Szentendre gondolt egy nagyot, és pártfüggetlen pénzügyi menedzsert kért fel külsős alpolgármesternek, méghozzá a hitelező bankjával együttműködve. Ilyen még nem volt Magyarországon. Ahogy napvilágra került a hír, Dietz Ferenc polgármestert számos település vezetője és az önkormányzati szövetség is felhívta, hogy gratuláljon a nem szokványos döntéshez. Egy hét alatt sikerült azt a tévhírt is helyre tenniük, hogy a bank diktálna nekik.
Az is látszik már, hogy a projekt a többi önkormányzatnak is követendő példa lehet. Ha sikeres lesz. A menedzser-alpolgármester szikrányit sem kételkedik ebben.
Hol szorított a szentendrei cipő?
A reorganizációra nemcsak a város gazdálkodásának rendbe tétele motiválta a szentendrei önkormányzatot, hanem az is, hogy csak banki hozzájárulással juthatnak hozzá a 2008-ban jegyzett (akkor még a pénzügyi szakértők által is támogatott, nagyon jó ötletnek tűnő) 3,5 milliárdos svájcifrank-kötvényük még fel nem használt 2,5 milliárdos részéhez. Erre pedig nagy szükségük lenne, mivel szűkösek a forrásaik. Hiányoznak a korábbi kormányzati (MSZP-s) ciklusokban elvont állami pénzek. A bankok nem akarnak újabb hitelt adni, mert nem tudni, hogyan alakulnak az önkormányzati adóbevételek (gépjárműadóból, szja-ból és helyi adókból mennyi maradhat majd helyben).
Ki szerették volna használni, hogy 2014-ig még sokféle uniós pályázaton indulhatnak. A város eddig 5 milliárdos fejlesztésbe fogott (óvoda-, rendelőbővítés, csatornázás, útépítés stb.). Ehhez persze kell az önerő, ezért is bocsátottak ki kötvényt. A bank pénzét a beruházások megtérüléséből tervezik visszafizetni. Ahhoz, hogy ez sikerüljön, mindenképp lépniük kellett – mondta el az FN24 megkeresésére Dietz Ferenc polgármester.
Fotó: MTI / Kovács Attila
Nem ördögtől való a menedzser-alpolgármester ötlete
Első körben a BDO tanácsadó céget kérték fel arra, hogy világítsa át az önkormányzat működését. Javaslatukra számos ponton ésszerűsítettek (kevesebb bizottság, hivatali létszámleépítés, új vagyongazdálkodás stb.), és kénytelenek voltak a lokálpatrióta támogatásokból (pl. polgárőrség támogatása, HPV-vírus elleni védőoltás, első osztályosoknak ingyenes tankönyv, 80 év felettieknek ingyenes közgyógyellátás) is visszavenni a törvényi minimumra. De látszott, ez nem elég ahhoz, hogy fenntartható fejlődési pályára álljanak, muszáj átszervezni a város cégeit, átgondolni a szerződéseit is.
Végül a BDO javaslatára döntöttek úgy, hogy menedzsert fogadnak fel, és azért alpolgármesternek, hogy valódi érdemi ráhatása legyen az önkormányzat gazdálkodására. Külsős szakértőként ez megoldhatatlan lett volna. Ez a polgármester szerint egyáltalán nem azt jelenti, hogy az önkormányzatnál ne szakemberek lennének, de ők elsősorban költségvetési és hatósági szemléletűek. A vállalati menedzserszemlélet, a reorganizációs tapasztalat eddig hiányzott. Ezt pótolja a menedzser-alpolgármester.
A kihívás vonzotta
Válság-, illetve építkező menedzsmenttel foglalkozott az elmúlt 25-30 évben Polányi Sándor. A szentendrei önkormányzat rendbeszedését azért vállalta el, mert igazi kihívásnak érzi, hogy olyan szervezetnél teheti próbára a tudását, amely alapvetően nem profitcéllal működik. Vonzotta az újszerű feladat: hogyan lehet a bürokratikus szemléletű önkormányzati gazdálkodást hatékonnyá tenni?
Elmondta, korábbi munkájában (egy telekommunikációs cégnél) számos önkormányzat vezetőjével volt kapcsolatban. Már akkor az derült ki számára, hogy tíz-, százmilliárdos szervezeteket vezetnek úgy, hogy ehhez csak nagyon ritkán van menedzseri segítségük. Ezt nagyon furcsállotta. Úgy véli, éppen ideje ezen változtatni. A számokat még nem nagyon ismeri, így nem tudja, mekkora a baj. Viszont igen kedvezőnek ítéli az összefogást, ami tapasztalata szerint gazdálkodó szervezeteknél is kiinduló alap a sikeres reorganizációhoz.
Teljes mellszélességet kért
Az új – több mint 10 jelöltből az önkormányzat által kiválasztott – menedzser-alpolgármester minden érintettel konzultált, és feltételül azt szabta, hogy csak teljes támogatottság mellett vállalja a feladatot. Dietz Ferenc nem kommentálta azt a teljes támogatottságot megkérdőjelező hírt, miszerint a Jobbik visszavonta képviselőjét, mert megszavazta a külsős polgármester megválasztását. Az FN24-nek azt mondta, hivatalosan erről nem tudnak – a jegyzőt még nem értesítette a Jobbik.
Polányi úgy kommentált: nem mondja vissza a megbízást akkor sem, ha a Jobbik a jövőben nem támogatja. De fontosnak tartaná, hogy ez ne így legyen. Azt kérte még a képviselőktől, hogy ne használják politikai célokra a sikert. Ha a város túljut a mélyponton, mindenki egyformán legyen rá büszke, hogy részt vett a talpra állításban – tette hozzá.
9 hónap alatt születhet újjá az önkormányzat
Polányi Sándor megbízatása mindössze 9 hónapra szól. Az első hónapban kidolgozza az akciótervet és annak testületi elfogadása után közreműködik a végrehajtásában is. A menedzser-alpolgármester szerint ha 9 hónap nem elég a feladat végrehajtására, akkor két év sem.
A város arra is gondolt, hogy később is szükség lesz a menedzsmentszemléletre, ezért ez idő alatt a szakértőnek ki kell nevelnie az utódját is, aki vagy szintén alpolgármesteri, vagy aljegyzői pozícióban fog majd őrködni a gazdálkodáson.
Ragadós példa lehet
Polányi már most sok pozitív visszajelzést kapott amiatt, hogy elvállalta, menedzserként nem profitorientált cégnek, hanem egy helyi közösségnek nyújt segítséget a pénzügyek rendezésében. Úgy véli, ha Szentendrén sikeres lesz a reorganizáció (márpedig sikeres lesz – szögezte le), akkor az irányt mutathat a többi önkormányzatnak is, hogyan tudnak segíteni magukon. Úgy véli, a többi önkormányzat is rá fog kapni a külsős menedzser alpolgármesterek alkalmazására. Ha így lesz, akkor ez az újfajta megközelítés az egész országban pozitív változásokat hozhat. Annak előnyeit pedig, hogy az önkormányzatok hatékonyabbak lesznek, és jobb szolgáltatásokat nyújthatnak, a lakosság is élvezheti majd. Ha lejár a szentendrei megbízatása, ő maga is szívesen elvállalja más városok ráncba szedését is.
A mennyiért kérdésére azt mondta, a köz érdekében nyomott áron. Ez azt jelenti, hogy a piaci ár felét, az önkormányzati ár kétszeresét kérte Szentendrén. A díj felét egyébként a megbízását támogató Raiffeisen fizeti.
400 milliót kell megspórolnia
Szentendre 11 milliárdos költségvetéséből 400 milliós megtakarítást kell elérnie hosszú távon Polányinak. A terveket csak egy hónap múlva teszi le az asztalra, de első ránézésre a következőket gondolja: a pénzgazdálkodás profivá tételével, a hivatal párhuzamosságok megszüntetésével és a beruházások gazdaságossági és a város érdekeit szem előtt tartó előszűrésével el lehet érni ilyen mértékű hosszú távú megtakarítást.
Egy bulgáriai telekommunikációs céget említette példaként, ahol klasszikus költségcsökkentési lépések nélkül is nyereségesbe fordult a veszteséges cég amiatt, hogy hatékonnyá szervezték a működést. Hasonló szemlélettel kívánja az önkormányzatot is fenntartható pályára állítani.
Fájni fog-e az ott lakóknak?
Kérdésünkre, hogy a lakosságnak fog-e fájni a reorganizáció, elmondta: lehetséges, hogy a lakosság is átmenetileg meg fogja érezni az átszervezést. De úgy tisztességes a reorganizáció, ha mindenki egy kicsit érzi meg (nem pedig kevesen, de nagyon) – tette hozzá. A lakosságnak is egy kicsit be kell szállnia a megoldásba, nemcsak az önkormányzatnak és a banknak. Még annyit mondott, lehet, hogy nem pénzügyileg, hanem bizonyos szolgáltatásoknál fogják megérezni a változásokat.
A polgármester szerint Szentendre irányt mutathat a többi önkormányzatnak a jövőre vonatkozóan. Itt arra utalt, hogy 2013-tól a hatósági feladatok elkerülnek az önkormányzatoktól, és sokkal hangsúlyosabb lesz a városmenedzsment, amihez megfelelő szakemberek is kellenek majd. Ha úgy tetszik, Szentendre előre menekült.
A bankok egyelőre távolságtartóak
Arra is kíváncsiak voltunk, vajon mennyire mozgatta meg a bankok fantáziáját az új felfogású önkormányzati válságkezelés. A konkrét esetet egyik válaszoló bank sem kommentálta, és arra sem reagáltak, hogy gondolkodnak-e hasonló konstrukcióban.
Az úttörő Raiffeisen szerint a megoldás azért újszerű, mert máshol még nem történt meg a probléma felismerése/elfogadása. Szentendrén viszont a képviselő-testület felismerte, hogy a város anyagi helyzete bizonytalanná vált, a válság elhárításához szervezeti szintű átalakításokra van szükség. A bank pedig partner kíván lenni ebben: nem elzárja a csapokat, hanem előre menve, a várossal együttműködve segíti a reorganizációt. Hangsúlyozták: az irányvonalakat közösen tűzték ki, de a bank nem szól bele a konkrét intézkedésekbe. Ennek felügyeletére az önkormányzat jogosult.
Bíznak benne, hogy a reorganizációval hosszú távon biztosítható lesz a pénzügyileg fenntartható működés, és ilyen értelemben jó példát mutathat a szentendrei megoldás. Hogy máshol is alkalmazzák-e majd, arra azt válaszolták: egyedileg kell megvizsgálni minden esetet és megtalálni a felek számára leginkább működőképes konstrukciót.