Nem a BKV tehet arról, hogy szolgáltatása színvonala rossz – hangzott el a Fővárosi Közlekedési Dolgozók Demokratikus Szakszervezete (FKDDSZ), a Közlekedési Érdekvédelmi Körök Szövetsége (KÉKSZ) és a Városi Tömegközlekedési Dolgozók Szakszervezeti Szövetsége (VTDSZSZ) sajtótájékoztatóján. Az érdekképviseletek szerint a tulajdonos főváros nem fizeti ki azt az összeget, amelyet megszavaztak. Így nem tudnak fejlesztésre, karbantartásra költeni.
Gulyás Attila, a VTDSZSZ elnöke szerint minősíthetetlen, hogy a főváros és a kormány ilyen helyzetben hagyja a BKV-t. A csőd elkerülhetetlennek tűnik, és a tegnapi közgyűlésen megszavazott 9 milliárd forintos hitel, amit a közlekedési vállalat kap, nem fogja megoldani a problémát. A dolgozókon akarják behajtani a hiányzó összeget, az ő bérükön akar a munkáltató 5 milliárd forintot spórolni. Ezt a Kollektív Szerződés (KSZ) felmondásával érnék el, ezért arra kérik Tarlós István főpolgármestert: ne turkáljon a sofőrök zsebében!
Valójában ezek az összegek semmire nem lesznek elegendőek, 60 milliárdra lenne szükség, a vállalat a csőd közelében van – tette hozzá Gulyás. Szerinte olyan krónikus alkatrészhiánnyal küzdenek, hogy eddig csak azért nem omlott össze a budapesti tömegközlekedés, mert a dolgozók precíz munkája ezt megakadályozta.
Február 7-én délután fél 4-re demonstrációt hirdettek a szakszervezetek. Azzal a szerintük jogszerűtlen munkáltatói intézkedések ellen tiltakoznak. Követelik, hogy a KSZ-ben megszerzett eddigi jogok érvényben maradjanak, és a BKV dolgozóinak a jövedelmét szinten tartsák, valamint a KSZ-t tartsák fenn addig, amíg az új Munka törvénykönyve hatályba lép. A szakszervezetek szeretnék megismerni, milyen a vállalat rövid- és hosszútávú finanszírozási modellje. A szakszervezetek pénteken ülnek tárgyalóasztalhoz a vállalat képviselőivel.
Arra a kérdésre, hogy mit tesznek, ha nem érnek el eredményt, Gulyás Attila azt válaszolta: rengeteg lehetőségük van a tiltakozásra, a sztrájk csak a legvégső fegyver. Jól tudják ugyanis, hogy a közlekedés hiányával az utasokat is könnyen maguk ellen fordítanák, és az embereknek nem szeretnének kellemetlenséget okozni.
Nemes Gábor, a KÉKSZ alelnöke hozzátette: attól tart, hogy nem a vezetők, hanem a járművek fogják meghirdetni a sztrájkot, és egyszerűen leállnak. Megemlítette azt is, hogy a közlekedési vállalat által felvett kölcsönök után a többlet kamatkiadás 41,4 milliárd forint volt. Ebből az összegből a buszok majdnem háromnegyedét le lehetett volna cserélni (a most futó 1300 buszból közel 1000 megért már a cserére, a pénzből 700-800 járművet lehetne venni).
A BKV nem szeretné a tüntetést
A BKV vezetése megérti a munkavállalók elégedetlenségét és kétségbeesését, de azt várja, hogy a munkavállalók is értsék meg a BKV helyzetét – áll a közlekedési társaság FN24-nek eljuttatott közleményében. Úgy vélik: a szakszervezetek által február 7-ére bejelentett tüntetéssel nem oldódnak meg a problémák, pedig közös érdekünk, hogy erőinket most a szolgáltatás ellátására összpontosítsuk. A BKV részére a tulajdonos Főváros által nyújtott tagi kölcsönnel, illetve támogatással májusig biztosított a társaság működése. Amíg nem ismert a BKV ennél távolabbi jövője, feleslegesnek, ezért átgondolatlan lépésnek tartják a szakszervezetek a tüntetést.
A cég arra kéri a szakszervezeti vezetőket, hogy a tüntetésüket fújják le, és ne a BKV vezetése ellen hangolják a munkavállalókat, ehelyett közös erővel, együtt tegyenek meg mindent azért, hogy legyen értelme a „BKV távoli jövőjéről” beszélni. “Tüntetés helyett folytassuk a tárgyalásokat. A jövő hét folyamán a munkavállalókat közvetlenül tájékoztatja a menedzsment” – írják.