Az ellenzéki párt szerint a Fidesz-kormány csak a korrupció és a lopás újabb lehetősége miatt akar az orosz Szuhoj repülőgépgyárral együttműködve egy új nemzeti légitársaságot. Mint korábban megírtuk, az állami hírtévé közölte, hogy az orosz cég hat új repülőgépet (Superjet 100-ast) és pénzt is adna a légitársaság létrehozásához, mert azt kiváló ugródeszkának tartanák.
Ha a hír igaz, az ügyletet a korrupció szaga lengi körül, akárcsak a másik nagy orosz baráti megállapodást, a paksi bővítést. A sajtóban hivatkozott repülőgép ráadásul nem egy bejáratott típus, hanem egy szinte kizárólag Oroszországban használt gyártmány.
Az Együtt szerint szükségtelen és értelmetlen a légitársaság ötlete, ha egyáltalán igaz, amit az állami média közölt, az egyetlen értelme a magyar polgárok által befizetett adóforintok ellopása. Az ellenzéki párt felszólítja a Fidesz-kormányt, hogy ne hozzon létre az oroszokkal közös légitársaságot, mert arra semmi szükség, a Malév kiesése után a piac megoldotta a főbb igényeket.
Hétfőn ugyanakkor a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) közlekedéspolitikáért felelős államtitkára, Tasó László azt mondta, valamennyi ilyen vagy ilyen jellegű projektet, amely a lakosság, az ország érdekeinek a szolgálatában áll vagy állhat, azt megvizsgálják és támogatják.
A Szuhoj 2000-ben kezdte el tervezni az olasz Alenia Aermacchival közösen a Superjet 100-as regionális, sugárhajtású repülőgépét, amely 2011-ben mutatkozott be az Armavia flottájában. A konfigurációtól függően 78-98 utas szállítására alkalmas gépből eddig 368-at adtak el, elsősorban orosz légitársaságok állították eddig üzembe a típust.
A Malév 4 évvel ezelőtt, 2012. február 4-én állt le szinte folyamatos 66 évnyi működés után. Az egykori nemzeti légitársaság ügyét akkor a Fidesz–KDNP frakciószövetség egri zárt ülésén Orbán Viktor állítólag “sorsszerűnek” nevezte. Szerinte az borítékolható volt, miután az uniós szabályok „eltiltották” a kormányt attól, hogy finanszírozza a légitársaságot. A kormányfő akkor hírek szerint azt mondta, szerinte a XXI. század nemzetgazdaságához hozzátartozik egy nemzeti légitársaság, “de nem mindenáron”. És miután Európában nem vagyunk egyedül ezzel a problémával, „nem tolonganak a befektetők sem”.