Gazdaság

Szakítják a szejmet?

Minisztercserékkel adott új irányt gazdaságpolitikájának a ma még kisebbségben kormányzó lengyel kabinet, amely az erőviszonyok alakulása láttán talán máris a választások előrehozására játszik.

Még jóformán ki sem hűlt az újévi malacsült Andrzej Mikosz lengyel kincstárügyi miniszter asztalán, amikor a Rzeczpospolita című napilap előállt a személyét érintő korrupciós vádakkal. A szociálliberális színezetű lap szerkesztőinek nyilván igencsak megédesítette az évkezdetet, hogy a tavaly szeptemberi választásokon győztes konzervatív Jog és Igazságosság (PiS) párt fémjelezte kormány privatizációért felelős tagjáról megszellőztethették: a korábban tőkepiaci műveletekhez jogi tanácsokat adó Mikosz családi kasszájából néhány esztendeje 300 ezer dollár vándorolt át egy, időközben pénzmosással és alvilági ügyletekkel megvádolt bróker zsebébe. A miniszter a gyanús kölcsön kapcsán váltig az ártatlanságát hangoztatta – mondván: a pénzt felesége adta az illető édesanyjának -, de a pártelnök Jaroslaw Kaczynskit, illetve az államfő Lech Kaczynskit ez egyáltalán nem győzte meg. Sőt, a lengyel politikai élet csúcsait elfoglaló ikerpár percnyi habozás nélkül pöccintette le a varsói sakktábláról az elhamarkodott nyilatkozatai és visszaállamosítási tervei miatt mára amúgy is igen kényelmetlenné vált privatizációs minisztert.


Szakítják a szejmet? 1

Lech Kaczynski államfő és Zyta Gilowska. Az új pénzügyminiszter megszorító költségvetési politikát ígér.

Nem kérdés persze, hogy a röpke három hónapi miniszterkedés után menesztett Mikosz az egyik legnehezebb tárcát kapta Kazimierz Marcinkiewicz kormányában. Nem kevesebb lett volna ugyanis a feladata, mint felgyorsítani a döcögő privatizációs folyamatot – s ezáltal biztosítani az igencsak felültervezett állami bevételeket -, továbbá rendezni a lengyel állam és a befektetők között kialakult vitás kérdéseket, ráadásul mindezt a kisebbségi PiS-kormányt kívülről támogató két szélsőséges párttal – az őskonzervatív elveket valló Lengyel Családok Ligájával (LPR) és a szélsőbalos populista Önvédelemmel (Samoobrona) a háttérben. Utóbbiak „rokonszenvének” megőrzése ráadásul első ránézésre igencsak kemény dió, hiszen mindkét politikai formáció „a lengyel nép tulajdonának visszaszerzését” követeli a privatizációs minisztertől.

Mikosz úgy döntött, hogy a fenti feladatok közül mindössze a legutóbbira ügyel, vagyis minisztersége néhány hetében minden erejével elődei privatizációs lépéseit igyekezett felülvizsgálni. Kezdte ezt a PGNiG gázipari társasággal, amelynek tőzsdei értékesítése tavaly a várt bevételnek csaknem a kétszeresét hozta az állam konyhájára, és amelynek eladását – a lengyel távközlés, illetve a PKO, azaz a legnagyobb egykori állami bank értékesítése után – a harmadik legnyereségesebb ügyletként tartották számon a piacon.

Megváltozott erőviszonyok

Ha a múlt szeptemberi voksolás után a lengyeleket egy előrehozott választáson az elkövetkező hónapokban ismét a szavazóurnákhoz szólítanák, a szejmbe a legfrissebb közvélemény-kutatások alapján a jelenlegi hat helyett alighanem csupán négy párt jutna be. A legerősebb politikai erővé újfent a már jelenleg is kormányzó Jog és Igazságosság (PiS) pártja válna, sőt, a felmérések szerint már elegendő mandátummal rendelkezne ahhoz, hogy többségi kormányt alakítson. A PiS mellett még a két szélsőségesként számon tartott formáció, a Lengyel Családok Ligája (LPR) és az Önvédelem (Samoobrona), valamint a jobboldali liberális Polgári Platform (PO) venné az akadályt. Ha most hétvégén lennének a választások, az előző kormánypárt, azaz Demokratikus Baloldali Szövetség (SLD), valamint a Lengyel Parasztpárt (PSL) valószínűleg nem érné el a parlamentbe kerülési küszöböt.

FELÜLVIZSGÁLAT. A miniszter azonban ezt a bevételt is kevesellte, és több ízben is megpendítette a sajtóban, hogy a vállalat 15 százalékos részvénycsomagjának magánkézbe adását felül fogja vizsgálni.

Mindeközben egyre kilátástalanabbá vált a legnagyobb lengyelországi biztosító, a PZU ügye is, amelynek 31 százalékát még az előző kormány az akkori privatizációs pályázat nyertesének, a holland Eureko társaságnak ígérte, méghozzá azzal a szerződésbeli kiegészítéssel, hogy a cég a még állami kézben lévő – és rövidesen a tőzsdére bevinni szándékozott – 24 százaléknyi részvénycsomagból további 21 százalékot is megvehet. A baloldali kabinet azonban szinte azonnal visszariadt az ígéretétől, a PiS-adminisztrációnak pedig nyilván még annyira sem fűlött a foga annak teljesítéséhez. Az Eureko persze nem hagyta annyiban az ügyet, perre ment, és egy belgiumi székhelyű döntőbíróság már ki is mondta – még a múlt nyáron! -, hogy a hollandok 6 milliárd zloty (1,58 milliárd euró) kártérítésre jogosultak, valamint igényt tarthatnak arra, hogy a szóban forgó 21 százalékos részvénypakettet 2001-es áron, azaz összesen 2,1 milliárd zlotyért (553 millió euró) vehessék meg. A hivatalos bírósági eljárás Mikosz kényszerű távozása nyomán megakadt ugyan – a következő tárgyalási napot február 8-ára halasztották -, a felek azonban azt remélik, az új helyzetben talán lesz esély arra, hogy végre megoldást találjanak a vitára. A függőben maradt ügyek sora még hosszan folytatható lenne, a legfontosabb adat azonban alighanem egyetlen számmal leírható: az előzetesen 5,6 milliárd zlotyra (1,47 milliárd euró) tervezett tavalyi privatizációs bevételeknek az év végéig alig 60 százaléka folyt be a varsói államkasszába.

A történtek jó ürügyet kínáltak a kisebbségben kormányzó pártnak, hogy politikailag eltávolodjon a kabinet mereven antiliberális nézeteket valló külső támogatóitól. Sokat ezzel ráadásul nem is kockáztat, hiszen az utóbbi időben valamennyi közvélemény-kutatás a PiS-t hozta ki a legnépszerűbb lengyel politikai erőnek, azaz ha a sértődött Samoobrona és LPR előrehozott választásokat kényszerítene ki, azokból a Jog és Igazságosság minden bizonnyal csak még inkább megerősödve jönne ki (a jelenlegi erőviszonyokról lásd a keretes írást).

NINCS BÜDZSÉ. Márpedig múlt csütörtökön hirtelen fölöttébb megnőtt az előrehozott választások valószínűsége, miután a törvényhozásban megfeneklett a 2006-os (!) büdzséről folyó vita, és a patthelyzetet a képviselők január 25-éig tartó parlamenti szünet megszavazásával „oldották fel”. Ám ha jövő szerdán a szejm újra elölről kezdi a költségvetés megvitatását, akkor nem kizárt, hogy már nem lesz képes időben megküldeni a köztársasági elnöknek elfogadásra a kész dokumentumot – ha a honatyáknak az újabb nekifutáskor egyáltalán sikerül megegyezniük. Lech Kaczynskinak persze február 19-éig még volna ideje odakanyarintani a kézjegyét az elfogadott büdzsé alá. Ám mivel ő is a PiS soraiból került az államfői székbe, elképzelhető, hogy inkább a pártja érdekeit nézi majd, és az előrehozott választásokat elősegítendő úgy dönt: tekintettel a kérdés horderejére, túl kevés időt hagytak neki arra, hogy kialakítsa az álláspontját a büdzséről, ezért nem írhatja azt alá. Márpedig ha ezt az említett februári határidőig nem teszi meg, az alkotmány értelmében nem marad más választása, mint feloszlatni a parlamentet, és új választásokat kiírni.

Andrzej Mikosz távozása máris azt jelzi, hogy a PiS-kormányzat bátrabban lavíroz, elvégre nem köti a kényszer, hogy megfeleljen választói és szövetségesei elvárásainak. Azaz az eddiginél szemmel láthatóan merészebb gazdaságstratégia felé hajlik – és az ehhez szükséges személycseréket is vállalja. A kincstárügyi tárca élén történt váltás ugyanis csupán az első lépés volt – a menesztett Mikosz helyére Jaroslaw Kaczynski pártelnök egyébiránt Wojciech Jasinskit, a költségvetési bizottság jelenlegi, jogász végzettségű és megfontoltságáról ismert vezetőjét „delegálta” a Marcinkiewicz-kormányba -, alig néhány nappal később mennie kellett Teresa Lubinska pénzügyminiszternek is, aki mindenekelőtt külfölditőke- és eurócsatlakozás-ellenes, illetve a költségvetési hiány növekedését bagatellizáló nyilatkozataival hívta ki maga ellen a sorsot. Utódja az a Zyta Gilowska lett, aki nemcsak hogy a választásokon a PiS-szel szemben alulmaradt jobbliberális Polgári Platform (PO) korábbi alelnöke, de miniszterként is nyíltan hangoztatja liberális gazdaságpolitikai elképzeléseit. „Az adórendszer egyszerűsítése és az adóterhek csökkentése ma elsődleges feladat a költségtakarékosság mellett” – fejtette ki beiktatásakor az új pénzügyminiszter, aki a restriktív költségvetési politikát mindennél fontosabbnak tartja a lengyel gazdaság egyik legsúlyosabb problémája, a 17 százalékos munkanélküliség kezeléséhez.

Mint az látható, Gilowskának nem sok ideje maradt arra, hogy politikai karrierje éles fordulatán merengjen, hiszen rögtön bedobták a mélyvízbe: a költségvetési vita kellős közepébe. Van tehát alkalma bizonyítani költségtakarékosság melletti elkötelezettségét, különösen azok után, hogy a honatyák az eddigi vita során már egy rendkívüli kiadásként megjelenő egyszeri anyasági támogatást, illetve a mezőgazdasági kistermelőknek különböző pótlólagos juttatásokat szavaztak meg, mely intézkedésekhez máris jó néhány milliárd zloty pótlólagos bevételt kellett előteremteni.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik