A magyarok igazi gyűjteményfanatikusok: akár több százezer forintot is képesek kifizetni azért, hogy kollekciójukat igazán különleges kincsekkel bővítsék – többek között ez is kiderül a Vatera saját, több mint 6 900 felhasználó részvételével készült friss felméréséből.
- A hazai gyűjtők felének (54%) legalább 100 000 forintot ér kollekciója,
- 20 százalékuknak van legalább egy olyan darabja, amiért egymagában több mint 100 ezer forintot kaphatna.
Szeretjük, ha története van egy tárgynak: elsősorban könyveket (31%), érméket és papírpénzeket (26%), retro holmikat (18%), hűtőmágneseket (18%), és fényképeket (13%) gyűjtünk.
A felmérésben részt vevők több mint harmada saját bevallása szerint legalább egy dolgot gyűjt (27%). Közülük sokan nem is állnak meg itt, gyakran 2-5 (65%), vagy akár még több (8%) kollekciót építenek. A fiatalabb korosztályt kevésbé vonzza ez a tevékenység: a gyűjtők 84 százaléka 35 év feletti. A klisékkel ellentétben főként az urak hódolnak e szenvedélynek (59%), mi több, a tipikus gyűjtő 35 év feletti férfi (50%).
Nem hobbi, életforma
A felmérés résztvevőinek fele érzi úgy, hogy gyűjtőként egy izgalmas, szórakoztató, soha véget nem érő küldetése van. Így nem meglepő, hogy a gyűjtők majdnem fele (47%) legalább havonta gyarapítja kollekcióját. Többségük (56%) 5 ezer forintnál húzza meg a határt, 27 százalékuk 5 és 10 ezer forint közötti összeget áldoz szenvedélyére, míg 17 százalékuk még ennél is többet képes kiadni erre. A válaszadók több mint fele (53%) úgy érzi, több pénzre lenne szüksége ahhoz, hogy újabb darabokat szerezzen be, 24 százalékuk pedig időhiánnyal küzd, így nincs lehetőségük további kincseket felkutatni.
A legtöbben (84%) nem egy-egy márkához kötik kollekciójukat, akik mégis, azok jellemzően különböző porcelán- vagy autómárkához ragaszkodnak, vagy épp kedvenc focicsapatuk relikviáit halmozzák fel. Bizonyos termékkategóriák esetében markáns különbség van nemek szerint: míg a nők kedvence a parfüm és a kozmetikum, valamint a szalvéta, a férfiak körében elsősorban a makettek, a modellek, a bélyegek, az órák, valamint a különböző hang- és képhordozók (kazetta, CD, bakelitlemez, VHS, DVD) népszerűek.
Értelem és érzelem
Bár a gyűjtemények komoly értéket képviselnek, a gyűjtők csupán 7% százaléka tekint befektetésként kollekciójára. A többség inkább érzelmi alapon választja ki, hogy mit gyűjt. Több mint felüknek (51%) csak megtetszett egy tárgy, míg negyedük (26%) gyerekkori emlék hatására kezdett bele a gyűjtésbe. A szenvedély gyakran ragályos is: 27 százalékuk inspirált már mást is arra, hogy kezdjen el egy gyűjteményt felépíteni.
Ugyanakkor arra is fény derült, hogy a válaszadók 33 százaléka már nem hódol korábbi szenvedélyének, míg 29 százalékuk semmit nem gyűjt. Az utóbbi két csoport többsége nem tartja fontosnak, hogy ezzel töltse az idejét, vagy nem érdekli (42%), nincs rá ideje (19%), de előfordul, hogy egyszerűen nem akar erre költeni (16%), vagy nem engedheti meg magának (13%). Néhányan főként helyhiány miatt nem hódolnak e szenvedélynek (8%).
A magyar a menő
A gyűjtemények újabb darabjai leginkább hazai forrásból származnak (63%), de a gyűjtők harmada (31%) külföldi és hazai darabokat is vásárol. Csupán 6 százalékuk preferálja a külföldi beszerzést, ám közülük egyesek akár más kontinensre is hajlandók elutazni egy ritka kincsért. A gyűjtők fele a használt és az új darabokat egyaránt keresi, 28 százalékuk inkább használt, 22 százalékuk pedig az új tárgyakat kedveli.
De hol szerezzük be ezeket a kincseket? Főként bolhapiacokon és az antikváriumokban (46%), emellett gyakran ajándékként (41%), és ismerősökön keresztül (40%). Az online felületek is egyre népszerűbbek, ezen belül is az online piactereket (37%) kedvelik a gyűjtők. A válaszadók többsége a gyűjtemény bővítése során az információszerzés fontosságát, illetve a vadászat izgalmát emelte ki.
Kiemelt kép: A brit királyi család tagjait ábrázoló gyűszűk a Mészáros Józsefné gyűszűgyűjteményét bemutató kiállításon a vácrátóti Gyűszűházban. A gyűjteményben valamennyi földrészről összesen több mint 5 ezer gyűszű található. MTI / Máthé Zoltán