Könyvelőtől kaptunk levelet, telefont, aggódnak az online számlázás miatt, tanácstalanok, hogyan tudnának segíteni ügyfeleiknek.
A levélíró nem tudja elképzelni az emberi beavatkozás nélküli információküldést a számlázóprogramoknál. Azért kételkedik ebben, mert míg a pénztárgépek összekötése a NAV rendszerével beépített chipekkel történik, addig a számlázóprogramoknál erről nincs szó.
Ahogy ő látja, macerás lehet az egész, a NAV-os céges regisztrációtól kezdve a tokenes azonosításon át a NAV-os beküldésig, visszaigazolás várásáig, ellenőrzésig, tárolásig. És úgy véli, ez jelentős többletmunkát okozhat a cégeknél, különösen ahol naponta több tucat 100 ezer forint feletti áfatartalmú számla keletkezik. Ahogy ő látja, a rendszer bevezetése tehát nemcsak informatikai, hanem pénzügyi, munkaügyi, szervezési feladatokat is bőven ad.
A Számlázz.hu-t kérdeztük, jogosak-e könyvelő olvasóink aggodalmai.
A jó hír: tényleg automatikus lesz
Az online adatszolgáltatás a tervek szerint teljesen automatikus lesz. Ez azt jelenti, hogy a sajtóban itt-ott megjelenő „tokencsere”, „nyugtázó üzenet” vagy „számlánkénti eredményesség-lekérdezés” nem a könyvelőkre, hanem a számlázószoftverre vonatkozik. Ezzel kapcsolatban tehát
– nyugtattak meg.A számlázóprogram kijelzi majd – utólag –, hogy mely számlákat kellett elküldenie a NAV felé, és hogy az adatokat a NAV fogadta-e, tehát az utólagos ellenőrzésre lesz lehetőség. Alapvetően azonban a számlázás alatt vagy után nem lesz külön adminisztrációs feladat.
Ami pluszterhet jelent és valószínűleg a könyvelők segítenek majd a vállalkozóknak, az a NAV online számlabekötés regisztrációja. Ezt azoknak a vállalkozásoknak kötelező meglépni, akik bocsátanak ki 100 000 forint áfatartalom feletti számlát.
A regisztrációt elvileg vállalkozásonként csak egyszer kell elvégezni: az adózó, az adózó törvényes képviselője, illetőleg állandó meghatalmazottja élő KÜNY tárhelyes (a továbbiakban korábbi nevén: ügyfélkapus) hozzáférésével, írja a NAV online számlázásról szóló oldala.
A rossz hír: személyenkénti számlakibocsátói azonosítás kell
Hogy a regisztrációval mégis gond lehet, arra már Ruszin Zsolt adószakértő hívta fel az NGM és a NAV döntéshozóinak figyelmét. Véleménye szerint az online számlázási adatszolgáltatás az adózás fontos és hatékony vívmánya lehet. De jelenleg úgy néz ki, hogy – az EKAER-hez hasonlóan – agyonbürökratizált és bírságolásra kitűnően alkalmas jogintézménnyé válik, méghozzá a személyenkénti számlakibocsátói azonosítás miatt.
A személyi azonosításról az adóhatóság közölt részletes tájékoztatót. E szerint először az arra jogosult képviselő – rendszerint a könyvelő – regisztrál, akkor is, ha nem ő végzi a számlázást. Majd legalább 1 másodlagos regisztrációt kell létrehozni, ha csak a fő regisztrált nem szeretné, hogy a „nevével” fusson a számlázás.
Minden regisztráltnál meg kell adni a személyes adatokat, és ha új személy szeretne számlázni, akkor őt is regisztrálni kell. Ruszin szerint ez felesleges és időigényes előírás.
– jegyezte meg.
Szerinte az adózói azonosítás untig elég lenne, amelyhez a felhasználónév/jelszó párost automatikusan is meg lehetne képeztetni és azt biztonságos csatornán keresztül elérhetővé tenni, külön igénylés nélkül.
A másik rossz hír – kézi számláknál lesz dolog
Azok a vállalkozások, akik legalább 100 000 forintot elérő áfatartalmú számlát bocsátanak ki, és bármilyen ok miatt nem tudnak vagy nem akarnak NAV online számlázószoftvert használni, kötelesek lesznek júliustól a kézi tömbbel kibocsátott számlák adatait egy erre rendszeresített NAV-os felületen begépelni. Magyarul: az online adatszolgáltatás kiterjed a kézi tömbbel kibocsátott számlákra is.
Ennek határideje 5 nap, de ha az áfatartalom eléri, vagy meghaladja az 500 000 forintot, akkor mindössze 24 óra.
Ha innen nézzük a dolgot, lesz pluszteendő. Jó kérdés, hogy a kézzel számlázó vállalkozásoknál ezt a plusz adminisztrációs terhet (és annak felelősségét) ki vállalja be.
Amit még nem árt tudni, hogy
Kiemelt kép: Thinkstock