Belföld

Brutális büntetések: a járvány előtti szinten a gyorshajtások száma

Ivándi-Szabó Balázs / 24.hu
Ivándi-Szabó Balázs / 24.hu
Jelentősen több lett az utakon tavaly a sietős sofőr. A gyorshajtásos bírságok száma csúcsot is döntött, a kiszabott büntetések mértéke viszont még nem érte el a pandémia előtti rekordösszeget.

688 ezer gyorshajtásos bírságot szabott ki a rendőrség 2022-ben, ezeknek az összértéke közel 22 milliárd forint volt, így a büntetések száma és mértéke is visszaállt a járvány előtti szintre – ez derül ki a 24.hu által az Országos Rendőr-főkapitányságtól kikért adatokból.

A részleteket kibontva ez annyit tesz, hogy naponta 1884 közlekedőt kaptak gyorshajtáson tavaly az ország valamely pontján, és napi csaknem 60 millió forintra büntették a sebességhatárt túllépőket.

A VÉDA-rendszerbe integrált készülékekkel 585 993 sebességtúllépést regisztrált a rendőrség tavaly. A VÉDA közúti intelligens kamerahálózat az ORFK friss tájékoztatása szerint egyébként 134 helyszínen, 365 fix telepítésű komplex közlekedési ellenőrzési ponton a nap huszonnégy órájában méri az elhaladó járművek sebességét.

Az ORFK lapunk kérdésére válaszolva közölte, hogy a mozgás közben elkövetett szabályszegések rögzítésére alkalmas eszközökről nem vezetnek statisztikát. Azt ugyanakkor elárulták, hogy a rendőrség 2022-ben kötött szerződést 40, mozgás közbeni sebességmérésre is hitelesített berendezés beszerzésére, a megrendelt készülékeket várhatóan az idén nyáron szállítják majd le.

A rendőrség 2022-ben helyszíni bírságot 67 ezer, szabálysértési eljárást 854, közigazgatási eljárást pedig 33 ezer esetben alkalmazott a gyorshajtásoknál – így áll össze a teljes kép.

Nagyobb forgalom, több gyorshajtó

Ha az elmúlt évek statisztikájával hasonlítjuk össze a tavalyi adatokat, akkor egy meglehetősen különös, de logikusan magyarázható minta rajzolódik ki.

A koronavírus-járvány csúcsán (2020-ban és 2021-ben) látványosan visszaestek a gyorshajtásos bírságok, ami azzal magyarázható, hogy a büntetések forgalomfüggőek. Mivel az említett két év bizonyos szakaszaiban kijárási korlátozás volt érvényben, ezért és ezért a vírustól való félelem miatt sokan elhalasztották vagy tömbösítették az utazásaikat, csökkent a forgalom a hazai utakon, így értelemszerűen arányaiban kevesebb gyorshajtót is lehetett bemérni.

2022-ben viszont fordult a kocka, a gyorshajtásoknál is visszaállt a régi rend részben a járvány lezárulta, részben pedig a hatósági áras üzemanyagárak miatt.

A számok nyelvére lefordítva ez azt jelenti, hogy míg 2019-ben 687 501 volt a bírságszám, úgy tavaly már 687 805, tehát háromszázzal több, mint a korábbi csúcsévben. Ehhez képest 2020-ban 618 ezer, 2021-ben pedig „csupán” 515 ezer esetben büntettek gyorshajtókat a rendőrök.

Made with Flourish

21 865 484 000, vagyis közel 22 milliárd forint

– ekkora volt a gyorshajtásos büntetések összege tavaly, ez megközelíteti a 2019-es csúcsévet, és jócskán túlszárnyalja a Covid-időszak termését.

2019-ben – tehát még a pandémia előtt – 23 619 520 000 forintot gyűjtött be büntetésekből a rendőrség, tehát közel kétmilliárddal többet, mint tavaly. 2020-ban viszont a bírságszámmal arányosan elindult lefelé a büntetésekből befolyt összeg is, akkor 21.5 milliárd forint volt, 2021-ben pedig már csak 16 milliárd forint.

Made with Flourish

A 24.hu érdeklődésére a rendőrség azt is elárulta, hogy a közlekedés biztonságát veszélyeztető egyéb közlekedésrendészeti szabályszegések miatt – tehát a gyorshajtásokon kívül – 2022-ben 12,5 milliárd forint büntetést szabtak ki. Ebbe beletartozik a biztonsági öv használatának elmaradása, a lámpák helytelen használata, a gyerekülés hiánya és minden egyéb más is.

A rendőrség nem kívánta értékelni a közlekedésben résztvevők szabálykövető magatartásának alakulását, arra vonatkozóan pedig nem rendelkeznek információval, hogy a közlekedési szabályok megsértése miatt kiszabható pénzbírságok értéke a jövőben emelkedne-e. A közlekedési bírságok ugyanis hosszú évek óta stagnálnak, az pedig parlamenti hatáskör, hogy a büntetési tételek alsó és felső határát módosítsák, például az inflációra hivatkozva.

Kapcsolódó
A kerékpárokéhoz hasonló szabályok vonatkozhatnak az elektromos rollerekre
50–60 ezer elektromos roller lehet hazánkban, a KRESZ mégsem említi őket, így speciális szabályok sem vonatkoznak rájuk. Utánajártunk, hol tart a szabályalkotás, és amíg elkészül, milyen előírások vonatkoznak a rolleresekre.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik