Az államosításban az Ukrán Biztonsági Szolgálat (SZBU), az Állami Vagyonalap és a főügyészség vett részt. Az ukrán álláspont szerint a 90-es években törvényellenesen került az orosz Transznyefty ukrajnai leányvállalata, a PrikarpatZapadTransz birtokába a közel ezerötszáz kilométer hosszúságú vezetékszakasz. Az ukrán gazdasági bíróság már három éve úgy rendelkezett, hogy a kőolajszármazékok szállítására épített vezeték Ukrajna tulajdona. Az orosz fél akkor megfellebbezte az ítéletet, amelynek egy másik bírói testület idén áprilisban helyt adott, ám ez a döntés azóta sem emelkedett jogerőre.
A tulajdonjogi huzavona miatt a Transznyefty idén áprilisban felfüggesztette a Magyarországra is szállító csővezeték ukrajnai szakaszának működését, majd részlegesen újraindította azt. Az ukrán fellebbviteli bíróság végül most novemberben mondta ki a jogerős ítéletet arról, hogy a Szamara-Nyugat és a Groznij-Armavir gázolaj-vezeték szóban forgó szakasza az ukrán állam tulajdona. Ennek nyomán az orosz exportőr valószínűleg véglegesen elzárja majd a csapokat.
A Fehéroroszországon és Ukrajnán is áthaladó csővezetéken keresztül 2013-ban mintegy 1,7 millió tonna (naponta több mint 30 ezer hordónyi) olajszármazékot szállítottak. Tavaly a Magyarországra szállított mennyiség 815 ezer tonnát tett ki. Idén márciusban 65 ezer tonna orosz gázolaj érkezett az Ukrajnán is átmenő vezetéken keresztül Magyarországra.
Habár ez az egyetlen olyan szállítási útvonal, amelyen Magyarországra az orosz kőolajszármazékok – köztük a gázolaj is – eljutnak, a szóban forgó vezeték mindössze kiegészítő szerepet játszik bizonyos alapanyagok beszerzése terén, melynek kiesése nincs érdemi hatással a MOL működésére – közölte még áprilisban a magyar olajvállalat.