Mint a sajtóból megismerhettük, világszerte 11 millió kocsit is érinthet a Volkswagen cégcsoport dízelmotorokkal kapcsolatos botránya – írja az Együtt. A cég zuhanása a világ tőzsdéire és nyersanyagpiacaira is hatással van, és az ügyben több ország kormánya is megszólalt.
Magyarország kormánya egyelőre hallgat, miközben hazánk kifejezetten érintettje lehet az ügy következményeinek, tekintettel az Audinak a magyar gazdaságban betöltött vezető szerepére, és arra, hogy az érintett motortípusokat sajtóértesülések szerint a győri üzemben is gyártották – emlékeztetnek.
Gyorsan kellene lépni
A Volkswagen-botrány lehetséges következményei folyamatos figyelmet és gyors cselekvést követelnek a kormánytól, miközben az elhibázott gazdaságpolitikára is felhívják a figyelmet. Magyarországon a feldolgozóipar 28 százalékát adja a közúti járműgyártás, az export 34 százaléka származik gépjárműipari termékekből. A válságot követően a kivitelben elért növekedés 51 százaléka az autógyártásból származik. Az 50 legnagyobb magyarországi exportőrből 21 cég az autógyártáshoz kapcsolódik.
Miközben az egyes beruházások a magyar gazdaság modernizációjában és az egyes térségek életében kiemelkedően pozitív szerepet töltöttek be, a gazdaságpolitika nem ismerte fel annak a veszélyét, hogy az egész magyar gazdaság veszélyes mértékben kötődött hozzá egyetlen iparághoz. A Fidesz kormány ahelyett, hogy a gazdasági szerkezet egészségesebbé alakításán dolgozna, elavult és hagymázas víziók alapján az ipar szerepének erőltetett növelésére, és az autóipar igényeinek feltétel nélküli kiszolgálására törekedett.
Az Együtt a következő kérdésekkel fordul Dr. Seszták Miklós nemzeti fejlesztési miniszterhez:
Mi tervez a kormány a tenni a Magyarországon forgalomban lévő, az ügyben érintett, a környezetvédelmi előírásokat megsértő gépjárművekkel kapcsolatban?
Milyen intézkedéseket tesz a kormány annak érdekében, hogy a jövőben manipulált motorú gépjárműveket ne lehessen forgalomba állítani, illetve a rendszeres vizsgán megfeleltetni?
Varga Mihály nemzetgazdasági miniszterhez:
Felmérte-e korábban a Nemzetgazdasági Minisztérium, hogy a beszállítói láncokon keresztül milyen mértékű magyarországi foglalkoztatás és adóbevétel köthető az egyes autógyártókhoz?
Milyen intézkedéseket tett a kormány annak érdekében, hogy a „Volkswagen-botrány” lehetséges magyarországi hatásait felmérjék, és milyen terveik vannak ezeknek a hatásoknak a kezelésére?
Belátja-e a kormány, hogy elhibázott az a politikája, amely a fejlett európai gazdaságokkal szemben az ipar arányát, összeszerelő üzemekre alapozva, 30%-ra akarja emelni?
Mit tesz a kormány annak érdekében, hogy Magyarország gazdasága és kivitele a jelenleginél sokrétűbb és kevésbé sebezhető legyen?