Nincs olyan hiteligénylő, aki ne hallott volna már a BAR-rendszerről (Bankközi Adós- és Hitelinformációs Rendszer), ahová a bankok, takarékszövetkezetek, pénzügyi vállalkozások töltötték fel a rossz adósokkal kapcsolatos hiteladatokat.
A BAR -listán szereplők jórészt azok az adósok voltak, akik nem fizették a hitelüket, ebből kifolyólag pedig nem igényelhettek kölcsönt a pénzintézetektől. A lakossági ügyfelek adatai tehát kizárólag szerződésszegés esetén jelentek meg a rendszerben.
A BAR- rendszert már korábban átnevezték – Központi Hitelinformációs Rendszer (KHR) és a közelmúltban szerepét is megváltoztatták. A KHR új megközelítésbe helyezte az adósok minősítését, tavaly októbertől ugyanis a lakossági hitelszerződések tekintetében is teljes listás hiteladós-nyilvántartásként működik.
Ezután a lakossági hitelszerződések adatai bekerülnek a rendszerbe, ami átláthatóbbá és kockázatmentesebbé teheti a hitelezést, és bizonyos előnyöket is biztosíthat a jól fizető adósoknak újabb kölcsön felvételekor. Gyorsabb hitelbírálat és olcsóbb kölcsön lehet a végeredmény a számukra.)
A KHR tehát most már inkább az adós hiteltörténetének megbízható nyilvántartását, a hitelezési tevékenység kockázatmentesebbé tételét, valamint az adós túlzott eladósodottságának megelőzését szolgálja. Ha az ügyfél hozzájárul ahhoz, hogy a hitelszerződéssel kapcsolatos adatai lekérdezhetőek legyenek a KHR-ből, azok a rendszerhez csatlakozott pénzügyi szolgáltatók számára is hozzáférhetőek lesznek egy újabb kölcsön igénylésekor, ami nagy mértékben egyszerűsíti a hitelügyintézést.
A rendszerbe bekerülnek a hitelező személyes adatain kívül a szerződés azonosítására szolgáló adatok, például a szerződés típusa, azonosítója, lejárata, összege és a hiteltörlesztés adatai, így a havonta fennálló tőketartozás összege, pénzneme, az esetleges előtörlesztés ténye, annak dátuma és összege is. Így a bankok a hitelbírálat során az itt megtalálható adatok alapján gyorsabban dönthetnek arról, hogy leendő ügyfelüknek mennyi meglévő hitele van, hogy „jó adós”-e, nincs-e elmaradása, és mindig időben törleszt-e. Az ismeretlen hitelmúlttal rendelkező ügyfelekkel szemben a pénzintézetek óvatosak, míg nagyobb bizalmat szavaznak annak, akinek ismerik törlesztési szokásait.
A hitelszerződés teljesítését követően az adatokat törlik a KHR-ből, de az adós írásban kérheti, hogy a szerződés megszűnését követő 5 évig azok még a KHR-ben maradjanak, így biztosítva hiteltörténetének hosszú távú ellenőrizhetőségét. E kérését az ügyfél bármikor visszavonhatja, melynek eredményeként a nyilvántartott adatok nem lesznek más pénzügyi szolgáltatók számára hozzáférhetőek.
A BAR- rendszer egyes funkciói azonban nem tűntek el, így hitelmulasztás, csalás, bankkártyával történő visszaélés vagy hamis adatszolgáltatás esetén a szolgáltató átadja és az ügyfél hozzájárulása nélkül is hozzáférhetővé teszi a mulasztással, visszaéléssel kapcsolatos adatokat a KHR-ből, vagyis a bank arról továbbra is értesül, ha rossz adós próbálkozik kölcsönt felvenni nála.
Készült a Pénziránytű Alapítvány támogatásával.
További információk a témában: www.mindennapipenzugyeink.hu, www.facebook.com/mindennapipenzugyeink