Gazdaság

Luxuskivétel

Karl Lagerfeld után most Stella McCartney-val terveztet ruhákat a tömegpiacra a svéd Hennes & Mauritz áruházlánc.

Míg édesapja, az egykori Beatles-tag Paul McCartney annak idején a popzenében jutott a csúcsra, Stella McCartney ma a divattervezés világában tartozik a legfelkapottabb nevek közé. Merész szabású, karcsú ruhakölteményeit rengeteg nő viselné szívesen, de csak privilegizált kevesek engedhetik meg maguknak ezt a luxust, mint például Madonna vagy Gwyneth Paltrow.


Luxuskivétel 1

H&M-áruház Lisszabonban. Felülnek a divathullámokra.

ÁTLAGEMBEREK. Ez azonban rövidesen másképp lesz. Novembertől mindenütt megnyílik az esély a hölgyek előtt, hogy eredeti Stella McCartney-ban járjanak, a tervezőnő ugyanis akkorra elkészíti egyszeri, negyvendarabos kollekcióját a vezető európai ruhaáruház-lánc, a svéd Hennes & Mauritz (H&M) számára. A cég arra számít, hogy a stílusra sokat adó, de kevesebbet költő nők körében sikert aratnak a ruhák és kiegészítők, amelyek ára 10-től 170 dollárig terjed majd. Ez igen olcsónak számít, tekintve, hogy egy McCartney márkájú, a Gucci-McCartney vegyes vállalat által kínált egyszerű póló egyébként 120 dollárnál kezdődik. „Le akarjuk hozni a magas divatot az átlagemberekhez” – hangoztatja Jörgen Andersson, a tervek szerint ez év őszén Magyarországon is megjelenő H&M marketingigazgatója.

A vállalat azt reméli, hogy meg tudja ismételni a tavaly ősszel a Chanel vezető divattervezőjével, Karl Lagerfelddel tető alá hozott együttműködés sikerét. „A nők többsége számára a Chanel-élmény arra korlátozódik, hogy néha beleszagolnak egy parfümös üvegbe” – mondja Andersson, aki ebből kiindulva rávette Lagerfeldet egy limitált kollekció megtervezésébe. „Megmondtuk, hogy nem nagyestélyit akarunk, hanem eladható ruhákat.”

Az eladhatóságra nem is lehetett panasz. Azon a novemberi napon, amikor a Lagerfeld-kollekció megjelent a H&M-nél, az üzleteket elözönlötték az ártudatos vevők. Sok darab, köztük például a 99 dolláros, Chanel ihletésű fekete koktélruha, órák alatt elfogyott. „Mire odaértem, a jó cuccokat már mind elkapkodták” – panaszkodik a 28 esztendős Emilie Yansaud, akinek hosszú sorban állás után sikerült bejutnia a párizsi Boulevard Hausmannon lévő H&M-boltba. Magát Lagerfeldet lenyűgözték a történtek. „Három nap alatt mindent eladtak, még a legdrágább holmikat is” – lelkendezik. A H&M-et úgyszintén meglepte az eredmény: a kollekció kihozatalának hónapjában az akcióban részt vevő boltok eladásai 12 százalékkal megugrottak.


Luxuskivétel 2

Stella McCartney.Lagerfeld örökébe léphet.

JÁRT ÚTON. Bármilyen zseniális húzás is volt a H&M részéről a Lagerfeld-akció, annyiban nem számított újnak, hogy a cég eleve úttörő volt a viszonylag olcsó, ámde sikkes ruhák árusításában. Erőssége kezdettől fogva abban rejlett, hogy a divattrendekből kereskedelmi hasznot tudott kovácsolni. Ezáltal vált mára a szektor meghatározó, világszerte ezerkétszáz üzletet működtető szereplőjévé, s ez áll a mögött, hogy üzemi eredménye az elmúlt tíz esztendőben átlagosan évi 21 százalékkal nőtt.

A H&M tisztában van azzal, hogy ha fenn akarja tartani e lendületet, folyamatosan új eszközöket kell bevetnie a vásárlók megnyeréséért. Ha a McCartney-kollekció akár csak közel annyira sikeres lesz, mint Lagerfeldé, az megint nagy lökést adhat a H&M-nek. A stockholmi ABG Sundal Collier befektetési bank prognózisa szerint a vállalat árbevétele az idén 13 százalékkal, 5 milliárd dollár fölé nő, nyeresége pedig 1,3 milliárd dollár lesz.

A marketingfőnök Andersson idővel szeretne más nagy neveket is rávenni arra, hogy ruhákat készítsenek a H&M számára. „Tom Ford, Marc Jacobs és az összes nemzetközileg elismert tervező rajta van a kívánságlistánkon” – mondja. Úgy tűnik, lesznek még tumultuózus jelenetek a H&M-boltokban.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik