Gazdaság

Kamu-egészségvizsgálattal verik át az időseket

Az egészségnapoknak álcázott termékbemutatókon csak az az egy eszköz segíthet pont azon az egészségügyi problémán, amit a meghívott nyugdíjasnál megállapítottak – írja a Napi.hu az új módszerekről.

A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH) figyelmeztetése szerint az elmúlt napokban ugrásszerűen megnőtt a koruknál fogva hiszékenyebb és kiszolgáltatottabb fogyasztókat célzó árubemutatókkal kapcsolatos fogyasztói panaszok száma – derül ki a Napi.hu cikkéből.

Rámenősebbek lettek

A módszer mindegyiküknél azonos: egészségügyi vizsgálatra invitálják őket, majd egy viszonylag „súlyos” diagnózist közölnek, melyre megoldást kizárólag a több százezer forint értékű eszköz megvásárlása jelenthet. A 14 napos elállási jog fogyasztói érvényesítését is általában – jogszerűtlenül – megtagadják.

Ráadásul egyre rámenősebben vadásznak az áldozatokra. Míg eddig inkább szórólap útján hívták meg az érdeklődőket a különböző – rendszerint utazással egybekötött – termékbemutatókra, addig a legújabb trend szerint személyre szóló meghívók, telefonos megkeresések és utcai leszólítások váltak meghatározóvá – állítja az NFH.

Szigorodtak a szabályok

Az elsőre egészségügyi vizsgálatnak tűnő árubemutatók – szinte kivétel nélkül – a magasabb árkategóriát képviselő termékek bemutatására fókuszálnak, amelyek többnyire hűtő-fűtő-légtisztító berendezések, vízszűrő, illetve -tisztító készülékek, továbbá infralámpák, masszázsfotelek, különböző mágnesterápiás eszközök, valamint edénykészletek. Ezen termékek betegséget gyógyító/megelőző tulajdonságait – a hatósági ellenőrzések tapasztalatai szerint – minden második esetben megtévesztő módon állítják.

A fogyasztóvédők fontos jogszabályi változásokra hívják fel a figyelmet. A termékbemutatókat ugyanis már azokat megelőzően bejelentési kötelezettség terheli. A koruk, hiszékenységük miatt kiszolgáltatott fogyasztókat érintő jogsértések esetén pedig a fogyasztóvédelmi hatóság kötelező bírságot szab ki.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik