Épp egy szervizúton parkolva, a borús időben, egy nagy bőrdzsekit próbált a Google embere a kocsi tetején lévő „objektumra” ráerőszakolni, amikor elkaptam. A sofőr nagyon jó fejként viszonyult a helyzethez – mivel egy másik esemény miatt volt nálam egy kis kamera, és használni is kész voltam -, csak annyit kért, hogy belülre ne kukucskáljon a kamera. Nyilván ilyenkor sokkal okosabbakat is lehet kérdezni, mint hogy mennyivel lehet menni, mérnök-e a szakmája és mennyit keres. Villáminterjú.
Szóval, elmesélte, hogy közel másfél hónapja rója az utakat, hasonlóan a 10 másik kocsihoz, amelyek az ország nagyvárosaiban dolgoznak. Viszont nem mérnök vagy technikus, de a rendszerbe, ha mérnök lenne, se lehetne belepiszkálni, ha valami gubanc van, szólnak az illetékeseknek és jönnek. A felvételi nehézségét a 20 perces telefonos angol nyelvű interjú adta, és a fizetés is órabérben van elszámolva.
Egyébként napi 100-150 kilométert simán le lehet az autóval nyomni, ha nem túl zegzugos a környék, ahol igen, ott csak 80-at, viszont egyáltalán nem kell lassabban közlekedi, mint a forgalom többi résztvevője. Amire figyelni kell, a kocsi kobakja miatt a lelógó faágak, egyebek. Elmesélte, hogy nagyjából egy hónap alatt tölt meg egy winchestert, amit kiküldenek a központba kozmetikázni. Eltakarni az arcokat, rendszámokat stb.
Kamerázni a kocsi belsejét nem engedte, de megmutatta, hogyan követi a rendszer a már felvett anyagot. Gyakorlatilag a kocsiban egy bazi monitoron egy sima Google Térkép látszik, és amely utcát már megcsinálták, az kékre vált. Egyszerű. És hogy mikor lesz mindez látható a Térképen élesben is? Szerinte, ha végeztek utána 2-3 hónap.
A cikk megjelenését követően helyreigazítást kaptuk a Google-től: Az autók jelenleg nem a Street View szolgáltatáshoz készítenek fényképeket, a Google autói most azért fotóznak Magyarországon, hogy az így gyűjtött térképészeti információkat, utcaneveket, közlekedési jelzéseket a Google Térkép továbbfejlesztéséhez használják fel.
A Street View készítéséhez pontosan ugyan ilyen autókat használ a Google és a személyes adatok védelmét garantáló feltételek teljesítése mellett alig három hónapja adta meg a fotózáshoz az engedélyt Jóri András adatvédelmi biztos. A Google az utcanézet fényképezést már két évvel ezelőtt elkezdte a cég a budapesti utcákon, ám hamarosan be is fejezte, mert az adatvédelmi ombudsman számon kérte a Google adatkezelési gyakorlatát, illetve hogy milyen alapon fotóz egyáltalán. A Google fogta magát, becsomagolt és távozott. Pár hónappal ezelőtt ezekben a kérdésekben sikerült dűlőre jutniuk, és visszatérhettek a kocsik, de rengeteg előírást be kell tartaniuk.
Nagyjából így működik a rendszer
A toronyszerkezetű Google autónak családi házas környezetben csak olyan magasságban szabad fotózni, mint egy átlagos ember szemmagassága, vagy a kerítések magassága – írta elő az ombudsman a világcégnek. De előírta azt is, hogy nemcsak internetes felületen, hanem más kommunikációs csatornán is lehetővé kell tenni a törlés iránti kérelmek benyújtását (például hagyományos postai úton).
Már rég nem csak utcák
Mára a „klasszikus” Google Caron kívül a legkülönfélébb eszközökkel történik a feltérképezés. Épített a cég például speciális triciklit, amellyel a kisebb helyekre is be tudnak jutni; kastélykertektől a kis sikátorokig. De van sírobogóra szerelt, illetve a múzeumi fotózáshoz egy zsúrkocsiszerű szerkesztetük is, amellyel a kiállítótermekben rögzítenek.
Az igazi lehetőségek ráadásul még nyitva állnak a Street View előtt. Mert miért is kéne megállni egy üzlet kirakatánál, ha a lényeg belül van. A Google-nak már ilyen fejlesztése is van. A bolttulajdonosok felépíthetik saját üzletük belsejét. Ha ezt megtették, már csak egy lépés, hogy ahhoz termékeket, ezekhez akciós ajánlatokat, vagyis reklámot csatoljanak, amely viszont vásárlást jelent. Mindezt persze a Google személyünkhöz igazítva ajánlhatja, tudva, milyen könyveket, kozmetikai szereket kerestünk korábban a neten. Máris teljesebb a Google virtuális világa, amely közben még a nézelődés hagyományos élményéről sem kell lemondanunk.