minden rendben van.
A vállalkozási szerződésben szereplő vállalási díjak a projekt megvalósítása során nem módosultak. A vállalási ár meghatározásánál figyelembe kellett venni többek között az alábbiakat: ingatlanvásárlás, talajcsere szükségessége, az út nyomvonala közművekkel lefedett területen húzódik, jelzőlámpás csomópontok kialakítása.
Mint korábban megírtuk, tavaly állították le az M4-es építését, miután a kormányfő összeveszett Simicska Lajossal. A kormány azt mondta, kartellezést gyanít. A projekt költsége 110 milliárd forint volt. Az M4-es 2-szer 2 sávos szakaszán egyebek mellett 9 felüljáró, 4 csomópont, 4 aluljáró, 22 úgynevezett műtárgy, 3 komplex pihenő, 416 méter ártéri, 756 méter Tisza-híd, 168 méter pályahíd és 9 ökológiai átjáró készült volna el.
Debrecenben korábban parázs politikai vita volt a kiskörút építése miatt, a helyi DK képviselője már akkor is jelezte, hogy a városban nem épülnek ilyen műtárgyak, a költségek mégis horribilisak. A Fidesz akkor jelezte, hogy a DK több milliárdos kárt akar okozni Debrecennek, hiszen a beruházáshoz a város több mint bruttó 1,9 milliárd forint támogatást kapott.