Olvasónk hívta fel a figyelmünket arra, hogy a MÁV új internetes jegyértékesítési felületén kétféle, korábban általa használt funkció is hiányzik. A december 13-tól elérhető új felületen nem lehet bérletet vásárolni, és olyan jegyet sem lehet venni elektronikusan, amit aztán az állomásokon elhelyezett automatáknál tudna átvenni, egy kód beütése után.
Fura, hogy az új jegyértékesítési oldalon azt jelzik, még fejlesztés alatt áll, illetve hogy próbaüzemben megy. A régin viszont már nem tudunk jegyet venni, ám a korábbi vásárlások adatai elérhetőek.
Átalakultak az igények
A MÁV megkeresésünkre azt írta, valóban ezek a változások történtek. Az ok, hogy átalakultak az utasok igényei. Az elektronikus vonatjegy széles körű elterjedésével 2018-tól rohamosan csökkent azok száma, akik automatás átvétellel vásároltak bármilyen terméket, ezért tették teljesen elektronikussá a belföldi vonatjegyeknél és bérleteknél az online vásárlást. Vagyis megszűnt az automatás jegyátvétel lehetősége.
A bérletekkel kapcsolatban azt írták, a régebbi internetes felületen valóban meg lehetett ezeket is vásárolni – havonta 1000-1500 darabot vettek ilyen módon. 2019 decemberétől viszont már a MÁV-appban is lehet bérletet vásárolni, elektronikus személyi igazolványhoz rendelten, vagy az applikációban létrehozott virtuális bérletigazolványhoz csatolva. És az applikációból elérhető elektronikus bérlet népszerűsége messze meghaladja a korábbi, interneten vásárolható és automatából kinyomtatható bérletét. Fél évvel a bevezetés után, azaz 2020 második félévében – a vírushelyzetben általánosan csökkenő bérleteladások ellenére – a MÁV appban 2-2,5-szer annyi bérletet (3-4000 darabot) vásároltak egy-egy hónapban, mint 2019-ben az internetes felületen. Mindeközben a régi internetes felületen vásárolt bérletek száma az előző évi felére (600-700 darabra) csökkent.
Megerősítették, jelenleg csak az appban lehet bérletet venni, de a tervek szerint 2021-ben újra elérhető lesz a bérletvásárlás az új Elvirában is. Hogy pontosan mikortól, azt nem közölte a MÁV. Az online bérletvásárlás mindkét csatornán teljesen elektronikus és kontaktmentes marad, azaz csak elektronikus bérlet vásárolható, elektronikus személyi igazolványhoz vagy virtuális bérletigazolványhoz rendelten.
Számla van, elektronikus
Olvasónknak az is gondja volt, hogy az appban vásárolt bérleténél nem tudott elővarázsolni olyan papír számlát az alkalmazásból, ami a cége nevére szól, amit be tud nyújtani, hogy meg tudják neki téríteni az utazási költségét. Úgy tudta, hogy ha számlát akar, külön el kell mennie egy jegypénztárba. Kiderült azonban, hogy ez nem így van.
A MÁV azt írta, akár az applikációban, akár a megújult Elvirában vásárolunk bármilyen vasúti jegyet vagy bérletet, a rendszer a vásárlásról elektronikus számlát állít ki, amit a visszaigazoló levélhez csatoltan kapunk meg, illetve letölthető az új Elvirában a korábbi vásárlások menüpontban is. Az elektronikus számla egy pdf fájl, ami egyenértékű a papírszámlával, és ugyanúgy be kell azt fogadni. Egyetlen különbség, hogy az elektronikus számlát nem kell kinyomtatni, mivel az elektronikus formában hiteles, így a számlát tartalmazó fájlt kell leadni.
A dolgozó bérletről tetszőleges alany (így akár az utas munkahelye) részére is kiállítható számla, míg a tanulóbérletről csak az adott diák vagy az iskolája nevére lehet kiállítani számlát.
Egyre kevesebb jegyet veszünk pénztárban
2020-ban folytatódott a pénztárak súlyának csökkenése és a vásárlások még inkább az önkiszolgáló csatornákba (automata, online) terelődtek. 2019-ben a MÁV adatai szerint az összes belföldi termék (menetjegy, bérlet, felár) 52,2 százalékát vették meg pénztárakban az utazók, 33,9 százalékát pedig automatából, az interneten vagy a MÁV-appból. 2020-ban ugyanezen termékek 44,2 százalékát pénztárakban, 40,4 százalékát pedig automatából, az interneten vagy a MÁV-appból vásárolták meg. A 100 százalékhoz hiányzó rész (2019-ben 13,9 százalék, 2020-ban 15,4 százalék) a fedélzeti jegyvásárlásokat takarja, vagyis amikor valamilyen ok miatt a kalauztól vesz jegyet az utas.
A járványhelyzet a vasúttársaság szerint olyan változásokat is hozott, amelyek az általános tendenciáktól eltérően befolyásolták az egyes csatornák eredményeit. Hozzátették, a pandémia miatt az adatok összehasonlítása a korábbiakkal nagyon csalóka, ezért nem is lehetséges.