Fém, fa, műanyag? Bármiből megépíthető az álom jármű, Tamásnál viszont papírból készült méretarányos modellek felett beszélgetve szisszen az első sör. Van, aki azonnal belekérdez, van, aki csak a második körnél, de órákat lehet beszélni a technikáról; hogyan készül az A4-es papírlapból a polcon álló fényezett makett autó?
Ez benne a leginkább megragadó, a kézbe vett papírlapot mindenki ismeri, még talán a hajtogatás is megy, de a méretarányos makett nem fog kiugrani belőle egyik pillanatról a másikra. Számítógépes háromdimenziós tervezéssel készül el a modell először, specifikusan kell megformázni az idomokat, a részleteket, hogy azokat virtuálisan szétszedve először teljesen kiterítve, nyomtatható állapotúra tudja hozni.
Virtuális modell, nyomtató, szike, ragasztó, olló, csiszolópapír halmok és órák, napok, de van, hogy hónapok kopnak el, mire elkészül egy ilyen makett. Eldolgozza a durva éleket, formára kell csiszolja az idomokat és legyártja a lehető legapróbb részleteket még úgy is, hogy alapanyag nincs hozzá. Kilincsek, felnik, kormány, műszeregység, de motoralkatrészek is készültek már így a vágólapján. A fontos, hogy minden részlet a lehető legpontosabb legyen, de jóval kisebb méretben, mint a valódi.
Alapozás, csiszolás, festés és lakkozás, felkerülnek az emblémák, feliratok, kipufogó, bekerülnek a formára vágott átlátszó műanyagból készült ablakok és az apróságok. Fontos a száradási idő minden folyamatnál, figyelnie kell a festékek és lakkok összeférhetőségére, de még a ragasztóéra is, azt nem szívhatja fel túlságosan a papír, különben elveszíti a formáját.
Van, ami megvan egy-két hónap alatt, akad, amelyik több mint egy éven keresztül készült, motorral, váltóval, teljes padlólemez részletezéssel és futóművel, működő kormányzással együtt. Van, amelyikben ez a részlet nem látszik, így lehet elnagyolt, egy 1971-es Nissan Skyline viszont az eredetihez hasonló kinézetű futómű alkatrészekből állt össze az élethű kinézet miatt.
Méretarány? Attól függ, mekkorában, milyen részletezésben gondolkodsz. A háromdimenziós tervezés egyik legjobb pontja, hogy pont Te szabod meg, mekkorában szeretnéd kinyomtatni az alkatrészeket. Ahol már a teljes belső tér, motortér, esetleg futómű kerül tervbe, érdemes nagyban gondolkodni. Tamás 1:14-es arányban dolgozta ki a saját autóit, vagyis 14-ed akkora, mint az igazi autó.
Éveket töltött azzal, hogy kidolgozza saját technikáit, külföldi fórumokból, klubokból, kiállításokon merített ötletet, vett át fogásokat, és most talán senki nem csinálja utána. Az építés az asztal mögött folyik, kiállítani viszont nem csak a vitrinben lehet. Bár csendes őrültek sportja ez, hangos kiállításokon lehet időnként összeülni és megvitatni az új építéseket.
Makett kiállításon mindegy, hogy ki miből épít, az elkészült modellek körül pont attól lesz érdekes a téma, hogy ki hogyan csinálja. Közösségek, csoportok, klubok találkoznak, a legőrültebbek pedig maradnak éjszakára is, hogy 24 órán keresztül építsenek. Így lesz az otthonülős hobbiból közösségi építés. Ha a sörösdoboz is megihlet, még az is belekerül az alapanyagok közé, kipufogó dobot például kiválóan lehet építeni belőle, plusz adottság, hogy egy idő után valódi korróziót lehet modellezni vele. Nem ritka, hogy egy ilyen átépített éjszaka eredménye épp egy üres dobozon landoló repülőgép. Akkor szép az ihlet, ha szárnyal, egy ilyen munka eredményét pedig klassz megosztani a hasonló őrültekkel.