Gazdaság

Adomány-hagyomány

A legtöbb cégre karácsony tájékán jön rá az adományozhatnék, mert így az osztogatásból belső és külső kommunikációs sikereket is bezsebelhet.



Adomány-hagyomány 1
Adomány-hagyomány 2

Különleges karácsonyi eseményre hívja az idén a Nokia Magyarország a sajtó munkatársait ahelyett, hogy vendégül látná, majd egy tollal, naptárral, kulcstartóval engedné útjára őket: az invitálás a Vakok Intézetébe szól. A mobilcég szokásos karácsonyi ajándékkeretét ugyanis vak fiatalok támogatására ajánlotta fel.

Döntése nem egyedülálló, az idén több cég már hagyományként teszi ugyanezt. A különleges ajándék jól kombinálja a tiszteletadást a partnerek felé, valamint a belső és a külső pr-t. Sokan a hasonló akciókba a munkatársakat is bevonják, így erősítve a csapatszellemet. A Budapest Bank karácsonyi akciója keretében például fogyatékos gyermekek rajzait állítják ki a cég épületében. Ezekre a bank alkalmazottai licitálnak, és ebből az összegből a gyermekek kívánságait teljesítik. Az évek során megvásárolt és bekeretezett képek az irodák, folyosók falait díszítik azóta is.

ÉV KÖZBEN ALIG. A magyarországi cégek harmada egyébként nem adakozik, gyakran pénzhiány vagy a vezetés elzárkózása miatt. A karácsony más. Hazánkban az adományozás mögött általában érzelem áll, ezért az üzleti élet szereplői is inkább ekkor mozdulnak meg, többnyire a nélkülözők, beteg gyermekek felé fordulva. Ezt ki is használják a civil szervezetek: ekkor fordulnak a cégekhez adományért. Az sem mellékes, hogy csak decemberre körvonalazódik a vállalatoknál az eredmény nagysága, s így az adományozásra használható keret is. A korábban kötelezőnek tekintett év végi reprezentációs költségeket szívesen csoportosítják át erre, s még a „hoppon maradt” partner is úgy érezheti, hogy közvetetten ő is részese a jótékonyságnak. A nem „profi” adományozást folytatók ilyenkor utalnak pénzösszegeket olyan ismertebb szervezeteknek, mint a Vöröskereszt, a SOS Gyermekfalu, gyermekkórházak alapítványai és egyes vallási kötődésű karitatív szervezetek. Sajnos nem ritka, hogy az egyszeri alkalommal, jellemzően év végén pénzt adakozó cégeknél csupán a felső vezetés tud a dologról, és a dolgozók nincsenek tisztában azzal, hogy munkájukkal milyen jellegű segítséghez járultak hozzá.

A nagy adományozókra nem jellemző a szezonalitás, azok egész évben aktívak. Máshol viszont felismerik és kihasználják az ünnep aktualitását: egyre elterjedtebb a természetbeni adakozás, a dolgozók önkéntes munkája, saját eszközeik felajánlása. Az E.ON Hungária az idén jótékonysági koncertet szervezett a Zeneakadémián Mikulás napján – a felajánlott 10 millió forint a daganatos és más krónikus betegséggel küzdő gyermekek rehabilitálásával foglalkozó Bátor Tábor Alapítványhoz kerül. A non-profit szervezeteket segítő NIOK Alapítvány által 2004-ben az év adakozójának kikiáltott (egyébként évi 110 millió forintot készpénzben adományozó) Magyar Telekom ebben az évben ötletes akcióval rukkolt elő. A Viasat3 tévécsatornán december 24-e és 27-e között egy olyan, általuk finanszírozott valóságshow-t sugároznak, amelynek valamilyen nehézséggel küzdő, különleges sorsú figurák lesznek a szereplői. Egy-egy epizód mögött négy civil szervezet áll, s a nézők fizetős telefonos szavazattal voksolhatnak arra, hogy közülük melyik kapja meg a cég által felajánlott 10 millió forintot, de a többiek is gazdagabbak lesznek 2-2 millióval (az emelt díjas telefonálásra szánt összeg szintén a hívó által preferált alapítványhoz kerül).

Hasonlóan színes ötletért megkapta az EDS Magyarország a legkreatívabb adományozó címet az adományok közvetítésével foglalkozó United Way szervezettől. Tavaly 4 ezer saját tervezésű és gyártású, köztetszést kiváltó karácsonyi képeslapot készítettek, majd küldtek szét partnereiknek; viszont a darabonkénti 200 forintos különbözetet, amennyivel többe került volna kész üdvözlőlap vásárlása, eljuttatták rászoruló gyermekek részére.

SPÓROLÓS MULTIK. Karácsony közeledtével egyre több médium hirdeti a vállalatok jótékonysági akcióit. Nem véletlenül alakult hát ki az a kép, hogy miután a hirdetéseken multinacionális cégek neve szerepel, az ő kultúrájukat sokkal mélyebben áthatja az adományozás – míg a magyar nagyvállalkozói réteg és kisebb vállalkozások kevésbé érzik ezt szívügyüknek. Holott a „nagyok” marketingakciója megtévesztő. A Nonprofit Kutatócsoport felmérése szerint a külföldi tulajdonú cégek fele teljesen elzárkózik az adományozástól. A másik fele viszont behozza ezt: a Magyarországon évente realizálódó 30-40 milliárd forintnyi adomány fele ugyanis külföldi tulajdonú nagyvállalatoktól érkezik.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik