Aki nem szerződik át a céghez, annak nem lesz lehetősége tovább dolgozni – forrásunk szerint lényegében ezt az üzenetet kapták a Fejér Vármegyei Szent György Egyetemi Oktató Kórház takarítói. Úgy tudjuk, a dolgozók egyelőre csak szóbeli értesítést kaptak, de már ebből kiderült, hogy december 31-ig mindenkinek át kell szerződnie egy külsős cégbe. Információnk szerint az alkalmazottakkal a kórház számol el közös megegyezéssel, „felmondást erőltetnek rájuk” – fogalmazott forrásunk. Az érintettek között az terjed, hogy december 31-én 220 takarítól válnak meg, hogy aztán január elsején átvegye őket a külsős cég.
Az említett külsős cég a B+N Referencia Zrt., melynek menetelése még NER-körökben is szédítőnek számít. Az épületek takarításával, karbantartásával foglalkozó cég már évek óta sorra nyeri az állami megbízásokat. A legnagyobb dobásuk 2021-hez köthető: egy 300 milliárdos megrendelést söpörtek be, mellyel fokozatosan az ország 107 kórházában a műtőktől a raktárakig átveszik a fertőtlenítési és a takarítási feladatokat.
Információnk szerint több dolgozó attól tart, hogy az új szerződéssel előnytelenül változnak a munkafeltételek. Az biztos, hogy a munkaviszonyuk újraindul, de a legjobban attól tartanak, hogy esetleg kirendelhetők lesznek más kórházakba, ahol éppen munkaerőhiány van. Első körben a kórházat kerestük meg kérdéseinkkel, innen a Pénzügyminisztériumhoz irányítottak minket, ahonnan viszont egy hónapja nem reagálnak a kérdéseinkre. A B+N Referencia Zrt. viszont készségesen válaszolt.
A dolgozók átvételével kapcsolatban arról írtak, hogy egy-egy elnyert megbízás esetén a szolgáltatás megkezdése előtti időszakban felveszik a kapcsolatot a kórház menedzsmentjével, és felajánlják a takarítóknak a további munkavégzés lehetőségét.
Az, hogy egy adott kórház miként menedzseli a változást a munkavállalóinak körében, az az érintett intézmény hatáskörébe tartozik, mi a partnerségünket minden esetben felajánljuk ehhez
– tették hozzá.
A takarítóknak egy felnőttképzésen is részt kell venniük, „amelynek sikeres elvégzése esetén higiénés intézményi takarító képesítést szereznek. A képzés során sajátítják el a társaságunk által nyújtott magas higiénés takarítási technológiát, a takarítóeszközök helyes használatát. Ennek köszönhetően az egészségügyi intézményekben végzett fertőtlenítő takarításunkkal hozzájárulunk a biztonságos betegellátáshoz” – válaszolták.
A cég azt is megerősítette, hogy a székesfehérvári és az alárendeltségébe tartozó móri, enyingi, csákvári, valamint sárbogárdi egészségügyi intézményekből 220 főt tervez átvenni. Velük már lezajlott az ilyenkor szükséges egyeztetés, és „mindannyian jelezték csatlakozási szándékukat.” A dolgozók esetleges átvezénylésével kapcsolatban azt írták, hogy
őket ugyanazon a helyszínen kívánjuk foglalkoztatni, ahol eddig is dolgoztak, leendő munkatársainkkal határozatlan idejű szerződést kötünk.
Rákérdeztünk még egyszer arra, hogy a szerződésük szerint átirányíthatók lesznek-e a dolgozók? A válaszból az derült ki:
de a cég hangsúlyozta, hogy minden új munkatársukat ott szeretnék foglalkoztatni, amelyik kórházhoz eddig is tartoztak. Egyes dolgozók a cafetéria-juttatás elvesztésétől tartanak, a cég ezzel kapcsolatos érdeklődésünkre annyit írt: a dolgozók bérezését igyekeznek úgy megállapítani, hogy a korábbi egyéb juttatások, pótlékok beépüljenek a fizetésekbe. „Az a célunk, hogy egy új kollégánk se járhasson rosszabbul az átvétellel. Természetesen vannak olyan juttatások, mint például az utazási költségtérítés, amit mi is ebben a formában biztosítunk a jövőben is” – tették hozzá.
Nemcsak a takarítást, az üzemeltetést is átveszik a kórházakban
Július elsejétől egy kormányrendelet-módosításnak köszönhetően új világ köszöntött be a kórházakban: először a fővárosi, majd 2024. január elsejétől már országosan is minden kórház ingatlanüzemeltetési szolgáltatását központilag látja el az állam a Közbeszerzési és Ellátási Főigazgatóságon (KEF) keresztül. Ennek az a lényege, hogy a KEF biztosítja az Országos Kórházi Főigazgatóság fenntartása alá tartozó, aktív fekvőbeteg-ellátást nyújtó fővárosi és vármegyei költségvetési intézmények számára az ingatlanüzemeltetési szolgáltatásokat.
2023. július 1-jén kezdték meg a fővárosi kórházakban és azok vidéki telephelyein a szerződésben rögzített feladatok ellátását, a vidéki központú kórházakban pedig 2024. január 1-jén kezdik meg tevékenységüket, ez 61 intézményt érint – írták. Ez a megbízás nem azonos a kórházak fertőtlenítő takarításához köthető tevékenységükkel, ez a szerződés a kórházépületek műszaki üzemeltetéséről, a berendezések karbantartásáról, javításáról és ellenőrzéséről szól.
Arra a kérdésünkre, hogy összesen hány embert érint a változás, magyarán hány dolgozónak ajánlják fel az átlépési lehetőséget, nem tudtak konkrét választ adni.
Természetesen minden kórház esetében vizsgáljuk annak lehetőségét, hogy az ott karbantartási tevékenységet végző kollégák milyen módon tudnak részt venni az általunk végzett szolgáltatások teljesítésében, de az, hogy ez pontosan hány embert érint, és miként hathat rájuk a változás, az a jelenlegi munkáltatójuk, azaz a kórházak hatáskörébe tartozik
– írták válaszukban.
A NER-en belül is kivételes a cég szárnyalása
A vállalatot, illetve jogelődjét, a B+N Kft.-t még 1998-ban alapították, és több mint egy évtizedig egy galgahévízi család kezében volt. 2009-ben jelent meg a tulajdonosok között a jelenlegi egyedüli részvényes Kis-Szölgyémi Ferenc. Két évvel később Kis-Szölgyémi már Simicska Lajos üzleti körével birtokolta közösen a vállalatot. A G7 cikke szerint nagyjából ekkor kezdődött meg a cég felfutása is, aminek évi több százmilliós hasznát egészen 2015-ig élvezhették Simicskáék. Orbán Viktor és Simicska Lajos összebalhézása után azonban a teljes vállalat Kis-Szölgyémi nevére került, ám a cég szárnyalása ezután sem lassult.
A B+N Referencia évek óta kimagaslik a közbeszerzéseken, tíz év alatt 158-szor szerepelt sikeresen – erről a Forbes írt tavaly. Ezek közül 29 pályázat érte el az egymilliárd forintos értéket, a lap cikke szerint a létesítménygazdálkodással foglalkozó cég húzhatott be állami megrendeléseket.
A cégcsoport NER-körökben is szédítőnek számító menetelését, a növekedés motorját tavaly a külföldi leányvállalatok jelentették, a beszámolók alapján ezek adták a konszolidált bevétel 28 százalékát. A csoport árbevétele az egy évvel korábbi 152 milliárd forintról tavaly 181 milliárdra nőtt, az adózott eredménye 11,1 milliárd forint volt, ami elmaradt az előző évi 19,9 milliárdtól. A B+N fő profilja az épületüzemeltetés és a takarítás, ezekből származott a múlt évi árbevételéből 79 milliárd, illetve 81 milliárd forint. Az egyszemélyes tulajdonos számára a csoport jelentős osztalékot fialt, az éves beszámolókban ezen a címen 2021-ben 2,8 milliárd, 2022-ben 9,5 milliárd forint szerepel.
A lassan régiós multivá növekvő a B+N cégcsoport számos kelet-közép-európai országban nyújt ingatlanüzemeltetési, takarítási, kertészeti és mosodai szolgáltatásokat: Magyarországon kívül Romániában, Szlovákiában, Csehországban, Szlovéniában, Lengyelországban és Bulgáriában.