Gazdaság

A Tesco-vezér megérti azokat, akik a határon túlra járnak vásárolni

Mohos Márton / 24.hu
Mohos Márton / 24.hu

A magyar vevők óvatosan költenek, folyamatosan keresik a kedvezményeket, leárazásokat, miközben a saját márkák is egyre szélesebb körben terjednek – nyilatkozta Martin Coulam, a Tesco működési igazgatója a Világgazdaságnak. Hozzátette, elsősorban a ruházati, háztartási és kertészeti cikkeknél látszik, hogy mennyire megváltoztak a vásárlói szokások, de szükséglet szempontjából hátrébb sorolódtak a szépség- és babaápolási szerek, valamint az állateledelek is. Az élelmiszereknél csökkent a hús- és tejtermékek iránti kereslet, de zöldségből és gyümölcsből is kevesebbet vásárolnak, mint korábban.

A hazánkban 1996 óta élő brit úgy fogalmazott, hogy a Tesco sincs hozzászokva a két számjegyű inflációhoz, ezért kihívást jelent megbirkózni a megnövekedett termelői, beszállítói árakkal, amelyek sok esetben a magyar fizetőeszköz pénzromlásától függetlenek. Ezek egy részét ugyan a vállalat próbálja lenyelni, de az energiaválság az áruházláncot is érzékenyen érintette, a villanyszámlája négyszeresére, a gázé meg majdnem három és félszeresére emelkedett az elmúlt két évben. A kiskereskedelmi szektorra egyébként sem jellemző az óriási haszonkulcs: a vállalatok többnyire 2–5 százalékos profitrátával operálnak, az eladásokból származó bevételek 65-70 százalékát pedig elviszi a beszállítói lánc.

Elmondta még többek között, hogy költségeik szignifikáns részét, 78 százalékát termékeik teszik ki, a maradék 22 százalékot pedig működésre fordítják, tehát nekik sem mindegy, hogy mit mennyiért szereznekk be. Örömtelinek nevezte, hogy az elmúlt hetekben pozitív változás ment végbe a beszállítói árakban. Közlése szerint ennek köszönhetően január óta immár több mint kétezer árucikk 9,5 százalékkal lett olcsóbb a Tescóban. A magyarok azonban továbbra is nagyon árérzékenyek, és ez a jövőben sem fog megváltozni szerinte.

A szakember megérti azokat, akik az országhatárt átlépve intézik a bevásárlásukat, bár úgy véli, az árakat több szempont miatt sem érdemes összehasonlítani: a régióban nincs egységes fizetőeszköz, eltér az áfa, az adózás, az energiaköltségek mértéke, és a beszállítók is különböznek.

Úgy véli, az infláció enyhülésével nagy nyomástól szabadulhatnak meg a vevők, de kiadásaiknál nem számítanak jelentős változásokra – a rezsiszámlák mellett továbbra is ott lesznek a viszonylag magas üzemanyagárak, a telefonszámlák, szóval az életük nem csak az élelmiszer körül forog majd.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik