Pénzügy

A multikat nem izgatja, ha CBA-s vásárlásra buzdítanak

cba tesco (cba tesco)
cba tesco (cba tesco)

A CBA melletti hazafias kiállást kért egy jobboldali publicista. Kíváncsiak voltunk, mit szólnak ehhez a külföldi és hazai láncok.

Bayer Zsoltnak nagyon nem tetszett, hogy egyesek a CBA bojkottjára szólítottak fel, ezért a hazai láncok melletti kiállásra buzdított a Magyar Hírlapban megjelent véleménycikkében. Arra lettünk volna kíváncsiak, mit szól ehhez a két tábor.

Ha már bojkott…

Mint mi is beszámoltunk róla, a vasárnapi boltbezárás miatt indítottak a CBA ellen kampányt nemrégiben. Amiben egyébként tényleg nincs túl sok logika, hiszen mint megírtuk, a vasárnapi zárva tartás a kisboltosokat is bünteti, nem csak a nagyokat.

Megjegyezzük, a sávosan megemelt élelmiszerlánc-felügyeleti díjjal viszont megint egyértelműen a széttagolt tulajdonosi körhöz tartozó magyar franchise láncoknak kedvez a kormány. Akárcsak annak idején a kereskedelmi különadóval. Csak most jobban. Szóval azért elég nyilvánvaló, hogy nem egészen lesz versenysemleges a jövőben ez a sarc sarc. Ha már bojkott, ez jobb indok lehetett volna rá.

De alapvetően úgy gondoljuk, mindenkinek szíve joga, hogy ott (ne) vásároljon, ahol (nem) akar. 

Feketepéntekezés

Bayer egyébként a feketepénteki gigaakciós vásárlói tömeghisztériából indult ki, aztán elkezdett nyugatról behozott silányáruzni, majd veszteséges multizni (amihez csak annyit fűznénk hozzá, hogy a Tesco például évek óta nyereséges, és ezzel nem állnak egyedül), és végül visszatért a gigaakciós naphoz.

A fekete péntekkel kapcsolatban megjegyezzük: ha kint a kereskedőknek megéri 90 százalékos akciót hirdetni, tegyék. A vevők is tisztában vannak vele, mi vár rájuk egy ilyen napon, mert nem először rendezik meg. Nem kötelező a tömegben tülekedni. Egyébként meg tényleg nem jó látni, hogy ölik egymást az emberek az akciós cuccért, de mi közük ehhez a hazai üzleteknek? Hiszen ez itthon, mint írtuk, nem jellemző, inkább a netes akciózás hódít

Kit utáljunk ki inkább?

Végül Bayer megállapította, hogy bezzeg máshol nem a hazai láncok ellen hirdetnek bojkottot, mint nálunk, hanem a külföldiek ellen. Amire tényleg van számos példa, az EU-ban főként amerikai cégek kerülnek néha célkeresztbe. A franciáknál pár éve a McDonaldsot, majd az amerikai gabonát pfujolták, a londoniak egy része meg utálja az amerikai Starbucks kávézót.

De nálunk is volt már Danone-ellenes hangulat pár éve. Igaz, az nem szimplán a külföldiségük miatt, hanem azért, mert be akarták záratni a győri gyárukat. Ami azért mégsicsak más. 

Bayer végül ezzel zárta a cikket: „Ebben a helyzetben pedig nem marad más, mint hazafiként meghirdetni, hogy aki csak teheti, a CBA-üzletekben vásároljon. Ugyanis a tisztességtelen hazaárulókkal szemben ezt kell tenni. Úgyhogy hajrá!” A véleményeszést itt az olvasóra bízzuk.

De mit szólnak ehhez a külföldi és a magyar láncok?

Megkérdeztük mindkét érintett kereskedőcsoport pár tagját, komolyan veszik-e a bojkottosdit, gondolják-e, hogy egy ilyen kirohanás árthat/használhat nekik és terveznek-e válaszlépést?

A külföldiek közül ketten jeleztek vissza, de érdemben ők sem válaszoltak. A Pennytől annyit írtak csak, hogy anyavállalatuk belső szabályzata alapján a társaság üzleti állásfoglalással kapcsolatos információt nem ad ki. A Spar kommunikációs igazgatója Fehér István pedig azt válaszolta, hogy a témával nem kívánnak foglalkozni.

A CBA-tól pluszban többek között arról érdeklődtünk még, örülnek-e a támogatásnak. Azonban hazai oldalról sem tőlük, sem a másik két lánctól nem érkezett válasz a cikk megjelenéséig.

Jobb híján ezért máshonnan idézünk. November végén, nem sokkal azután, ahogy a CBA-bojkottot meghirdették a neten, a Magyar Nemzet interjút készített a cég elnökével, Baldauf Lászlóval, aki az akcióra reagálva többek között ezt mondta: „Nagyon sajnálatosnak tartjuk, hogy bizonyos szerveződések ilyen méltánytalan, rosszindulatú támadást intéznek a hazai tulajdonban lévő üzletek ellen. Nem értjük, hogy a szervezőknek milyen céljaik vannak, mi motiválja őket a hangulatkeltésben.”

Ajánlott videó

Olvasói sztorik