A legjelentősebb változás, hogy Facebook-hirdetés hat helyet lépett előre az elmúlt évhez képest, és ötödikként bekerült a tíz leggyakrabban használt marketing eszköz közé. A válaszadók 34 százaléka nyilatkozott úgy, hogy rendszeresen hirdet a Facebookon. A múlt évben még 22 százalék volt ez az arány.
Kiénekelte a sajtot a Facebook
„A Facebook kiénekelte a sajtot a kisvállalatok szájából és minden eddiginél eredményesebben vette rá őket, hogy hirdessenek. Ebben több tényező is szerepet játszott: a Facebook divatos, ugyanakkor olcsó és mérhető – ez már önmagában is vonzó. Emellett nem elhanyagolható a cégvezetőt érő közösségi hatás: a kisvállalkozó ugyanúgy fogyasztója, azaz nézője és olvasója a Facebooknak mint bárki más és rendszeresen látja az övéhez hasonló cégek reklámjait” – mondta a felmérést végző cég vezető tanácsadója, a kisvállalati marketing szakértő Wolf Gábor.
Kitúrta a sajtóhirdetést a Facebook
A sajtóhirdetés már nem került az első tíz leggyakrabban használt eszköz közé. A felmérés adatai szerint a kisvállalati hirdetők aránya nem változott, hanem más eszközök használata került előtérbe. A válaszadók 20 százaléka használja, ami lényegében megegyezik a múlt évivel (22 százalék). A sajtóhirdetés a kisebb árbevételű cégek között veszített a népszerűségéből, éppen a Facebook hirdetés javára.
A Facebook hirdetés az 50 millió forintnál kisebb éves árbevételű vállalkozások körében kedvelt különösen: a megkérdezettek 40 százaléka nyilatkozott úgy, hogy használja. Minél nagyobb a cég árbevétele, annál kisebb arányban használ Facebook hirdetést, a 200 millió forint éves árbevétel feletti vállalkozásoknál pedig már nincs a top 10 eszköz között, miközben a sajtóhirdetés igen.
Bevételarányos a marketing-eszköztár
A tíz leggyakrabban használt marketingeszköz közül hat online. A honlap továbbra is a legnépszerűbb, amit a cégek 78 százaléka használ, szinte ugyanannyian mint egy éve. A megkérdezett kisvállalkozások 59 százaléka használ Facebook céges oldalt, 45 százalékuk ajánlást és 36 százalékuk Google Adwords hirdetést.
A cégek forgalma alapvetően befolyásolja, hogy milyen marketingeszközöket használnak. A legkisebb bevételű cégek a mindenki által leggyakrabban használt eszközöket, a honlapot, a Facebook oldalt, ajánlásokat és a Facebook hirdetést alkalmazzák. A nagyobb, kettőszáz millió forint feletti árbevétel feletti cégek eszköztára jóval szélesebb, náluk jelentős a direkt értékesítést célzó és tömegmarketing eszközök használata.
A marketingtörténelem megismétli önmagát?
„Ahogyan az internet a marketinget, úgy demokratizálja a Facebook a hirdetést. Korábban az internet elterjedése elérhetővé tette a marketinget a kisvállalkozások számára. Ma úgy tűnik ugyanez történik: a Facebook révén még kisebb befektetéssel lehet eredményesen reklámozni, ami tömegesen teheti elérhetővé az online hirdetések használatát a kisvállalkozásoknak”- vélekedett Wolf Gábor.