Gazdaság

Magyar Suzuki Rt. – Minőségi csere

A Suzuki Motor Corporation négyszeresére emeli esztergomi cégének alaptőkéjét. Egy idén nyáron megkezdődő beruházás nyomán 2002 őszén indulhat az új típus, az Ignis gyártása.

Új rés nyílhat a sztrájkokkal küzdő, csődgondnokság alá helyezett Daewoo Motors visszaszorulásával a kisautók európai piacán – remélik a szegmensben érintett rivális autókereskedők. Konkurenseivel (Opel, Renault, Peugeot-Citroën, Skoda, Seat, Ford) együtt a Suzuki vezérkarának is fáj erre a foga. Nem is rossz eséllyel, a gazdátlanná váló “tortaszelet” egy részét várhatóan a japán márka szerzi majd meg. Egy éve, februárban éppen jókor mutatkozott be ehhez Európában is a GM-Suzuki kooperáció gyümölcse, a Wagon R+ és ikertestvére, a lengyelországi gyártású Opel Agila. A tavalyi exportadatok alapján a Wagon R+ az esztergomi üzem igazi nagy dobásának számít, hiszen az 1999-es forgalomhoz képest 39 százalékkal több, 49,5 ezer darab “magyar” Suzukit adtak el az öreg kontinensen. A kiszállított kocsik közül 27 ezer volt a Wagon R+, a többi Swift. Eközben a Suzuki teljes európai exportja – részben az euró gyengülésével magyarázhatóan – 26 ezer darabbal, 72-73 ezer darabra csökkent.

MAGYAR SZEREP. Abban, hogy az idén a japán márka teljes exportja világszerte 19 százalékos növekedéssel elérje a tervezett 288 ezer darabot, s az európai eladásokat ismét 100 ezer közelébe srófolják, nagy szerepe lehet az esztergomi gyárnak. A Magyar Suzukinak ugyanis 2001-ben meg kell fejelnie, de legalább is tartania muszáj a tavalyi extra eredményt: 49-55 ezer darabos kivitelt, s emellett a tavalyi 28 ezer darab után 30 ezres belföldi értékesítést kell produkálnia. A kivitel további növelésének azonban gátat szab a gyártókapacitás, amely a legutóbbi típus, a Wagon R+ bevezetésével összefüggően a tavalyi, 17 milliárd forintos fejlesztés eredményeként emelkedett évi 75 ezer darabra. Jelenleg a két modellcsaládból (két műszakos termeléssel) még a legfeszesebb munkaszervezéssel sem lennének képesek 80-87 ezer darabnál többet gyártani Esztergomban. Már nemcsak a gépi kapacitás korlátozza a növekedést, a gyár 1725 alkalmazottja is kevésnek bizonyul a feladatokhoz. A Magyar Suzuki ezért jobb híján külföldön keres új alkalmazottakat a szalag mellé (lásd külön írásunkat).

Tisztuló viszonyokA Magyar Suzuki Rt. 19,87 milliárd forint alaptőkéjének emeléséről döntött januárban a társaság közgyűlése. Miután a fő tulajdonos, a Suzuki Motor Corp. átutalja a 62 milliárd forintot (23 milliárd jent) 88,87 százalékos tulajdonrésze 97,3 százalékra emelkedik. Az Itochu Corp. tulajdoni hányada pedig 10,14 százalékról 2,5 százalékra megy vissza.

Az anyavállalat, a Suzuki Motor Corporation tulajdonosi szerkezete is változott, miután 58,11 milliárd jen értékben bocsátott ki részvényeket a GM kanadai cége, a General Motors of Canada számára, amely a Swift édestestvérét Geo Metro néven gyártja és forgalmazza. A GM korábbi 10 százalékos részesedése a Suzuki Motorban 20 százalékosra növekedett: a GM 9,1 százalékos közvetlen tulajdonrésze mellett a GM of Canada 11 százalékot szerzett.

A friss pénz mégsem a kapacitás növelését szolgálja elsősorban” – mutat rá Tihanyi Tamás, a Magyar Suzuki Rt. kommunikációs vezetője a tőkeemelésről. A Wagon R+ gyártás beindításakor, amelyet részben belső hitelből, részben saját forrásból fizetett, alaposan kiköltekezett a magyar leányvállalat. A legelső feladat ezért a már 9 milliárd forintra rúgó hitelállomány lefaragása. A második a gyártásfejlesztés, a minőség javítása. Az univerzális Wagon R+-t, már, ha a menedzsereknek nem is, de a fiataloktól az idősekig, családosoktól a kisvállalkozókig több vevőkörnek kínálják. A “népautós” hagyományokkal már nem csak a Baleno, a Grand Vitara és a Wagon R+ szakított, hanem ez utóbbi padlólemezére konstruált újdonság, az itthon már a 3 millió forintos árkategóriában induló Ignis és a közelgő genfi autókiállításon bemutatkozó Liana is. A választék bővítése égető a Suzukinál, a korlátozott kínálattal magyarázták a szakértők a márka európai összeladásainak visszaesését is. Új lehetőségek előtt állt a tavaly tavaszig mindössze a Swifteket készítő esztergomi leányvállalat is. A Wagon R+ gyártásának megkezdésével ugyanis könnyen bővíthető a termékpaletta az azonos padlólemezű Ignisszel. A szakértők szerint, ha a vártnál jobb lesz az Ignis piaci fogadtatása, a 62 milliárd forintos tőkeinjekcióból végrehajtható fejlesztéssel akár már 2002 második felében felkerülhetne a Magyar Suzuki szalagjára, de ezt érthető üzleti okból a szóvivő nem erősítette meg.

SZLOVÁK DOLGOZÓKGyőri István 23 éves elektroműszerész Szlovákiában, a Párkány melletti Nagyörveden lakik. Áprilisban lesz egy éve, hogy a Magyar Suzukinál dolgozik. Nehezen kezdődött, hiszen öt hétig tartott a munkavállalási engedély, az egy évre szóló vízum megszerzése a különböző hatóságoknál. Havi mintegy 55 ezer forintos, 9,5 ezer koronának megfelelő fizetésével azonban majdnem kétszer annyit keres, mint előző munkahelyén, a párkányi papírgyárban. Ezért még ingázni is érdemes, bár nagyon várja az Esztergomot Párkánnyal összekötő híd jövőre esedékes megnyitását.

A 22 éves Takács Richárd, a Komarno melletti Izsa lakosa is rádióreklámban hallott az új munkalehetőségről. Tavaly április óta dolgozik Esztergomban a szalag mellet két műszakban, csak a hét végén jár haza. Mégis örömmel vállalja, mert azelőtt, a zoknigyárban, ahol gépmester volt, csak 4 ezer koronát keresett.

A Magyar Suzuki Rt. növekvő termeléséhez már nem tudja a környékről összetoborozni a szükséges munkaerőt. Ez a béren is múlhat. A győri Audinál információnk szerint 30-50 százalékkal is többet fizetnek a szalagnál. Kelet-Magyarországról jelenleg is öt munkaerő-kölcsönző cég közvetítésével mintegy 300 miskolci, mezőtúri, kazincbarcikai, ózdi, békéscsabai betanított munkás dolgozik Esztergomban. A kelet-magyarországi “bérmunkások” zöme azonban nem ipari, hanem mezőgazdasági gyakorlat után kerül a szalag mellé. Olykor havonta cserélődnek, a betanítás pedig többletköltséget és időt igényel. Kínálkozott a lehetőség, hogy a közelből, de a határon túlról, Szlovákiából pótolják a munkaerőt. Egy éve, márciusban próbaként vette fel a Suzuki az első 100, már kellően képzett szlovákiai magyar munkást; jelenleg 200 szlovákiai állampolgárságú magyar dolgozik Esztergomban, s számuk hamarosan duplájára duzzad.

A “külföldiek” megjelenése, munkába állása nem okozott feszültséget a hazai munkavállalók között, az üzemi tanács sem emelt ez ellen kifogást. Már csak azért sem, mert – állítja a személyzeti vezető -, a bérezésnél is azonos az elbírálás.

További újdonságok is várhatók, ugyanis a japán cégben 20 százalékkal tulajdonos General Motorsszal kötött együttműködés meggyorsította a gyártmányfejlesztés költséges és hosszú folyamatát, ennek a Wagon R+ és az Opel Agila párosa csak az első látványos eredménye. A lengyelországi, Gliwicében lévő Opel-gyár készíti a karoszszéria egyes darabjait a Suzuki-változathoz is, miközben Esztergomból az Agilához szállítanak sajtolt lemezelemeket. Egyes kapcsolókat, kábelkötegeket pedig közös beszállítóktól szereznek be.

Az együttműködés újabb állomása a Japánban kifejlesztett közös Chevrolet-Suzuki, az YGM-1 kódú kis, hobbi terepjáró, amelyet a Dow Jones információja szerint talán már szeptemberben gyártani fognak. Japán lapértesülések szerint egy 660 köbcentiméteres Nissan-Suzuki kisautó gyártási kooperációjáról is tárgyalnak az érintettek.

VARÁZSLAT. A hazai vevők a Suzuki új típusainak megjelenéséig kénytelenek lesznek beérni a tavaszra várható egyliteres, majd augusztustól esedékes automata sebességváltós, illetve az összkerék-meghajtású Wagon R+ változatokkal. Az elemzők szerint az amúgy szokásos Suzuki-kedvezményeknél az idén nagyobb “marketing varázslatra” lesz szükség, hogy a konkurensek egyre tarkább kínálata ellenére a mostani választékkal képes legyen ledolgozni a hazai piacon tavaly elszenvedett 12 százalékos visszaesést. Igaz, a társaság a szárnyaló exportnak köszönhetően az 1999-es 91,6 milliárd forint után így is több mint 100 milliárd forintra emelte árbevételét 2000-ben. Ezzel el is maradt a 137 milliárd forintos tervtől. A kiskocsi szegmensben piacvezető Suzuki 1999-es 24,6 százalékos részesedése ugyanis 21 százalékra csökkent. Várhatóan ez is szóba kerül majd az áprilisi közgyűlésen, amelyen Oszamu Szuzuki elnök bizonyára bejelenti milyen új típus bevezetésére kell majd felkészülni.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik