Üzleti tippek

Kutatás – Kutasok kutatása

Egy tavalyi netes kutatás szerint a tankolások gyakorisága és mennyisége alapján a TGI-adatoknál pontosabban behatárolható, hogy mely társadalmi csoportok fogékonyak az olajtársaságok üzeneteire.

Tudta-e…?

Az emelkedő üzemanyagárak ellenére a benzinfogyasztás nyolc, a gázolajfelhasználás pedig 20 százalékkal nőtt az év első két hónapjában az előző év azonos időszakához képest.

Tudta-e…?
2006 első negyedévében közel 7 százalékkal több új autó talált gazdára, mint tavaly azonos időszakban.

A benzinkútra járók fogyasztói szegmentációjáról szóló felmérésben akadt egy érdekes csoport, az úgynevezett „gyakori látogatók”. Ennek tagjai kifejezetten fiatalok, minden héten tankolnak, igaz csak néhány ezer forintért, viszont jóval gyakrabban vásárolnak a shopban. Az adatok mélyebb vizsgálata során kiderült, hogy a csoport tagjai zömében kisebb településeken élnek, s számukra a benzinkút a társasági élet egyik színtere. Amikor találkozni akarnak a haverokkal, jobb híján nem kávézóba, hanem – tipikusan – valamelyik Mol-kúthoz ülnek be.

Mennyi az annyi?

A Maximize médiaügynökség tavaly ősszel rendelte meg a felmérést, annak kiderítésére, hogy a benzinárak meglódulása – akkoriban a 95-ös ára már közelített a háromszáz forinthoz – miként befolyásolja a fogyasztási szokásokat.

A Net Research Center október végén végezte az internetes megkérdezést az ABC státusúak körében. Ők adják a tankolók 68 százalékát, 50 százalékuk internetezik. A felmérés 500 fős mintán készült, amely nem és életkor szerint reprezentatív.
Magát a kutatást az tette szükségessé, hogy a TGI adatai a szektor mélyebb vizsgálatához nem voltak megfelelőek. „Ez nem a TGI hibája, hiszen képtelenség, hogy minden területről ilyen mélyreható adatok szerepeljenek az adatbázisukban” – hangsúlyozza Kerti Attila, a Maximize ügyvezetője, aki szerint a problémát inkább az jelenti, hogy sok ügynökségnél szentírásként kezelik a TGI-t, s nem kellő átgondoltsággal használják az adatokat, komolyabb kutatásra pedig többnyire sem időt, sem pénzt nem kívánnak áldozni. Miközben például – ennél a szegmensnél –fontos lenne megtudni, hogy a hipermarketek „gazdaságos” benzinkútjai milyen társadalmi csoportokat érnek el. Kerti Attila szerint gondot jelenthet az is, hogy az „ön hány liter benzint tankolt az elmúlt héten?” kérdésre a megkérdezettek többsége nem biztos, hogy egyből vágja a pontos adatokat. A kiegészítő kutatásban ezért a tankolás gyakorisága, illetve a tankolásra költött pénz alapján kategorizálták a fogyasztókat, továbbá különválasztották a pontgyűjtő- és az üzemanyagkártyákat, amelyek a TGI kutatásában összemosódnak.


Kutatás – Kutasok kutatása 1

Alkalmi vezető – „Régi corsás”

18–39 év közötti, közepes végzettségű, városi csoport. Ők a legkevésbé fontosak, ugyanis csak ritkán használnak autót, tipikusan valamelyik családtag – férj, testvér, szülő – kocsijával furikáznak. Nem tankolnak prémium üzemanyagot, és a pontgyűjtő kártyák is hidegen hagyják őket.

Hétvégi sofőr – „Kalapos suzukis”
40–69 év közötti, minimum közepes végzettségű, nagyvárosi csoport. Ők ritkán tankolnak, de akkor tele. A Tesco-benzinkutak lelkes fogyasztói, ennek megfelelően prémium üzemanyagról hallani sem akarnak, nem hisznek a V-Power-ben, és nem nyitottak a reklámok felé, de nyereményakciókkal sem aktivizálhatóak.

Árérzékeny autós – „Takarékos skodás”
18–39 év közöttiek, nekik számít, hogy mire mennyi pénzt adnak ki, ezért az olcsóbb kutakat keresik, de szeretik a Shellt, a shopban nem vásárolnak. Rendkívül racionálisak, a kedvező árral meg lehet őket fogni.

Jó ügyfél – „Sikeres focusos”
25–69 év közöttiek, tipikusan budapestiek, és kkv-k vezetői vagy nagyvállalatok alkalmazottjai, esetleg középvezetői. Rendszeresen és sokat autóznak, gyakran tankolnak és sokat, fiatal autójuk van. Rendkívül fontos csoport.

Gyakori látogató – „Vidéki kisvállalkozó, Bravóval”
18–24 év közöttiek, akik kedvelik a Mol-kutakat, ami összefügghet azzal, hogy zömében kisebb településen laknak. Rendszeresen vásárolnak a shopban. Előfordul, hogy „státusfogyasztóként” prémium üzemanyagot tankolnak. A kutatás szerint őket az átlagnál jobban meg lehet fogni a különféle nyereményakciókkal, és a shoppal kapcsolatos kommunikáció során is fontos célcsoportnak számítanak.

Nagyfogyasztó – „Kombi astrás területi képviselő”
Többnyire férfiak, minden más szempontból teljesen átlagosak. Nagy autójuk van, s szinte egész nap autóznak, emiatt egyharmaduknak dízelautója van, szeretik a Tesco-kutakat, fogékonyak a pontgyűjtő akciókra. Időnként prémium üzemanyagot is tankolnak, s megesik, hogy tankolás nélkül is vásárolnak valamit a shopban.


Spórolós shellesek

A kutatásban arra a következtetésre jutottak, hogy marketingkommunikációs szempontból a „jó ügyfelek” és a „nagy fogyasztók” elérésére kell a legnagyobb hangsúlyt fektetni, ugyanis az üzemanyagok nagyjából 80 százalékát ők vásárolják. Kerti Attila szerint ennél a két fontos fogyasztói csoportnál abból érdemes kiindulni, hogy rendkívül sokat autóznak, ezért – a jolly joker televízió mellett – a közterületen, illetve rádióhirdetésekkel lehet őket a leghatékonyabban elérni. A „jó ügyfél” csoportban lévőknél a rádiókon belül a budapesti talkrádiók, illetve a közszolgálati adók tűnnek a legjobb választásnak.

TGI-reakció

„A TGI egy úgynevezett horizontális adatbázis, azaz egy fogyasztót nagyon sok fogyasztási terület alapján ír le. Több száz kategória fogyasztása, továbbá szabadidőeltöltés- és életstíluskérdések is szerepelnek a kérdőívben, egy-egy kategóriát a legtöbb esetben alapkérdésekkel vizsgálunk. Nincs lehetőség egy-egy kategóriáról 15–20 kérdést feltenni. Ezért sokszor – ha a megrendelőnek több információra van szüksége – kiegészítő „vertikális” kutatást javasolunk. Ezek a vizsgálatok alkalmasak arra, hogy az adott témát mélyebben körbejárjuk. A Maximize pont egy ilyen kutatást végzett, ami kerekké teheti a TGI alapinformációit” – Győri Adél ügyvezető igazgató.


Érdekes, hogy a kutatás eredményei alapján az árérzékeny csoport tagjai említették legtöbbször, hogy Shell-kútnál tankolnak, miközben éppen ennek a kúthálózatnak van a „legdrágább benzinkút” imázsa. Mint kiderült, körükben rendkívül népszerű a Smart kártya, és emiatt járnak vissza a Shellhez. A Tesco-kutak két egészen különböző csoport körében népszerűek, az idősebb, hétvégi sofőrök és a rendkívül sokat tankoló nagyfogyasztók preferálják elsősorban a bevásárlással egybekötött tankolást.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik