Kedvező áron eljuthatunk országunk szép helyeire, részt vehetünk programokon és még ajándékot is kapunk. Így (is) csalogatnak a termékbemutatók, ahol azonban könnyen „csapdába” eshetünk, írja honlapján a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH).
A Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Kormányhivatal Fogyasztóvédelmi Felügyelőségének vezetője, dr. Lipták Gergely szerint sajnos eddig is voltak, ezután is lesznek olyan cégek, akik kihasználják az – elsősorban – időseket, akiket rá tudnak szedni. Gyakran olyan árut, olyan áron adnak el „jó technikával”, a bolti ár többszöröséért, amire nincs is szüksége a vásárlónak.
Egészségprogramnak álcázva
Meglehetősen elterjedt az is, hogy az árubemutatót szervező vállalkozások rendezvényeiket „egészségnapként”, „egészségügyi szűrővizsgálatként”, „teljes körű egészségmegőrző programként”, illetve„ingyenes állapotfelmérésként” (pl.: szív- és érrendszeri állapotfelmérés, vércukorszint mérés, testzsír mérés, írisz diagnosztika, thermokamerás diagnosztika) hirdetik meg.
Szinte minden ilyen rendezvényről azonban a helyszínen kiderül, hogy az csupán eszköz arra, hogy meggyőzzék a fogyasztókat a több százezer forintért kínált termékek megvásárlásáról.
Sok volt a jogsértés
Ezt jelzi az is, hogy a tavalyi témavizsgálatnál a területi fogyasztóvédelmi felügyelőségek 173 árubemutatón végeztek hatósági ellenőrzést, amelyből 118 esetben tártak fel valamilyen jogsértést, így a kifogásolási arány 68 százalékos volt.
A termékbemutatókat szervező cégek közül egyes kereskedők azért is járhattak el a fogyasztókat megtévesztő kereskedelmi gyakorlatot tanúsítva, mivel ha üzleten kívüli értékesítést, például kirándulással egybekötött buszos kirándulást szerveztek, úgy ezt nem kellett bejelenteniük és sokszor rejtve maradtak a fogyasztóvédelmi hatóság elől.
Januártól be kell jelenteni
2014. január elsejétől azonban minden olyan utazás vagy rendezvény helyét és időpontját be kell jelenteni az illetékes jegyzőnek, amelynek célja termékek forgalmazása. A bejelentést legkésőbb tizenöt nappal előtte kell megtenni, a jegyző pedig ezt továbbítja haladéktalanul, de legkésőbb három napon belül az utazás vagy rendezvény helye szerint illetékes fogyasztóvédelmi felügyelőségnek.
Így a hatóság is tudomást szerez a rendezvényekről és módja lesz az ellenőrzésre és remélhetőleg visszaszorulhat az agresszív értékesítés. A fogyasztóvédelmi hatóság azt ajánlja az érdeklődőknek, hogy legyenek óvatosak, körültekintőek és ha mégis vásárolnának egy termékbemutatón, addig ne írjanak alá semmilyen adásvételi- vagy kölcsönszerződést, amíg át nem olvasták annak minden pontját. Beleértve az apró betűs részeket is.