Belföld

A többség jogosnak tartja a tiltakozó tanárok követeléseit, de helyesli, hogy nem veszélyeztették az érettségit

Szajki Bálint / 24.hu
Szajki Bálint / 24.hu

A túlnyomó többség hallott a tanárok és diákok tiltakozó akcióiról, a népesség háromnegyede nagyjából tisztában van azok céljaival is – derül ki az IDEA Intézet felméréséből.

A rendkívül magas ismertség a viszonylag erőteljes médiafigyelem mellett annak is köszönhető, hogy a felnőttek fele valamilyen formában érintett a középiskolai oktatás ügyében, azaz szűkebb családjában vannak olyanok, akik középiskolai tanulók vagy tanárok. A népesség tagjai általában úgy látják, hogy a középiskolai tanár szakmának magas a társadalmi hasznossága, ugyanakkor az elérhető kereset mértéke ezzel egyáltalán nincsen összhangban.

IDEA Oktatási demonstrációk ismertsége

A többség úgy látja, a középiskolai oktatás rendkívül nehéz helyzetben van, a tiltakozások teljesen jogosak, ugyanakkor azt is gondolják sokan, hogy a pártok és politikusok aktuálpolitikai célokra használják fel a tanárok és diákok elégedetlenségét.

IDEA Oktatási demonstráció értékelése

Az utóbbi hónapokban változó intenzitással, de folyamatosan zajlanak a tanárok és a diákok egyes csoportjainak megmozdulásai, amelyeken a résztvevők az oktatási rendszer helyzetére akarják felhívni a figyelmet. A felnőtt népesség túlnyomó többsége hallott is a tanárok és diákok akcióiról: június elejére a felnőttek háromnegyede nagyjából tisztában volt azzal, hogy a tiltakozó tanároknak és diákoknak milyen problémái, követelései vannak, míg további egyötödük hallott a megmozdulásokról, de a konkrét követelésekkel és célokkal nem volt tisztában.

Az érintettség mellett az oktatási megmozdulások kiemelkedően magas ismertségét az is okozhatja, hogy a felnőtt népesség túlnyomó többsége éles ellentmondást lát a középiskolai tanár szakma társadalmi hasznossága és a pályán elhelyezkedők keresetének mértéke között. A kutatás során a középiskolai tanár szakma mellett további hét foglalkozás társadalmi presztízsének vizsgálatára is sor került. A mintába kerülteknek a foglalkozásokat először aszerint kellett sorrendbe állítaniuk, hogy azokkal mennyit lehet keresni, ezt követően aszerint, hogy azok mekkora hatalmat, társadalmi befolyásolási képességet biztosítanak az adott foglalkozást űzők számára, végül aszerint, hogy az egyes szakmának mekkora a társadalmi hasznossága.

IDEA Egyes szakmák megítélése

E három szempont együttes figyelembevételével a vizsgált szakmák közül legnagyobb presztízzsel az ügyvédi foglalkozás rendelkezik: a döntő többség szerint ezzel a szakmával lehet a legtöbbet keresni a vizsgáltak közül, ehhez kapcsolható a legnagyobb hatalom és társadalmi befolyás is, ugyanakkor a foglalkozás társadalmi hasznosságát alacsonynak érzékelik az emberek. Ezzel szemben a középiskolai tanár (és a tűzoltó) szakma társadalmi hasznosságát értékelik legmagasabbnak a felnőtt népesség tagjai, miközben úgy látják, hogy ezek a szakmák kereset szempontjából csak a rangsor legvégére sorolhatók.

Többségben vannak azok, akik úgy látják, a középiskolai tanárok nehéz helyzetben vannak, és teljesen jogosan tiltakoznak. A szűk többség szerint a diákok azért csatlakoznak a tanárok akcióihoz, mert ők maguk is érzékelik, mennyire nehéz helyzetben van az oktatás Magyarországon. A felnőtt népesség tagjainak 54 százaléka szerint a tanárok és diákok összefogása jó példa a szolidaritásra az egész társadalom számára: megmutatja, hogy az embereknek hogyan kellene összefogni, egymás jogaiért kiállni más ügyekben is.

Korábban a tiltakozók egy része azt is felvetette, hogy a tanároknak azzal kellene még hangsúlyosabbá tenniük a követeléseiket, hogy megtagadják a részvételüket a szóbeli érettségik lebonyolításában. Ez nem történt meg, és a vizsgálat eredményei azt mutatják, hogy egy ilyen akció valószínűleg nem is növelte volna a tiltakozások társadalmi támogatottságát, sőt nagy valószínűséggel inkább erodálta volna azt. Csak a felnőtt népesség tagjainak szűk harmada gondolja azt, hogy az oktatás helyzete annyira elkeserítő, hogy egy ilyen lépés is megengedhető lett volna, hasonló hányaduk úgy látta, a tanároknak ki kell állniuk a jogaikért, de csak olyan módon, amivel az érettségi rendjét nem veszélyeztetik.

A vizsgálat eredményei arra utalnak tehát, hogy a hazai felnőtt népesség tagjainak nagyjából kétharmada egyetért azzal, hogy a középiskolai tanárok tiltakoznak helyzetük tarthatatlansága miatt, de sokan úgy érzik, ezt úgy kellene tenniük, hogy az oktatás rendjét, a diákok érdekeit a lehető legkisebb mértékben veszélyeztessék.

IDEA Oktatási demonstráció értékelése II.

Módszertan

Az IDEA Intézet a kutatás adatait 2023. május 25. és 2023. június 8. között vette fel közösségi média alapú kérdőív segítségével. A vizsgálat végeredménye reprezentatív az ország felnőtt népességére nem, életkor és régió tekintetében. A teljes magyar weben és a közösségi médiában történő adatfelvétel lekérdező szoftverrel, önkitöltős online kérdőíven keresztül (CAWI) történt. Súlyozás során a különböző internet- és Facebook felhasználási szokások kontrollálásra kerülnek, kiegészítve ezzel a reprezentativitást biztosító súlyozási eljárásokat. A kutatás során alkalmazott 1800 fős minta hibahatára, abban az esetben, ha egy kérdésre mindenki válaszol, ±1-2 százalék.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik