A kínai termeléskiesés heteken belül komolyan érinteni fogja Európát is, Kínának pedig most döntenie kell, hogy a GDP növekedését vagy a vírus megállítását tűzi ki fő célul – emelte ki a Nagyvállalatok Logisztikai Vezetőinek Klubja.
A kínai holdújév időszakának és a nehézkes ellátásnak köszönhetően számos gyártó és termelő cégnél elfogytak a készletek, és nem érkeznek újabb alapanyagok. A tengeri, vasúti és légi szolgáltatások akadoznak. A kapcsolódó vám- és szállítói kapacitások ugyancsak hiányosan állnak rendelkezésre. A jelenlegi helyzet azzal fenyeget, hogy az ellátási láncban komoly szakadékok keletkeznek.
Legsúlyosabban eddig az autóipar érezte meg a járvány hatását, megmutatkozik ez abban is, hogy több nagyvállalat is felfüggesztette modelljei gyártását az alkatrészhiány következtében.
A Hyundai megszakította a Palisade városi terepjárójának dél-koreai gyártását, miután akadozni kezdett az alkatrészszállítás Kínából. A Fiat Chrysler is a termelés leállítását tervezi az elkövetkező hetekben, náluk már az európai gyárat el is érte a válsághelyzet. Az olasz-amerikai cég ugyanis ideiglenesen felfüggesztette szerbiai gyárában a munkát.
A Toyota eredetileg azt tervezte, hogy a holdújévi ünnepek után szinte azonnal, február 3-án elindítja kínai termelését. Ezt az időpontot először február 10-ére, majd február 17-e utánra módosították. A cég hétvégén közölte, hogy két kínai gyárában a mai napon, a harmadikban pedig kedden indul újra a termelés. A negyedik üzem beindításával kapcsolatban még nincs időpont.
Rajtuk kívül a Nissan Motor, a Honda Motor és a Mazda Motor is úgy döntött, hogy egyelőre nem kezdi el kínai gyáraiban a termelést. A VW-csoport kínai eladásai 11,3 százalékkal estek januárban – összegezte a NLV Klub.
Komoly csapás éri az alkatrészgyártást is
A koronavírus-járvány már több másik szektorban is elkezdte éreztetni a hatását. A holdújév meghosszabbításával a készletek elfogytak és nem érkeztek újabb szállítmányok. A kínai feldolgozóipar teljesítménye januárban az öthavi mélypontra került.
Mondhatni, lassan már nincs olyan termék a világon, amelybe ne került volna kínai alkatrész, így a legtöbb iparágat sújtani fogják a gazdasági következmények. A kigyűrűző hatásokat legjobban az alkatrészgyártás érzi meg, mivel ebben az ágazatban az európai és az amerikai gazdaság is ráépült Kínára. Igaz ez az elektronikára és a műanyagiparra is.
Magyarország felkészül
Idehaza egyelőre a meglévő és a biztonsági készletek biztosítják a termelés folytonosságát, néhány hét múlva azonban Magyarországon is jelentkezhetnek ellátási gondok.
A koronavírus gazdasági hatásairól a Nagyvállalatok Logisztikai Vezetői Klubja 2020. február 27-én tart konferenciát. A rendezvényről további információkat itt olvashat.
Kiemelt fotó: MTI / AP / Chinatopix