Élet-Stílus

A Balkánon át Görögországba

A görög tengerpart azt nyújtja, amit várunk tőle. Az Athosz-hegy, azon keveseknek, akik oda eljuthatnak, ennél sokkal többet. Az oda vezető út is tartogathat néhány meglepetést az autósnak.

Athént idén nyáron valószínűleg érdemes messze elkerülnünk, (hacsak nem tudunk felmutatni egy szállást is adó kedves helyi ismerőst, jó előre lefoglalt repülőjegyet és belépőt néhány érdekesebb sporteseményre), legalábbis, ha turistáskodni, netán pihenni vágyunk. Még szerencse, hogy a fővároson kívül rengeteg szépséget kínál az ország, annak is, aki a történelmi emlékekre, természeti szépségekre vágyik, és annak is, aki csak a



A Balkánon át Görögországba 1


hasát süttetné az Égei-tenger partján. Még az útikönyvek által érdemtelenül elhanyagolt északkeleti országrész, a Chalkidiki-félsziget is sok mindent nyújt, amitől testileg és szellemileg egyaránt feltöltődhetünk.





Apró kalandok

A Balkánon átutazókat sokszor riogatják rendőrökről, álrendőrökről, külföldiek kirablásáról szóló rémtörténetekkel. Különösen az éjszakai kocsikázástól és Bulgáriától óvják a kalandorokat. Kipróbáltuk: gond nélkül át lehet jutni ezeken az országokon, nappal és éjszaka is, akár egyedül, akár konvojban autózva. Sőt, meg is lehet állni útközben, ki lehet szállni, lehet tankolni (Szerbiában különösen olcsó a benzin!), beszédbe lehet elegyedni a helyiekkel (már ha sikerül közös nyelvet találni). Rendőrök persze vannak, olyanok is, akik kifejezetten a külföldieket szeretik büntetni. Mert hiába rosszak az utak, sebességkorlátozásból van bőven, a rendőrök pedig még hajnali háromkor is árgus szemmel lesik a gyorshajtókat. Rájuk érdemes odafigyelni, de ha mégis beleszaladunk egy csapdába, akkor nyugodtan alkudozhatunk. Papír és pecsét nélkül harmadára-felére lealkudhatjuk a büntetést. Azon se lepődjünk meg, ha mondjuk egy szerb rendőr csak azért inti le az autót, hogy hazavitesse magát. Hiába, sokan vannak, kevés a rendőrautó. Marad a stoppolás…

Érintetlen öblök



Thesszalonikitől délkeletre, legfeljebb kétórás autóút után elérhetjük a három kis nyúlványból felépülő Chalkidiki-félszigeteket. A legnyugatibb nyúlvány Kasszandra, helyes kis görög városokkal, kiépített homokos strandokkal és főszezonban sok-sok turistával.

Ennél csendesebb és vadregényesebb a középső, Szithonia, ahol a kalandosabb kedvű utazók könnyedén rábukkanhatnak egészen magányos kis öblökre, eldugott tengerparti szakaszokra. Ehhez persze nem a jól kitáblázott beachek felé kell venni az irányt (igaz, ezek is kellően szépek), hanem érdemes meredeken leereszkedni egy-egy szimpatikusabb földúton – toronyiránt, a víz felé. A félsziget egyik keleti parti városkájában, Sartiban székelő kis csapatunk kedvenc helye például Kavourotripes volt, amelyet egymást érő zárt öblei, és a tenger zöldeskék színe miatt kicsit emelkedettebb hangulatban már-már a Seychelle-szigetekhez lehetne hasonlítani.

A víz igazán júniustól kezd érezhetően melegedni, de május közepétől már szinte garantált az állandó és nagyon erős napsütés, és ilyenkor már nyugodtan meg lehet mártózni akár minden nap a tengerben. Sok helyen vannak ugyan medúzák, de viszonylag kicsik és nem csípősek. A június 1-jével szinte pontosan véget érő előszezon egyébként sok előnnyel jár: ilyenkor a hangulat még sokkal családiasabb, az árak jóval kedvezőbbek, és alig lézeng néhány turista.





Az út és költségei

Budapestről Sartiba 1270 kilométeres úton juthatunk, amennyiben Szerbián és Bulgárián keresztül közelítjük Szithonia e keleti városkáját. A röszkei (horgosi) határátlépést követően előbb Szabadka (Subotica), majd Újvidék (Novi Sad) felé kell venni az irányt, ahonnan Belgrádig autópályának nevezett, valójában egy leállósávval kiszélesített egysávos úton juthatunk. Ezen a szakaszon kétszer szednek tőlünk „autópályadíjat”: a Szabadka-Feketic szakaszon 310 dínárt, a Feketic-Novi Sad vonalon pedig 420 dínárt. Természetesen euróban is fizethetünk, ez esetben az egyszerűség kedvéért 6-6 eurót kérnek el az autósoktól (egyébként 70-71 dínárt adnak egy euróért mostanában, vagyis látható, hogy nem keveset nyerészkednek az európai átutazókon). Belgrád és Nis között azután jön a Kánaán: egy 240 kilométeres szakaszon igazi autópályán roboghatunk. Érdemes is kihasznáni a lehetőséget, mert legközelebb csak Thesszaloniki környékén és visszafelé ugyanitt lehet hasonló komfortban részünk! Ezért a szakaszért természetesen megint fizetni kell: 760 dínárt (elvileg 11 eurót) vagy 15 eurót. Nis után, az autópályát elhagyva helyenként festői szépségű, ám minősíthetetlen színvonalú útszakasz következik Piroton át a bolgár határig (Dimitrovgrad / Kalotina), ahol a nyugat-európai sima áthaladásokhoz szokott autóst érheti néhány meglepetés: először is fertőtlenítik az autót (át kell hajtani egy mélyebb pocsolyán), majd a dokumentumok alapos ellenőrzése következik. Itt említem meg, hogy a nemzetközi zöld kártya (nem a műszaki állapotot igazoló kicsi zöld, hanem a kötelező felelősségbiztosítónktól kifejezetten az út előtt beszerzett nagyobb!) alapvető szükséglet a szerb, a bolgár, de még a görög határon is, enélkül hiába próbálkozunk a bejutással, bár némi anyagi ellentételezés fejében valószínűleg sikerül. (Nem próbáltuk.) Ha az autó nem a sofőr saját nevén van, szintén problémát jelenthet, ez esetben meghatalmazással (authorization) engednek csak át a bolgár határőrök. (Kevésbé szőrös szívűek szűk félórás verbális ráhatással is – ezt kipróbáltuk.) Visszatérve a fertőtlenítéshez, ez 2-10 euróba kerül autónként, és hasonló nagyságrendű tranzitadót is kell még fizetnünk (a tarifa picit flexibilisnek tűnik, oda-vissza sem feltétlenül ugyanannyi, talán az időjárástól függ…). Ha bejutottunk Bulgáriába, akkor irány Szófia, utána pedig délre Blagoevgradon át egy durván 200 kilométeres szakasz (jó autóval is csak 3-4 óra alatt abszolválható) a görög határig, Kulatáig (Prómahonas). Itt egyébként – hiába lettünk mi is uniós tagok – a korábbi beidegződések szerinti útlevél-ellenőrzéseken kell átesni, sőt még pecsétet is kapunk. Ezt követően már több út közül lehet választani: vagy Thesszaloniki felől picit hosszabb, viszont gyorsabb úton, vagy a hegyeken át, szerpentineken kanyarogva közelítjük Chalkidiki nyúlványait. Sartiba így – néhány rövidebb pihenő és legfeljebb egyórás határmenti várakozást is bekalkulálva – végül 17-18 óra kocsikázás után juthatunk el. Bulgáriát kihagyva Macedónián keresztül is elérhetjük a görög partokat. Ez az út kilométerben körülbelül ugyanannyi, állítólag minőségi különbség sincs, de fejenként 65 dollárért tranzitvízumot kell igényelni. (Ezt a határon is meg lehet venni, és euróban is lehet fizetni.)

Az Athosz-hegy lábánál



„Egy valamennyire is szellemi életet élő görög férfiembernek legalább egyszer életében el kell jutnia az Athosz-hegyre, hogy az ott élő ortodox szerzetesek körében lelkileg és szellemileg feltöltődjön” – magyarázta egy athéni barátunk az Athosz-hegy misztériumát. Tény, hogy a legkeletibb Chalkidiki-nyúlványon lévő önálló kolostorköztársaság az ortodox világ egyik legfontosabb szellemi központja, ahol mind a mai napig húsz kolostorban, a világtól teljesen elzárva mintegy 1400 szerzetes él. A kolostorok többségét görög remeték alapították, de van egy orosz és egy szerb kolostor is.

Egy ezer évvel ezelőtt elfogadott szabály értelmében a kolostorköztársaság falain belülre nők, gyermekek, eunuchok, de még nőstény állatok sem tehetik be a lábukat, és látogatóként is legfeljebb ortodox vallású férfiak tehetik tiszteletüket. A jelenleg érvényben lévő kvóták szerint (amelyet egyébként gyakran változtat a Karieszben székelő Egyházi Tanács) naponta 100 görög és 3 nem görög ortodox vallású férfi kérhet belépési engedélyt a nyári szezonban (áprilistól októberig), amit hónapokkal a tervezett látogatás időpontja előtt célszerű megkérvényezni.

A magyar odautazóknak fél évvel korábban szükséges az itthoni görög követségen foglalást (reservation) kérni egy maghatározott időpontra. Ezt követően Thesszalonikiben kell ezt a foglalást néhány nappal az athoszi túra előtt „belépési engedélyre” (diamonitrion) váltani (ehhez az útlevelet is lemásolják), amivel az adott napon Uranopolisban (a félsziget még, mindenki által látogatható kikötőjében) már átjuthatunk a kolostorköztársaság határán. Innen azért még el kell hajózni (11 euróért) a falakon belüli kikötőbe, Dafniba, majd fel kell jutni a „fővárosba”, Karieszbe, ahol lepecsételik az engedélyt.

A „belépőjeggyel” (amiért egyébként a jelenlegi tarifák szerint 39 eurót kell fizetni) legfeljebb három napig lehet a köztársaságban tartózkodni, ahol a kolostorokban ennyi ideig szállás és minimális ellátás is jár. A túra egyébként csak az igazán elszántaknak javasolható, részben a sok utánajárás, részben pedig az ottani körülmények miatt. A kolostorok közötti közlekedés ugyanis nem egy könnyű erdei séta, a 40 kilométer hosszú és 18 kilométer széles földnyelven helyenként többórás gyaloglást igényel hegymenetben, nem elhanyagolható szintkülönbségekkel (a hegy csúcsa 2030 méteren van). Ha megfáradunk, esetleg szamarat foghatunk és elvétve létezik egy rendszertelen buszjárat is.


Lehet és érdemes is idegenvezetőt fogadni. A hosszú nadrág viselése mindenképpen tanácsolható, nem csupán a vallási etikett, hanem a félszigeten élő kígyók miatt is. Ja, és sötétedés után már nem érdemes kopogtatni, vendégeket a kolostorokban csak napkelte és napnyugta között fogadnak.

Élet a falakon belül

Mindenesetre aki bejut, annak életreszóló élményt nyújthat ez a néhány nap, ugyanis egy teljesen más világba kerül, mintha visszacsöppenne a bizánci középkorba. Más időzónába is érkezik, mivel az athoszi szerzetesek mind a mai napig a régi bizánci naptár szerint múlatják az időt, vagyis 13 nappal a miénk mögött kullognak. Az útibeszámolók tanúsága szerint a mai világban talán az Athosz az egyetlen hely, ahol a bizánci kor keleti keresztény egyházának életét a maga valóságában meg lehet ismerni. Itt ugyanis nem csak díszletek (épületek, freskók, ikonok, mozaikok, oklevelek és egyéb tárgyi emlékek) tanúsítják a X. században megtelepedett remeték szigorú szabályok szerinti életét.

A ma ott élő szerzetesek ugyanolyan áthághatatlan dogmákat követnek, ugyanolyan aszketikus életmódot folytatnak, mint azok, akik durván ezer évvel ezelőtt itt megtelepedtek. A napi 8-10 óra imádság, a közös istentiszteletek és a teljes önmegtartóztatás mindenkire nézve kötelező érvényű szabály.

A félszigetet egyébként Szent Hegynek és Mária kertjének is nevezik, ugyanis a keresztény legenda szerint a Ciprus felé menekülő Máriát, fia kereszthalála után, a viharos tenger hullámai épp erre a partra vetették.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik