Új szintre emelték a termékbemutatós csalásokat az ezzel foglalkozó „vállalkozások” – hívja fel a figyelmet a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság.
Korábban művelődési házakban, éttermekben, hotelekben szerveztek ilyen bemutatókat, ám miután idén januártól a jegyzőnek kell bejelenteni ezeket, a kétes vállalkozások telefonon, ezt követően az otthonukban próbálták becserkészni a potenciális áldozatokat, főként nyugdíjasokat.
De akár “városnézésnek”, “egészségnapként”, “egészségszűrésnek” vagy “ajándékutalvány-átadásnak” hívják a termékbemutatókat, valójában mindegyik pofátlan átverés. És terjed egy új, az eddiginél veszélyesebb megtévesztő módszer a vevő elállási jogának “kikerülésére”.
Fotó: Thinkstock
Így fűzik meg az öregeket
A termékbemutatók koreográfiája eddig nagyjából ugyanaz volt. Betanított értékesítők telefonon ingyenes, komoly egészségügyi felmérést ajánlanak, vércukorszint- és koleszterinszint-méréssel. A telefon mellett elterjedt a szórólappal vagy sorjegyekkel történő utcai becserkészés is.
Az ingyenes állapotfelmérés gyakran egy látványos, ám orvos diagnosztikailag kétes értékű hőkamerás vizsgálatot jelent, aminek egyetlen célja az, hogy a delikvenseket rábeszéljék egy 300 ezer forintba kerülő lézeres készülékre, amit nagylelkűen 200 ezerért is odaadnak nekik.
A fogyasztóvédelem már olyan telefonos becsapásról is kapott bejelentést, amikor az „ön nyert” mondat után kijöttek házhoz, átadták az ajándékot, és aláírattak két papírt. Amivel tulajdonképpen megvásároltatták a „nyereményt”.
Lézeres biolámpa, ópusztaszeri kirándulás
„A nagymamámmal történt meg, hogy egy négyórás agyzsibbasztó előadás után egy lézeres biolámpát akartak rásózni 290 ezerért, majd a beetető ember nagylelkűen elővarázsolt egy 60 ezer forint értékű kupont, hogy ha azonnal kifizeti a 60 ezret, már viheti is a készüléket” – mondta egy győri olvasónk. Bár a nagymama kifizette a pénzt, az unokák azonnal akcióba léptek. A vásárlástól számított negyedik napon, postán visszaküldték a készüléket, egy kemény hangú, hivatalos levél kíséretében. Nyomatékul még egy fogyasztóvédelmi bejelentést is kilátásba helyeztek. Mint a szerződésből kiderült, a 60 ezer forint csak foglaló volt, tehát a nagymama nem is kapott árengedményt a készülékre. A cég végül vonakodva bár, de mindent visszafizetett.
Egy debreceni olvasónk egy ópusztaszeri „kiránduláson” vett részt, de ő is résen volt. Az egész napos programban allergénmentes ágyneműt lehetet vásárolni, darabját 100 ezer forintért. Az egyetlen feltétel az volt, hogy fizessék ki a kirándulás és a hozzá járó ebéd 1000 forintos költségét. „A beetető emberek már az indulásnál a buszon győzködték a nyugdíjasokat, hogy fizessenek elő az ágyneműre” – mondta olvasónk, aki már az elején eldöntötte, hogy semmit sem vásárol, viszont egy jót kirándul egy ezresért.
Masszázsfotel, edénykészlet
Idén januártól a jegyzőnek kell bejelenteni a termékbemutatók szervezését. Ez némileg visszavetette a lenyúlós cégek működését. Győr-Sopron megyében 35 termékbemutatót jelentettek be januártól augusztusig a jegyzői hivatalhoz, korábban 65-70-ről volt tudomásunk – mondta korábban a Hir24-nek Dr. Lipovits Szilárd, Győr jegyzője. A termékbemutatók 3-4 győri székhelyű céghez köthetők, főként ágyneműt, masszázsfotelt, edénykészletet kínáltak. Ezeket hotelek éttermében illetve művelődési házakba szervezték.
Hajdú-Bihar megyében 110 darab bejelentés érkezett a jegyzőn keresztül a fogyasztóvédelmi felügyelőségre, melyekben 252 alkalommal tervezett termékbemutatóról adtak tájékoztatást a cégek. „A megyében a termékbemutatók mindössze 16 vállalkozás nevéhez köthetőek” – mondta Kerekes Szabolcs, a Hajdú-Bihar Megyei Fogyasztóvédelmi Felügyelőség munkatársa, aki hozzátette: heti 7-8 panasz érkezik hozzájuk termékbemutatós cégek ellen.
A vendéglőbe jelentkeznek be
A vevők védelmét szolgálja a Ptk. módosítása is, amely szerint júniustól a termékbemutatós ügyletek is üzlethelyiségen kívül kötött szerződésnek minősülnek, tehát rájuk is vonatkozik a 14 napos elállási jog. De nem sokáig kellett várni arra, hogy a csaló cégek megtalálják a kiskaput.
A fogyasztóvédelem szerint vannak már olyan társaságok, amelyek igyekeznek kijátszani az elállási szabályt. Például abba az étterembe jegyeztetik be székhelyüket vagy telephelyüket, ahova a termékbemutatókat szervezik. És erre hivatkoznak utólag, hogy “kikerüljék” a vevő elállási jogát. Mondván, hogy ők már nem üzlethelyiségen kívül értékesítenek, s így rájuk nem vonatkoznak a szigorúbb szabályok.
Az üzletben vásárolt termékeket a kereskedő valóban nem köteles visszavenni, ha nincs minőségi probléma. A 14 napos elállás csak a távollévők közötti szerződésekre (pl. online vásárlás) és az üzlethelyiségen kívüli ügyletekre vonatkozik (pl. termékbemutatók).
Tehát amikor a termékbemutatós cég arra a helyszínre jelenti be a székhelyét vagy telephelyét, ahova szervezi a bemutatót, akkor igenis trükközik, mondta megkeresésünkre a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság szóvivője, Fülöp Zsuzsanna. Hiszen mindezt csak azért teszik, hogy “kijátsszák” az elállási jogot. Szóval, aki nem akarja, hogy csapdába essen, jó, ha erre is gondol.