A 3,5 tonna össztömeg feletti tehergépjárműveknek kilométerenként nettó 17 és 85 forint közötti összeget kell fizetniük július elsejétől használatarányos útdíjként. A pontos összeg a tengelyszámtól, az útvonal típusától, illetve a környezetvédelmi besorolástól függ, de elérheti a bruttó 130 forintot is. Magyarországon összesen 6513 kilométeren, kétezer szakaszon kell majd díjat fizetni – írja az atv.hu.
„Míg egy kamion eddig bruttó 3375 forintos matricával Röszkétől Hegyeshalomig utazhatott, jövőre ugyanezt a 350 kilométert 29 ezer 750 forintért teheti meg. Négy vagy több tengelyes jármű esetén – amennyiben az a C környezetvédelmi kategóriába esik – gyorsforgalmi úton akár a bruttó 130 Ft-ot is elérheti a kilométerenkénti díj. A legolcsóbban a kéttengelyes járművek úszhatják meg, ha főúton haladnak és A környezetvédelmi kategóriába sorolhatóak, ebben az esetben ugyanis bruttó 18 forintot kell fizetniük kilométerenként – derült ki az MKFE táblázatából. A forgalmi adót a fuvarosok elszámolhatják, vagy visszaigényelhetik.
Nem lesz zökkenőmentes a bevezetés – mondta az atv.hu-nak Karmos Gábor, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének (MKFE) főtitkára, tekintve hogy már csak egy hónap áll rendelkezésre. „Tartunk attól, hogy itt komoly logisztikai probléma is felléphet július elsején.” Bár az ÁAK feladata lenne a tájékoztatás, az MKFE is felajánlotta segítségét, „ám amíg nem kapunk hivatalos anyagot, addig nem léphetünk” – mondta a főtitkár.
„Minden vállalkozásnak előzetesen kell megfinanszíroznia az útdíjat, a cég pedig csak 30-40-60 nappal később kapja meg a fuvardíjat.” A költségtöbbletet – megjósolhatóan – „áthárítják majd a megbízókra, ám ebben az esetben tárgyalásokat kell folytatni, amelyeket csak most tudnak megkezdeni” – részletezte a felmerülő nehézségeket Karmos. Az MKFE két felmérésének eredménye szerint átlagosan 1 százalékos inflációt fog okozni az e-útdíj bevezetése.
Az Európai Közlekedési és Környezetvédelmi Szövetség egy három évvel ezelőtti tanulmánya szerint az útdíj magasabb fuvarozói költségeket jelent, amely nagyobb szállítói hatékonysághoz vezethet ugyan, de vezethet az árufuvarozás iránti kereslet visszaeséséhez vagy a szállítás módjának megváltoztatásához – áttérés például vasúti, légi, tengeri fuvarozásra -, vagy az üzemanyag-fogyasztás csökkenéséhez is.
Ezzel szemben az MKFE úgy látja, az európai közlekedés az útdíjak hatására nem változott meg, nem volt átrendeződés, ugyanis a fuvarfeladatok többsége rövidebb 150 kilométernél, és „nincs alternatívája a közútnak” – írja az atv.hu