Március 11-e óta kétféle „veszélyhelyzet” van egyidejűleg érvényben. Kezdjük az egyszerűbbel, amelyről egyértelműen kimondhatjuk, hogy annak fenntartása, illetve meghosszabbítása abszolút törvénytelen. A kormány négy éve hirdette ki a „tömeges bevándorlás okozta válsághelyzetet”, és azóta folyamatosan – miként most márciusban is tette – meghosszabbította azt. Ezt a válsághelyzetet külön törvény szabályozza, az Alaptörvényben nem szerepel. A menedékjogról szóló törvény konkrét számokban határozza meg e válsághelyzet kihirdetésének és fenntartásának feltételeit.
Így azután minden ellenkező híreszteléssel szemben a koronavírust sem a nem létező menekültek hozták be Magyarországra. Azok az iráni diákok ugyanis, akik az első fertőzöttek között voltak, a magyar állam által kötött szerződés alapján tanultak nálunk teljesen legálisan.
Az alaptörvény hat olyan esetet sorol fel, amikor a különleges jogrend alkalmazható. Ezek:
- a rendkívüli állapot,
- a szükségállapot,
- a megelőző védelmi helyzet,
- a terrorveszélyhelyzet,
- a váratlan támadás
- és a veszélyhelyzet.
Mivel március 11-én ez utóbbit hirdették ki, most csak ezzel érdemes foglalkoznunk.
A koronavírus-járvány okán kihirdetett veszélyhelyzet az alaptörvény szerint igen széles jogkört biztosít a kormánynak:
- rendkívüli intézkedéseket vezethet be,
- rendeletet alkothat,
- amellyel egyes törvények alkalmazását felfüggesztheti,
- és el is térhet egyes törvényi rendelkezésektől.
A kormány rendeletei elvileg 15 napig maradnak hatályban, de az Országgyűlés felhatalmazása alapján a hatályuk meghosszabbítható. A veszélyhelyzet megszűnésével azonban a kabinet rendeletei hatályukat vesztik.
A különleges jogrendben – néhány fontos kivételtől eltekintve – az alapvető jogok gyakorlása felfüggeszthető, illetve a szükséges mértéken túl is korlátozható. De mik ezek a kivételek?
Továbbra is érvényes és nem is korlátozható:
- az emberi méltóság sérthetetlensége,
- az ember joga az élethez,
- a magzat védelme a fogantatástól kezdve.
Ugyanakkor veszélyhelyzetben sem lehet:
- senkit kínzásnak, embertelen, megalázó bánásmódnak,
- vagy büntetésnek alávetni,
- önkéntes hozzájárulása nélkül rajta orvosi vagy tudományos kísérletet végezni,
- vagy az emberi testet és testrészeket haszonszerzési céllal felhasználni,
- és persze nem lehet embert klónozni.
Veszélyhelyzetben is érvényes az ártatlanság vélelme és a gyanúsított, vádlott védelemhez való joga, és nem függeszthető fel az alaptörvény, illetve nem korlátozható az Alkotmánybíróság működése.
Az egyes konkrét szabályokat külön törvények állapítják meg, így az egészségügyről és a katasztrófavédelemről szóló törvény. Veszélyhelyzetben is csak olyan korlátozásokat, intézkedéseket lehet bevezetni, amelyek szorosan kapcsolódnak ahhoz az okhoz, amely miatt a veszélyhelyzetet elrendelték.
Nyilván jogellenesek az olyan intézkedések, amelyeknek nincs közük a koronavírus-járványhoz, amilyet például Komló fideszes polgármestere hozott. Polics József úgy gondolta, hogy ő maga egyedül dönthet a város költségvetéséről, és önkényesen megfoszthatja a képviselőket a tiszteletdíjuktól. A járvány miatt elrendelt veszélyhelyzet azonban senkit sem jogosít fel arra, hogy visszaéljen hivatali hatalmával.
A konkrét járványügyi szabályok jogi háttere értelemszerűen az egészségügyről szóló törvény, míg azok a már ismert intézkedések, amelyeket a magyar kormány eddig meghozott – rendezvények betiltása, iskolák bezárása, üzletek nyitva tartásának szabályozása, a tömegközlekedés járatainak ritkítása és így tovább – a katasztrófavédelemről szóló törvényen alapulnak. Mindemellett az Alaptörvény általános felhatalmazása alapján a kabinet gyakorlatilag bármely területet érintően alkothat rendeletet. Ez tette lehetővé például azt is, hogy a hiteltörlesztéseket felfüggessze, a kamat maximális mértékét meghatározza.
Mindezekből jól látszik, hogy a különleges jogrend óriási hatalmat biztosít a mindenkori kormány részére. Ezt a hatalmat azonban kontrollálni kell, hiszen minden hatalommal vissza lehet élni. A törvény szerint ezt az ellenőrzést az Országgyűlés és az Alkotmánybíróság gyakorolja. Önökre bízom annak eldöntését, hogy a jelen helyzetben ez kellően megnyugtató-e.
Számtalanszor elhangzott, elhangzik, hogy egy ilyen veszélyhelyzetben a társadalomnak össze kell fognia, hogy a járványt nem szabad politikai célokra kihasználni. Ez persze igaz, és így (lenne) helyes. De mit kezdjünk akkor azzal, ha a hatalom részéről nyilvános támadás éri az orvosi kamarát, pusztán azért, mert nyilvánosságra hozta a szakmai javaslatait. Éppen azoknak az orvosoknak mennek neki, akikre most a legnagyobb szükség van. És ki használja politikai célra a helyzetet, ha nem az a Kovács Zoltán államtitkár, aki egy szakmai véleményt az alapján ítél meg, hogy azt – szerinte – milyen politikai kötődésű orvos neve fémjelez. Csak egészen halkan jegyzem meg – mielőtt engem is politikai haszonszerzéssel vádolhatnának – hogy Kincses Gyula, a Magyar Orvosi Kamara jelenlegi elnöke az első Orbán-kormányban a miniszterelnök tanácsadója is volt.
És vajon nincs politikai célja Orbán Viktornak akkor, amikor „kétfrontos háborúról” szónokol, összemosva a migrációt a koronavírussal? Nyilván ezért kellett saját törvényüket is semmibe véve a veszélyhelyzet kihirdetésével párhuzamosan a „tömeges bevándorlás okozta válsághelyzetet” is meghosszabbítani.
Végezetül egy gondolat a katasztrófavédelmi törvényből:
a védekezést és a következmények felszámolását az erre a célra létrehozott szervek működésének összehangolásával (…) az állampolgárok (…) az önkéntesen részt vevő civil szervezetek (…) az állami szervek és az önkormányzatok bevonásával, illetve közreműködésével kell biztosítani. A katasztrófavédelemben részt vevők biztosítják az állampolgárok tájékoztatásához szükséges információkat.
Ehhez már csak egyetlen idézetet tennék hozzá:
„A valós információ létfontosságú, a téves információ sajnálatos és káros, de a jól irányzott hamis információ halálos.” (Frederick Forsyth, angol író)
Kiemelt kép: Rendőr küldi el a tengerpartról a hullámlovasokat a baszkföldi San Sebastiánban 2020. március 15-én. Két nappal korábban a spanyol kormány kijárási tilalmat rendelt el a koronavírus-járvány terjedése miatt. Bezárták az iskolákat, és felfüggesztettek minden sport- és kulturális rendezvény megtartását is.
MTI/EPA/EFE/Javier Etxezarreta