Gazdaság

Ügyfélkapu+: Mire számítson az, akinek nem elég 30 másodperc a kétlépcsős azonosításra?

Szajki Bálint / 24.hu
Szajki Bálint / 24.hu
Fél perc van beírni az Ügyfélkapu+ regisztráció során a kapott kódot. De mi a helyzet, ha valakinek ez nem megy ennyi idő alatt, mert fizikailag képtelen rá?

Olvasónk, nevezzük Jánosnak, idős ember, rosszul lát, nehézkesen beszél már, lakásához kötött, segítsége nincs. Korábban kreatív munkája volt, amihez a számítógépet is aktívan használta. A komputert elektronikus ügyintézésre is igénybe vette, az Ügyfélkapun keresztül.

Szeretett volna átregisztrálni az Ügyfélkapu+-ra, de ezzel már meggyűlt a baja. Nem tudta, a telefonjára lehet-e telepíteni a szükséges appot (kollegáink a Google Authenticatort javasolták útmutatójukban), illetve hogy QR-kódot tud-e olvasni a nem fiatal készülék. A telefonjára érkező üzeneteket eleve csak nagyítóval tudja kibogarászni, elég lassan, szóval abban biztos volt, hogy 30 másodperc nem lesz elég neki – márpedig a hitelesítő program a kétlépcsős azonosítás során ennyi időt hagy egy kód használatára. János végül házhoz hívott egy informatikust, akinek cirka 40 perc után sikerült az ő öreg gépére, a nem túl fiatal mobilja segítségével is beállítani az Ügyfélkapu+-t.

Olvasónk esete kapcsán megkérdeztük a fejlesztőt, gondoltak-e azokra, akik a kódbeírást nem tudják 30 másodperc alatt abszolválni vagy fizikai adottságaik, vagy technikai eszközeik nem megfelelő volta miatt.

Az állami fejlesztőcég, az IdomSoft megkeresésünkre azt írta, a kétfaktoros azonosításhoz szükséges jelszógenerálás ütemezése az egyik legnépszerűbb hitelesítő alkalmazás, a Google Authenticator paramétereihez igazodik, amelynél 30 másodpercben maximalizálták a hitelesítés időkorlátját – ez technológiai adottság. Ugyanakkor az Ügyfélkapu+ kétfaktoros azonosítása nemcsak telefonos, hanem asztali böngészős hitelesítő szolgáltatással is használható – tették hozzá. Azt is írták, hogy az akadálymentesítési törekvések részeként január második felétől már e-mailes visszaigazoló kóddal is megtörténhet az azonosítás,

ami könnyebbséget jelenthet, mivel ott az időkorlát sem ennyire szigorú (5 perc), illetve az elektronikus ügyintézést használó állampolgárok döntő többsége az emailküldő programokat is készségszinten használja. A személyes ügyintézés lehetősége és a mobil-kormányablakbuszok is elérhetők maradnak továbbra is – írták.

Frissítünk!

Az IdomSoft kedden azt közölte, hogy január 14-étől – egy nappal az Ügyfélkapu megszűnése előtt – már emailes visszaigazoló kóddal is megtörténhet az Ügyfélkapu+-azonosítás.

Több olvasónk is jelezte, hogy a hagyományos Ügyfélkapuja már nem működik, bár a jelszavuk még nem járt le. Decemberben még azt jelezte a felület, hogy nem jó a felhasználónév, illetve az azonosító, vagy azt, hogy sikertelen a belépés. Legutóbb pedig ezek mellett többszöri kattintás után (továbbra is ragaszkodva a belépés lehetőséghez) belépés helyett felszólította őket a rendszer (10 percet adva) az Ügyfélkapu+ igénylésére. A régi ügyfélkapuba belépést azonban itt már nem kínálta fel nekik lehetőségként. Kíváncsiak voltunk, ennek mi lehet az oka.

Az IdomSoft válasza szerint az Ügyfélkapu jelenleg üzemszerűen működik, és elérhető – kivéve, ha az állampolgár már Ügyfélkapu+-ra váltott, mert akkor valóban nem tud az egyszerű egyfaktoros ügyfélkapuval belépni az állami felületekre. Amennyiben nem váltott Ügyfélkapu+-ra, és mégsem engedi be a rendszer, javasolják ellenőrizni, hogy helyesen adták-e meg az adatokat. Ha minden adat helyes, és így sem tudnak belépni, akkor ideiglenes technikai hibáról lehet szó, amit a 1818 telefonszámon vagy a 1818@1818.hu e-mailcímen lehet jelezni az ügyfélszolgálatnak.

Az egyfaktoros ügyfélkapu azonosítási szolgáltatásának központi leállítása 2025. január 15. éjfélig egyetlen felületen sem fog megtörténni – tették hozzá.

Arra is kitértek, hogy az olvasóink által leírt felszólítást sem kéri semmilyen felületen a Központi Azonosítási Ügynök – amennyiben az állampolgár ilyet tapasztal, akkor szintén az ügyfélszolgálat felkeresését javasolják a fenti elérhetőségeken, képernyőképek csatolásával. Hangsúlyozzák, fontos meggyőződni arról is, nem valamilyen adathalász oldalon jár-e, aki ilyennel találkozik. Szerintük ugyanis a hivatalos állami weboldalon ilyen felszólítás nem fordulhat elő.

Varga Jennifer / 24.hu

Végül, mivel nyakunkon január 15., amikor utoljára lesz használható a sima Ügyfélkapu, rákérdeztünk, mi lesz utána. Vagyis hogy ha valaki nem regisztrál 15-éig az Ügyfélkapu+-ra, akkor erre később is lesz-e lehetősége. Azt a választ kaptuk, hogy Ügyfélkapu+-ra regisztrálni bármeddig lehet, ezt nem érinti a január 15-ei határidő. De érdemes január 15-éig elvégezni vagy az Ügyfélkapu+ vagy a Digitális Állampolgár (DÁP) regisztrációt, mert ezek hiányában az állampolgár nem fog tudni belépni az elektronikus ügyintézési felületeire. Vagyis János jól tette, hogy segítséget kért az informatikustól, és nem várta meg január második felét, amíg elindul az 5 perces azonosítás lehetősége.

Frissítünk!

Kérdeztük még, hogy ha csak január második felében lesz elérhető az akadálymentesített verzió, akkor arra hogyan fognak tudni regisztrálni azok, akik számára időközben (16-ától) már nem lesz elérhető a régi ügyfélkapu. Erre a kérdésünkre cikkünk megjelenése után kaptunk választ az IdomSofttól. Azt írták, maga az Ügyfélkapu-fiók a január 15-i határidőt követően is elérhető marad, az Ügyfélkapu-felhasználóknak mindössze annyi a teendőjük, hogy bekapcsolják az Ügyfélkapu+ szolgáltatást annak érdekében, hogy bejelentkezhessenek az ügyintézési felületekre.

A minap írtunk arról is, hogy a DÁP alkalmas-e már rá, hogy mondjuk a postán igazoljuk magunkat, ha tértivevényes levelet vennénk át, valamint arról is külön, mi lesz január 16-ától.

Ajánlott videó

0 seconds of 0 secondsVolume 0%
Press shift question mark to access a list of keyboard shortcuts
00:00
00:00
00:00
 
Olvasói sztorik