Gyümölcstea, sűrített tej, zsír, pudingpor, fagyasztott pizza – ezekből az élelmiszerekből vesznek többet a szegények, akik hárommillióan vannak Magyarországon. Ők veszik meg a “gyorsan forgó fogyasztási cikkek” 27 százalékát – írja a Népszabadság a GFK felmérése alapján.
Noha ezt a hárommiliós számot korábban nagyon sokan jóval nagyobbra tették a GfK kutatói három csoportot különböztetnek meg:
a szegény nyugdíjasokat ( a lakosság 17,6 százaléka),
a szegény munkásréteget (5,4 százalék),
az underclassnak nevezett réteget ( 7,4 százalék).
Utóbbiak a becslések szerint legfeljebb havi 40 ezer forintból “élnek”. A szegény nyugdíjasok havi bevételét nettó 50-60 ezer forint körülire, a szegény munkásokét a minimálbér környékén, körülbelül havi 60-70 ezer forintra becsülik. Utóbbiak többsége családos, 2-3 gyereket nevel, községekben, kisvárosokban lakik.
A Gfk Hungária azt is vizsgálta, miből van több és miből kevesebb a szegényeknek. Internet-hozzáféréssel csak a szegények egyharmada rendelkezik, szemben a középosztállyal, ahol az emberek több mint ötven százalékának van.
Mobiltelefonból csak egy árnyalattal van kevesebb a szegényeknél: négyből három háztartásban van készülék, a középosztálynál ez az arány négyből négy. Kábeltévéből és fagyasztóládából viszont a szegényeknek van több. Utóbbiból nyilván azért, mert közülük többen termelnek saját maguknak élelmiszert.