A Mastercard által támogatott jelentés rávilágít arra is, hogy az online vásárlás térnyerése az elmúlt években kiélezett versenyhez vezetett, amit a pandémia még inkább felgyorsított. Már sokan vásárolnak olyan oldalakon, ahol lehetőség van kártyaadatokat elmenteni, ettől pedig felbátorodnak az emberek.
„Nagyon jó dinamikája van a mentett kártyás tranzakciók növekedésének Magyarországon, egyre több kereskedő használja ezt a metódust. A kereskedők első számú előnye, hogy ha ilyen tranzakciókat kínálnak, akkor a vásárlóik gyorsabban ki tudnak csekkolni, egy jobb élményt jelent számukra, hogy előbb be tudják fejezni a vásárlást – hiszen azt mindenki szeretné mielőbb letudni. Ha pedig a vásárló jól érzi magát, akkor többször fog adott kereskedőnél fizetni. Nem fog elmenni két százalékos árkülönbségért egy másik kereskedőhöz, hogy ott megint végig kelljen mennie az egész folyamaton. A mentett kártyás fizetés tehát lojalitást kínál” – mondta el ennek kapcsán Szetnics László, a Mastercard regionális üzletfejlesztési igazgatója.
Ráadásul a megoldások implementálása sem különösen bonyolult. Mindössze egy olyan pénzügyi szolgáltató, vagy kereskedelmi bank szükség a megoldáshoz, amely lehetőséget biztosít mentett kártyás fizetésre. Ezután egy front end oldali fejlesztést szükséges a kereskedő weboldalán végrehajtani.
Fontos hangsúlyozni a vásárlók felé, hogy ha ők elmentik a kártyájukat, az adataikat nem a kereskedő tárolja, hanem mindig a kereskedő mögött álló pénzügyi szolgáltató, hiszen a kereskedők nem rendelkeznek azokkal a tanúsítványokkal, amelyek szükségesek a kártyaadatok kezeléséhez
– mondja Szetnics, aki szerint az általuk végzett kutatások arról árulkodnak, a vásárlók elsődleges félelme már nem is kártyaadatok megadása, hanem inkább az, hogy a megrendelt/kifizetett árú nem érkezik meg.
Ismétlődő tranzakciók – ismétlődő lehetőségek
Míg önmagában a mentett kártya lehetővé teszi az egyszeri fizetések felgyorsítását és egykattintásossá tételét, erre építve a kereskedők, illetve az ő nevükben a fizetési szolgáltatók további fizetési megoldásokat is alkalmazhatnak, az egyik az ismétlődő (recurring) fizetés. Itt arról van szó, hogy a vásárlónak valamire rendszeresen van szüksége, és azért rendszeresen ugyanannyit fizet. Csak egyszer kell megadnia az adatait, utána minden hónapban automatikusan levonódik az összeg a számlájáról.
Külföldi példaként lehet hozni például jellemzően a havi fix díjas streaming szolgáltatásokat, mint a Netflix, vagy a Spotify, vagy a különféle online játékokkal kapcsolatos előfizetések. De olyan izgalmas ötletek is vannak, mint például a Dyper nevű amerikai pelenkagyártó egyedi előfizetői csomagja: a náluk vásárolt pelenkákat használat után elszállítják és gondoskodnak a megfelelő újrahasznosításról. Az előfizetés megrendelése során ráadásul a vásárló kiválaszthatja a hónapforduló napját, és hogy mikor kerüljön levonásra az adott összeg, sőt, akár nyaralásra is kiszállítja a cég a pelenkákat.
De az ismétlődő tranzakciók ismétlődő lehetőségeket is jelentenek az ügyfélélmény építésre, amit a magyar kereskedők is kreatív módokon használhatnak ki. Szetnics emílt egy magyar ételkiszállító céget, amely mindennap fix összegért szállít ebédet a kért címre, de hogy pontosan mi a menü, az meglepetésszerű.
Sok kereskedővel dolgozunk együtt, beszélünk a tapasztalatokról. Megkeressük nekik a pontokat, ahol a bizalom felerősíthető, majd lemérjük, hogy ez mennyire sikerül. Segítünk abban, hogy a recurring payment tudjon lenni a kártyás fizetés csúcsa.
Szetnics szerint a kereskedőket már nem annyira nehéz meggyőzni arról, hogy érdemes foglalkozni a mentett kártyás fizetéssel. Problémát inkább az jelenthet, hogy legyen egy olyan elfogadó bankja, aki képes nyújtani a megoldásokat, ez sokszor pedig azzal jár, hogy váltani kell.
„A kártyabirtokosokat talán kicsit nehezebb meggyőzni, tradicionálisan jelen van egyfajta tartás a kártyaadatok megadásával szemben. Ennek a kulturális-pszichológiai gátnak a lebontása komoly feladat. De nagyon sokat kommunikálunk erről is. A kutatásaink pedig azt bizonyitják, hogy ez a kommunikáció sikeres, mert az öt évvel ezelőtti állapothoz képest már a kártyabirtokosok töredéke mondja, hogy gondot jelent neki a kártyát elmenteni. A koronavírus-járvány alatt sokan vásároltak úgy az internetről, hogy korábban még sosem vásároltak így, és köztük sokan voltak olyanok, akik már rögtön kártyával fizettek. Az első pillanatól kezdve nagyon masszív kommunikációt folytatunk, hogy a kártyával próbálkozó vásárlók mindent tudjanak ahhoz, hogy gyorsan végrehajthassanak egy tranzakciót, ne legyen számukra macerás a folyamat. Látni lehet, hogy a pandémia alatt felgyorsult a mentett kártyás fizetések száma, mondhatjuk, hogy egy évnyi digitalizáció eredménye jelent meg néhány hónap alatt.”
Mobilfizetésben jól állunk
Szetnics szerint mobifizetések terén Magyarország mindig is nagyon fejlett volt, mivel hamar megjelentek a lehetőségek, amiket a vásárlók is gyorsan adaptáltak. Mára már hét kártyakibocsátónak van saját walletje, közül vannak olyanok is, akik lehetővé teszik a birtokosaiknak, hogy elmentsék, akár digitalizálják a kártyájukat az Apple Wallet alkalmazásba.
„Az a tapasztalatunk, hogy akik elkezdik használni, nagyon ragaszkodnak is hozzá, van aki már körülbelül csak készpénz levételéhez használja a bankkártyáját. A tranzakciószámok egyébként arra engednek következtetni, hogy még további drámai növekedés várható a bolti mobilfizetésekkel kapcsolatban” – mondja Szetnics. „Az általunk is végzett edukáció és a sok munka meg fogja hozni az eredményét. A recurring payment is nagyon elterjedt fizetési módszerré válik az online térben, a mobilfizetés pedig töretlenül fejlődik tovább” – jósolja a jövőre vonatkozóan a szakértő.